به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، حسینعلی مقصودی مدیر کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: از مهمترین محورهای توسعه در هر استان، توسعه زیرساختهای آن است و حمل و نقل و جاده از اولویت زیادی در توسعه زیرساختی کشور و هر استان برخوردار است.
وی افزود: امروزه آمار تکان دهنده حوادث جادهای و آسیب دیدن و جان باختن تعداد بسیار زیادی از هموطنان در محورهای کشور، اهمیت بالای توسعه شاخصهای جادهای ایمن را نمایان میسازد.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: توسعه استان به ویژه توسعه و ارتقا محورهای مواصلاتی نیز به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در بین استانهای صنعتی و توسعه یافته مرکزی و همچنین بنادر در جنوب کشور دارای اهمیت فوق العادهای است که این مهم به طور ویژه در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است، به نحوی که بخش حمل و نقل و راه بیشترین سهم از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به استان را دارا است.
مقصودی در خصوص راههای مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: در این استان حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در قالب ۳۴ طرح در حال احداث است که شامل ۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۲۳ کیلومتر بزرگراه، ۱۰ دستگاه تونل به طول ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۶ دستگاه تقاطع غیر هم سطح است.
وی خاطرنشان کرد: از مهمترین این طرحها میتوان به محور شهرکرد _ بروجن _ لردگان، لرگان _ کارون ۴_ ایذه، شهرکرد _ شلمزار، بازفت _ مسجد سلیمان، فارسان _ دشتک، اردل _ دوپلان، شهرکرد _ سامان _ تیران و بن _ داران اشاره کرد که همگی دارای ردیف اعتباری از منابع ملی هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برخی طرحهای مهم راهسازی در استان وجود دارد که پیش از این ردیف ملی نداشتند، اما در سال جاری موفق به دریافت مجوز ماده ۲۳ برای این طرحها شدیم که میتوان به محور باباحیدر _ چلگرد، سورشجان _ سودجان، محور حاشیه زایندهرود، ورودی و کمربندی اردل، محور بهسازی فرخشهر _ خراجی و ناغان _ کارون۴ مجموعاً بیش از ۲۰۰ کیلومتر اشاره کرد.
مقصودی بیان کرد: برای محور لرگان _ ایذه نیز که در واقع تکمیل کننده محور حیاتی و پرتردد بروجن _ لردگان _ ایذه به سمت جنوب کشور است، در سال جاری بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.
وی تاکید کرد: برای محور مهم لرگان _ ایذه امسال از محل اعتبارات ملی منابع خوبی شامل ۳۰۰ میلیارد تومان، از اعتبارات سفر رئیس جمهور ۸۰۰ میلیارد تومان، از محل تهاتر نفت ۳۰۰ میلیارد تومان و از محل ماده ۵۶ از بانک رفاه مصوب شد.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین برای تکمیل دو محور شهرکرد _بروجن_لردگان و شهرکرد _ بازفت _ مسج دسلیمان به دلیل هزینه بالا نمیتوان به اعتبارات دولتی اکتفا نمود و در تلاش هستیم برای تکمیل این دو طرح، از محل تهاتر نفت یا ماده ۵۶ و سرمایهگذاری بانکی تأمین اعتبار نمائیم.
مقصودی افزود: مهمترین طرحهای اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری راهآهن مبارکه _ سفید دشت _ شهرکرد است که مرکز استان را به خط ریلی کشور متصل مینماید و به دلیل ضرورت اجرای این طرح در توسعه حمل و نقل ریلی و مطالبات چندین ساله مردم، تلاش ویژهای برای اجرای آن به کار گرفته شده است و طی سالهای اخیر با روند بسیار خوب تأمین اعتبار و اجرا همراه بوده است.
وی ادامه داد: این طرح به طول ۹۲ کیلومتر است که به دلیل اختلاف ارتفاع در طول مسیر به میزان ۳۹۷ متر و کوهستانی بودن منطقه، ۱۵ دستگاه تونل در این مسیر ریلی به طول ۵ هزار و ۲۸۴ متر طراحی شده که ۱۳ تونل آن فعال است و حفاری بزرگترین تونل این مسیر به طول یک هزار و ۵۲۵ متر در منطقه سفیددشت در مرحله لاینینگ است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: همچنین این مسیر ریلی دارای پلهای متفاوت و بسیار بزرگ در محل تقاطعها و درههای کوهستانی به طول ۲ هزار و ۴۸۵ متر است که بزرگترین پل ۹۰۰ متر طول دارد و دارای ۳۰ دهنه ۳۰ متری است.
مقصودی خاطرنشان کرد: کل مبلغ هزینه شده برای پروژه راهآهن چهارمحال و بختیاری از ابتدا تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان بوده و اعتبار این پروژه در سال جاری ۳۲۵ میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: راهآهن مبارکه _ سفید دشت _شهرکرد برای تکمیل نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است و هم اکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و یک هزار میلیارد تومان برای روسازی طرح در نظر گرفته شده و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است و پیشبینی میشود روند زیرسازی طرح تا پایان سال آینده اتمام و روسازی اجرایی شود.