به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آئین گشایش نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی که شامگاه یکشنبه شانزدهم بهمن ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه رسانههای دیجیتال گفت: مساله مهم امروز در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه شگفت انگیز فضای مجازی است؛ به گونهای که تمامی عرصهها را تحت تأثیر خود قرار داده و عملاً به فضای حقیقی تبدیل شده است.
وزیر فرهنگ با تاکید بر نگاه فرصت محور وزارت فرهنگ در دوره جدید به فضای مجازی گفت: معمولاً در برابر فناوریهای تازه، در ابتدا شاهد واکنشهای منفی هستیم اما با گذر زمان این نگرشها تعدیل میشود. در خصوص فضای مجازی اما به نظر میرسد با توجه ظرفیتهای جامعه امروز ایران، از همین ابتدا میتوان به دیده فرصت نگریست.
اسماعیلی با اشاره به مؤلفههای حضور قدرتمند جامعه ایران در فضای مجازی گفت: امروز از نیروی انسانی متبحر و متخصص در حوزه فضای مجازی بهره مندیم که اگر بستر کنشگری آنها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود. از سوی دیگر فرهنگ غنی و دیرینه ایرانی اسلامی ظرفیت عظیمی برای برای تولید محتوا به شمار میرود.
وی با بیان این که فضای مجازی فناوری نوظهور به شمار میرود، گفت: خلاف برخی حوزههای علم و دانش که از قدمت فراوانی برخوردارند، فضای مجازی جدید است و در این حوزه در مرز دانش قرار داریم؛ بنابراین میتوانیم بدون واهمه و انفعال، صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهیم. تجربه نشان میدهد کشور ما در زمینه فناوریهای نوین به استعداد و بلوغ رسیده و هر جا بستر فراهم شده، شرکتهای دانش بنیان فعالانه وارد میدان شده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تنظیم گری»، «تولید محتوا» و «توسعه سواد رسانه ای» را از وظایف حاکمیت در عرصه فضای مجازی دانست و گفت: تنظیم گری به معنای تسهیل و نظارت در حوزه فضای مجازی هنوز تکمیل نشده است و حاکمیت باید با تعیین ضوابط شفاف، مانع سردرگمی کنشگران این عرصه شود.
وزیر فرهنگ با اشاره لزوم ورود جدی به حوزه تولید محتوای فضای مجازی گفت: تولید محتوا در کشور علیرغم ظرفیتهای موجود، همچنان ضعیف است و به طور مثال در حوزه کودک و نوجوان باید با طراحی شخصیتهای جذاب که در محصولات فرهنگی هنری نمود پیدا میکنند، تولید محتوا را تقویت کنیم.
وی بازیهای رایانه را دیگر ظرفیت مهم تولید محتوای فضای مجازی دانست و گفت: علاقه مخاطبان کودک و نوجوان به بازیهای خارجی باید به طور ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد. از سوی دیگر بازیهای هدفمند در حال فراگیر شدن است که میتوان با ورود این بازیها با حوزههای سلامت، اقتصاد، ورزش و … از ظرفیتهای فراوان آن بهره مند شد. تقویت حوزه تولید محتوای فضای مجازی مورد اهتمام دولت مردمی است و در این خصوص از پشتیبانی رئیس جمهور محترم بهره مند هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که در سالهای اخیر بخش مهمی از مخاطبان از رسانههای سنتی به فضای جدید روی آورده اند، گفت: باید با گسترش سواد رسانهای، حق مخاطبان در بهره مندی از آگاهی عمومی نسبت به فضای مجازی را ادا کنیم.
وزیر فرهنگ در پایان با بیان این که نمایشگاه رسانههای دیجیتال باید محلی برای گفتگوی کنشگران و مسئولان این حوزه برای آگاهی از دغدغههای مشترک باشد، ابراز امیدواری کرد؛ وزارت فرهنگ بتواند وظیفه مهم تسهیل گری برای رشد فزاینده تولید محتوا در فضای مجازی را به سرانجام برساند.
بازی سازان ایرانی سالمترین بازی ساز جهان هستند
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بابیان اینکه در این نمایشگاه آخرین ظرفیت بازی سازان در کشور را به نمایش گذاشته شده است، گفت: بازیهای خوبی با وجود تحریمها و سختیها تولید شده و بازی سازان ما سالمترین بازی سازان جهان هستند و از چیزهای برخاسته از خلاقیتهای ذهنی خود استفاده میکنند و این ظرفیتی است تا به اینها خدمت کرده و تولیدات بازی را رشد دهیم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقه جام قهرمانان بازیهای رایانهای در سال جاری، از برگزاری آئین اختتامیه این رویداد در روز سه شنبه هفته جاری خبر در همین نمایشگاه خبر داد.
حاجی هاشمی گفت: در اختتامیه استانی نفر اول بازی کوییز فرد مسن آشپز سکوی نفتی عسلویه بود و این نشان میدهد که بازی جای خود را در بین سنین مختلف باز میکند.
وی افزود: به دنبال اتصال ظرفیت بازی سازی با دیگر ظرفیتهای علمی در کشور هستیم.
اقتصاد دیجیتال، الگوگیری خوبی است
در ادامه این آئین مجتبی توانگر سخنگوی کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت: خودکار سازی و دیجیتالی سازی که آینده جهان را در اقتصاد فرهنگ و اجتماع دنبال میکند تحولات بسیاری را پیش روی ما میگذارد. گذشتگان صنعت در مقابل استارت آپ ها بازی را میبازند. اقتصاد دیجیتال، الگوگیری خوبی خواهد بود تا در فعالیتهای آینده بتوان مورد توجه قرار داد.
وی، به نمونههایی از جمله تاکسیهای اینترنتی و وی او دیها و رسانههای پخش آنلاین فیلم اشاره کرد و افزود: در صورتی میتوانیم رسانههای دیجیتالی جذابی داشته باشیم که به جای القائات خاص خود ارتباط خود را مردم را افزایش دهیم و در عین حال به چرخه اقتصادی رسانههای دیجیتال توجه کنیم. امروز مجلس، دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه خود را به این معطوف میکنند که افراد توانمند در بخش خصوصی در تولید محتوا وارد شوند.
سخنگوی کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت: امروز رسانههای دیجیتال و پلتفرمها بازیگران عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی خارجی هستند. عمده داراییها و دستاوردهای مهم فناوری در عرصه دیجیتال در دست این پلتفرمها و کمپانیهای بزرگ بینالمللی است.
باید به تولید محتوای جذاب برسیم
حامد ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، این رویداد را تلفیقی از بازیهای رایانهای و مجموعه رسانههای دیجیتال دانست که با عنوان نمایشگاه فناوریهای محتوایی فضای مجازی برندسازی شده و گفت: یک دهه از تأکیدهای رهبر معظم انقلاب در باب تشکیل شبکه ملی اطلاعات و نحوه معماریهای این شبکه میگذرد و شاید در این دهه توفیقهای ما مختصر و مفید منتج به تشکیل زیرساختهای فضای مجازی و کمی هم در لایه خدمات شده که اگر به همین بسنده کنیم اتفاق خیلی خطرناکی برای کشور اتفاق میافتد به این معنا که زیرساختها مظروف و محتوایی مناسب سبک زندگی و حوزه فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ما نخواهد داشت.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همزمان که این ظرف فراهم میشود باید تاکید کنیم بالاترین لایه شبکه ملی اطلاعات که محتوا و کاربراست به تولید محتوای جذاب بیانجامد و نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی گام نخست برای رسیدن به این هدف است.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تصریح کرد: این رویکرد آغاز شده تا فضای مجازی را که به عنوان پیشران توسعه همه بخشها میداند توسعه دهد. مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی قرار است با کمک فعالان محتوای فضای مجازی زمینه فرهنگ در این فضا را به عنوان پیشران فراهم کند و مجموعه ذی نفعان را در کنار هم داشته باشیم و مجموعهای از آسیبها و نقاط ضعف را شناسایی و موانع سست و برطرف شده و زمینه ساز تولید محتوای بیشتر در فضای مجازی باشیم.