به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با توجه به اقدامات و افتتاحهای صورت گرفته تاکنون رویکرد مدیریت ششم شهری افزایش رونق و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است. شاهد مثال آن نیز افتتاح مترو پرند بود که پس از ۱۸ سال به همت این دوره از مدیریت شهری و همکاری دولت به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید.
اما با توجه به افتتاح ایستگاههای مختلف در این دوره، چالشی که اکنون سیستم حمل و نقل را تهدید خواهد کرد مسئله کمبود واگن خواهد بود. برای حل این مشکل باید در کنار واردات از ظرفیت تولید داخل نیز استفاده شود که در همین راستا پروژهای تحت عنوان قطار ملی نیز در دستورکار قرار دارد.
محسن هرمزی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون این موضوع که قطارهای داخلی چه زمانی وارد خطها خواهند شد و صرفه اقتصادی واگن سازی داخلی چه مقدار خواهد بود اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد پروژه قطار ملی توسط متخصصین داخلی انجام خواهد شد. دولت نیز ۷۷ میلیون یورو برای این پروژه تخصیص ارز داده است.
او در ادامه گفت: با راه اندازی پروژه قطار ملی ما حدود ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی به ازای هر واگن خواهیم داشت.
وی افزود: ان شاءالله با قولی که تولید کنندهها داده اند ما در سال آینده اولین رام قطار تولید انبوه شده را خواهیم داشت؛ و همچنین همین قطاری که تست شده است را در خط پرند خواهیم داشت.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در پاسخ به این سوال که چندکیلومتر به متروی تهران اضافه خواهد شد اذعان داشت: برنامه چشمانداز شبکه متروی تهران، بر پایه رسیدن به ۵۰۰ کیلومتر خطوط در قالب ۳۳۰ ایستگاه مترو هدفگذاری شده است و علاوه بر اجرای حدود ۲۰۰ کیلومتر خط جدید، ایستگاههای مترو نیز باید ۲ برابر شود. بر این اساس، به سمت انجام مطالعات ۴ خط جدید، اخذ مصوبات شورای عالی ترافیک کشور و آغاز عملیات اجرایی این خطوط رفتهایم.
وی در انتها گفت: عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو را با حضور رییس جمهور در مهرماه شروع کردهایم و ساخت خط ۹ مترو را هم تا پایان سال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار آغاز میکنیم. برای خطوط ۸ و ۱۱ مترو نیز با پیمانکار، تفاهمنامه امضاء شده و عملیات اجرایی آنها نیز از سال آینده شروع خواهد شد.