به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد داوودی عضو شورای سیاست گذاری هفدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره ساخت مستندهایی با مضمون خشک سالی و سالخوردگی جمعیت گفت: «بهتر است برای مخاطبان عام فیلمهای مستند تلویزیونی یا کارهای مستند گزارشی ساخته شود و مردم از طریق رسانههای مختلف در جریان قرار بگیرند. اما فیلم مستند به معنای واقعی کلمه یعنی مستند پژوهشی یا مستندی که به شکل ساختاریِ دقیق به دنبال این موضوعات میرود، میتواند برای مسئولان و دانشگاهیان یا مخاطبان دیگر تاثیرگذارتر باشد. به طور کلی فیلمهای مستند نسبت به سینمای داستانی یا انیمیشن، فیلمهای پیشتازی هستند، به دلیل اینکه سینماگران مستند نسبت به موضوعات مختلف حساسیت بیشتری دارند و سریعتر از دیگران به یک موضوع توجه میکنند. اینکه مسئولان هفدهمین جشنواره سینماحقیقت به موضوعات کم آبی و جمعیت توجه کردهاند و آنها را یک موضوع قرار دادهاند، قابل اهمیت است. همچنین اگر بتوانند برای فیلمسازان آینده شرایطی به وجود بیاورند که در این حوزهها کار کنند، قطعا مفید خواهد بود.»
مدیر فیلمبرداری «رنگ خدا» ادامه داد: «وقتی فضایی در جشنواره ایجاد شود و یک باکس مشخص و تبلیغات مناسبی برای این موضوعات در نظر گرفته شود، حتما تاثیرگذار خواهد بود. از طرف دیگر حلقههای واسطهای از حوزههای دیگر؛ مثل کسانی که در حوزه آب یا مسائل اجتماعی پژوهش کردهاند، ارتباط سینماگران با آنها و ایجاد فضاهای کارگاهی که بشود کمی نظریه پردازی کرد و کمی تحلیلهای واقعیتر ارائه کرد یا معرفیِ موسسات پژوهشی که در اختیار فیلمسازان قرار بگیرد، قطعا میتواند به کم آبی و سالخوردگی جمعیت که موضوعات جدی و جهانی هستند، کمک کند. متاسفانه ما به خشک سالی کمتر توجه میکنیم و در کشورهای دیگر دنیا که پرآب هستند شاید بیشتر به این موضوع توجه کردهاند. درمورد سالخوردگی جمعیت هم که موضوع بسیار مهم جهانی است و به خصوص در کشور ما که به شکل آنی در حال اتفاق افتادن است و همه اعلام خطر میکنند و میگویند جمعیت در حال پیر شدن است؛ بنابراین کارهای کارگاهی، پژوهشی و تحلیلی میتواند راهگشا باشد که فیلمسازان بتوانند سریعتر ساخت فیلمهای مستند را انجام دهند. همچنین با سرمایهگذاری سازمانهایی که با این فضا مرتبط هستند مثل سازمانهای دولتی، صدا و سیما و حوزه هنری، فیلمسازان میتوانند با اطمینان خاطر وارد مرحله ساخت شوند.»
داوودی در پایان درباره تاثیر فیلمهایی با مضمون بحران آب و سالخوردگی جمعیت روی مخاطبان گفت: «در ۴۰، ۵۰ سال اخیر فیلمهای مستند تاثیر شگرفی در سطح جامعه، مردم، مسئولان و جریانهای روشنفکری و فیلمسازان داشته است. اگر به دهه ۶۰ مراجعه کنیم، براساس اتفاقاتی مثل دفاع مقدس و مسائل اقتصادی در جامعه؛ متوجه میشویم که فیلمسازانی که سالها بعد وارد سینمای داستانی شدند، در این حوزهها کار مستند انجام دادهاند. فیلم مستند به دلیل اینکه محور محکمی دارد، در هر موضوعی که وارد میشود، به سند تبدیل میشود و همیشه در دنیا و به خصوص در فضاهای آکادمیک مورد اعتنا قرار میگیرد. اگر دانشگاههای معتبر جهان بخواهند موضوعاتی در حوزههای مردم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و حتی مسائل سیاسی را بررسی کنند، اول فیلمهای مستند را مدنظر قرار میدهند و بعد وارد حیطههای داستانی میشوند. به همین دلیل فیلمهای مستند قطعا میتوانند کمککننده باشند. مستند در ایران خیلی گستردهتر است و جوانان فیلمساز از ساخت مستند به دلیل کم هزینه بودن، خیلی استقبال میکنند و میتوانند فیلمهای متنوع و بیشتری را تولید کنند.»
هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه ۱۴۰۲ با تمرکز بر دو موضوع «آب» و «جمعیت» برگزار میشود.
منبع: خبرگزاری صبا