به گزارش گروه فرهنکی خبرگزاری دانشجو، بیاینه پایانی و اعلام بهترین آثار جشنواره فجر امسال از نگاه محفل سینمائی آرمان قرائت شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
با گذشت چهل دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، عدم تناسب ظرفیتهای موجود سینمایی با تولیدات آن یکی از ضعفهای جدی سینمای ایران است؛ یعنی با وجود پیشرفتها هنوز آنچنان که باید سینما، حق انقلاب اسلامی را ادا نکرده و با وجود داشتههای گسترده و عظیم دراماتیک، جغرافیایی، تاریخی و... شاهد تولیدات محدودی در این عرصه هستیم.
سینما در این ۴ دهه نتوانسته آنچنان که باید و شاید در راستای امیدآفرینی به هممیهنان ایران اسلامی عمل کند و حتی بعضا در جهت عکس آن توفیقات بیشتری داشته است. جریان فکری و گفتمان غالب امروزی در سینما متاسفانه گفتمان روشنفکری بوده که در آرزوی اتوپیای غربی است و مدام در سوژههای سینمایی به تصویرسازی این امر میپردازد.
علی رغم جلوههای فوقالعاده و بینظیر ایران اسلامی شاهد آثار انگشتشماری در عرصه تصویرگری صحیح کشور در عرصه بینالملل هستیم. اصلاح ساختارهای فرهنگی توسط گروههای نخبهی مردمی نیز تا کنون کمتر مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گرفته و لازم است حرکتی خودجوش و مردمی برای تغییرات گفتمانی و فرمی در سینما به میدان بیایند.
از سوی دیگر نیز نگاه سیتماتیک به عرصهی سینما و ادبیات به معنای توجه به عرصهی ادبیات فارسی برای تغییر در عرصهی سینما تا کنون مورد بی مهری قرار گرفته است. این موارد گویای ضرورت اصلاح گفتمان غالب در سینما بوده و به همین منظور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، محفل سینمایی آرمان با همکاری اساتید حوزوی و دانشگاهی، طلاب و دانشجویان، تشکلهای مردمی و دیگر کانونهای فرهنگی هنری در جهت اصلاح برآمدند تا با شکل دادن حرکتی مردمی با رویکرد اصلاح سینما از طریق توجه به ادبیات فارسی بتوانند گفتمان سازی لازم را برای بازسازی ساختارهای فرهنگی آغاز نمایند.
محفل سینمایی-دانشجویی آرمان در طی ایام برگزاری جشنواره فجر به اکران تمام فیلمها به همراه نشستهای نقد و بررسی پرداخت. نشستهایی که به بررسی فضای حال حاضر سینمای ایران و بررسی ظرفیتهای ادبی این مرزوبوم برای تولید فیلم میپرداختند.
یکی از محورهای تمایز محفل سینمایی آرمان با دیگرسالنهای اکران فیلم، نظرخواهی از مخاطبان درباره فیلمها، ذیل ۹ شاخص گفتمانی است که نتایج این نظرخواهی بدین شرح است:
بهترین فیلم از منظر امید: ۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی ۳. فیلم سینمایی شماره ۱۰ به کارگردانی حمید زرگرنژاد
بهترین فیلم از منظر بازنمایی اقشار مختلف جامعه: ۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسگری ۳. فیلم سینمایی بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی
بهترین فیلم از منظر نمایش عادلانه اقوام ایرانی:۱. فیلم سینمایی اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسگری ۲. فیلم سینمایی سرهنگ ثریا به کارگردانی لیلی عاج ۳. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی
بهترین فیلم از منظر معرفی قهرمانهای ایرانی اسلامی: ۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی شماره ۱۰ به کارگردانی حمید زرگرنژاد ۳. فیلم سینمایی اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسگری
بهترین فیلم از منظر نمایش نمادهای بومی در طراحی فضا و شخصیت پردازی: ۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی ۳. فیلم سینمایی اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسگری
بهترین فیلم از منظر انعکاس دغدغههای واقعی جامعه:۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی ۳. فیلم سینمایی درآغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه پاشا
بهترین فیلم از منظر توجه به پوشش ایرانی-اسلامی: ۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی ۳. فیلم سینمایی هوک به کارگردانی حسین ریگی
بهترین فیلم از منظر توجه به سبک زندگی صحیح: ۱. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمد حسین لطیفی ۲. فیلم سینمایی بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی ۳. فیلم سینمایی اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسگری
وبدترین فیلم به جهت همسویی با گفتمان غربی: ۱. فیلم سینمایی چرا گریه نمیکنی؟ به کارگردانی علیرضا معتمدی ۲. فیلم سینمایی آه سرد به کارگردانی ناهید عزیزی ۳. فیلم سینمایی استاد به کارگردانی سید عماد حسینی
با رسیدن جشنواره چهل و یکم به ایستگاه پایانی، محفل سینمایی آرمان به پایان نخواهد رسید. محفل سینمایی آرمان به دنبال توجه به ظرفیتهای مغفول سینمای ایران و سوق دادن آن به سوی قلههای امید و پیشرفت و ایجاد جریان نقد سینمایی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی بوده و معتقد است این امر جز با بذل توجه ویژه جریان مردمی محقق نخواهد شد و به زودی با همراهی شما فرهیختگان گرامی به نقد و بررسی سینمای ایران خواهد پرداخت.
محفل سینمایی آرمان در راستای بازسازی ساختارهای فرهنگ در جهت امید بخش شدن سینما به دنبال ایجاد ارتباط مستمر بین ظرفیتهای مغفول ادبیات انقلاب اسلامی و سینما است. خشت اول این حرکت خودجوش مردمی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به یاری خدا و همیاری شما مخاطبین محترم نهاده شد.
این محفل مردمی ضمن قدردانی از بذل عنایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسماعیلی که زمینهی این حرکت بابرکت را ایحاد کردند و با تشکر از فعالان مردمی که با حضور و همراهی خود، مردمی سازی فرهنگ را به نمایش گذاشتند اعلام میدارد، تا رسیدن به قلههای آرمانی انقلاب اسلامی در عرصهی فرهنگ و هنر از پا نخواهد نشست.