یوسف متولی مسئول هستههای تخصصی مجمع مطالبه گران استان مرکزی در پنجاهمین برنامه دادستان درباره مازوت سوزی نیروگاه شازند و مسائل حول آن نکاتی را مطرح کرد.
مسئولین اخلاق در اطلاع رسانی را رعایت کنند
مسئول هستههای تخصصی مجمع مطالبهگران استان مرکزی گفت: در بحث مازوت سوزی دیدگاههای ضد و نقیضی در فضای رسانهای منتشر میشود که مردم را با دوگانگی مواجه میکند. در خصوص نیروگاه شازند اظهار نظرهای متفاوتی مطرح شده است. یکی از آن اظهارنظرها سخن آقای سلاجقه رییس سازمان محیط زیست کشور بود. وی گفته بودند در نزدیکی شهرها ما مازوت سوزی نداریم. در صورتی که در نیروگاه شازند مازوت سوزی در حال انجام است و روزانه ۵ میلیون لیتر مازوت در این نیروکاه سوزانده میشود. سپس آقای سلاجقه گفتند ما مازوت سوزی داریم، اما خوب از مازوت کم سولفور استفاده میکنیم.
وی ادامه داد: زمانی است که مسئول گردن کج میکند و میگوید آقا من به هر دلیلی نتوانستم مازوت را از چرخه برق کشور خصوصا نیروگاه حرارتی کم کنم، مردم این را بر ما ببخشید. اینکه کلا این موضوع را زیر سوال ببرند اذیت کننده است. اینکه میگویند کم، ما نمیدانیم کم از نظر سازمان محیط زیست چقدر است؟ استاندارد ملی، ۰.۵ درصد را برای مازوت تحویلی پالایشگاهها به نیروگاهها مشخص کرده است. چنین چیزی را ما در سطح کشور نداریم. مازوتی که الان در حال اتفاده است بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد گوگرد و طبق ایر صحبتها حتی تا ۴ درصد هم مطرح شده است.
متولی در خصوص مصاحبههای خانم جعفر زاده مدیرکل وزارت نیرو در بخش تولید برق، که گفته بود که اگر ما نیروگاه شازند را کلا حذف کنیم، هیچ تاثیری در آلودگی شهر اراک ندارد و مجددا گفتند مازوت سوزی آلاینده است، عنوان کرد: در واقع خانم جعفرزاده به نوعی این پاسخ را مطرح کردند که هر کس نداند، فکر میکند که بیاید روزانه چند میلیون لیتر مازوت بسوزاند کار خوبی کرده است.
وی تصریح کرد: خلاصه مطلب این است که اخلاق در اطلاع رسانی یک بحث جدی است.
مطالبه گری فصلی در خصوص نیروگاه شازند درست نیست
مسئول کارگروههای تخصصی مجمع مطالبه گران مرکزی گفت: از طرفی به شش ماهه دوم سال که میرسیم همه یادشان میافتد که یک مازوتی هم هست و تا به فصول گرم سال میرسیم همه از یادشان میرود. بحث ریشهای مازوت اینگونه نیست که اگر من مطالبهگر امروز مسئله مازوت را پیگیری کنم، فردا شیر مازوت بسته خواهد شد و مسئله حل شود. این نیازمند طرح و برنامه بلند مدت برای اجرا شدن است. راه اصلی که مطالبه ما هم هست برنامهریزی برای حذف مازوت از چرخه تولید برق و فراتر از آن حذف سوخت فسیلی از چرخه تولید برق است.
وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته به سمت حذف نیروگاههای حرارتی میروند. برای کشور ما نیز یک برنامه بلند مدتی توسط دستگاههای نظارتی و دولت طرح ریزی شود تا کشور به سمت نیرگاههای تجدید پذیر حرکت کند. حتی میشود با سازوکاری ورود بخش خصوصی هم توسط دولت مهیا شود.
راهکارهای بلند مدت؛ اصلاح سبد انرژی کشور، جلوگیری از اتلاف انرژی و ترویج و توسعه فرهنگ صحیح مصرف
یوسف متولی در خصوص راه حلها عنوان کرد: حل ریشهای این مازوت سوزی دارای یک مثلثی است که سه ضلع آن عبارت است از اصلاح سبد انرژی کشور، جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین ترویج و توسعه فرهنگ صحیح مصرف است. در بحث ترویج و توسعه فرهنگ مصرف برق نمیشود کسی را که سالیان طولانی تنظیمی در مصرف برق نداشته را با گران کردن قیمت مثل بنزین به سمت مصرف درست برد. این برنامهریزی باید نقطه شروعی داشته باشد.
راهکار کوتاه مدت؛ فیلتراسیون دود شدنی نیست، اما فیلتراسیون مازوت در پالایشگاه شدنی است
وی در پاسخ به خبرنگار دانشجو درباره راهکارهای کوتاه مدت مطرح کرد: راهکار کوتاه مدت اول، بحث فیلتراسیون دود از نیروگاه است که البته این راهکار خود به دلیل ایجاد پسماندها و وجود مشکل دفن در خاک مشکل ساز است. یعنی عملا فیلتراسیون دود شرایط ایجاد آن وجود ندارد و نکته دوم بحث آب بر بودن آن است. راهکار دوم بحث فیلتراسیون مازوت و گوگرد زدایی نفت کوره از ابتدا چرخه در پالایشگاه است.
وی افزود: یعنی پالایشگاه آن سوخت مایع مازوت و یا نفت کوره را با چه درصد گوگردی میخواهد به نیروگاهها تحویل دهد. نیروگاهی با مازوت ۳.۵ درصد فرایند احتراقش انجام میشود، ولی در کشورای دیگر زیر ۰.۵ درصد را داریم. مازوت ۱ درصد گوگرد اگر ما بخواهیم استفاده کنیم در مقابل آن کسی که ۰.۲ درصد استفاده میکند، ۵ برابر کشور توسعه یافته گوگرد وارد هوا میکنیم.
پیگیریهای مسئولین استانی خوب است، اما مسئله مازوت سوزی فرا استانی است
متولی درباره ععملکرد مسولین استانی درباره نیروگاه شازند گفت: در خصوص عملکرد مسئولین هم ما منکر تلاش آنها نیستیم، منتها، چون مازوت سوزی یک مسئله فرا استانی شده است لذا عدم کارایی مسئولین استانی در این حوزه نمایان میشود. در واقع، چون اختیارات ملی است مسئولین قضایی استان نمیتوانند کاری در این خصوص انجام دهند. عملا تلاشهایی شده، اما زمانی میتوانیم آن را عملیاتی بدانیم که در مقابل با سایر استانها مازوت نسوزانیم.
وی تصریح کرد: یعنی اگر در این یک ماهی که مسئولین اعلام کردند که در شازند مازوت سوزی انجام نشده، باید دید در کدام نیروگاه مازوت سوزی انجام شده است؟ اگر نیروگاهی با مازوت سوزی بود، یعنی خروجی داشته است. ببینید مردم حرفشان این است وقتی در کلان شهرها مازوت سوزی نداریم چرا باید در شازند مازوت سوزی داشته باشیم؟ آیا نمایندگان دیگر زورشان بیشتر است؟ آیا خون مردم شهرهای دیگر رنگینتر است؟
وی افزود: اگر قرار است مازوت بسوزانیم به هر میزانی و در هر کجا، باید یک عدالتی وجود داشته باشد. اگر استانهای دیگر صنایع دارند، استان مرکزی هم دارد و این عدالت باید مشخص شود.
در زمان ساخت پرچمی نصب کرده بودند، جهت وزش باد را مشخص میکرد
مسئول کارگروههای تخصصی مجمع مطابله گران مرکزی درباره جانمایی نیروگاه شازند گفت: در خصوص جانمایی نیروگاه شازند، جهت وزش باد از سمت نیروگاه شازند به سمت کلان شهر اراک است. یعنی شما اگر از کنار نیروگاه رد شوید غالبا این موضوع را میبینید که دود ناشی از مازوت سوزی دقیقا به سمت شهر اراک میرود.
وی ادامه داد: اینکه دلیلش چه است و آن زمانی که نیروگاه احداث شده چرا اجازه داده شده، نیازمند ورود دستگاه قضایی است. آیین نامهای برای احداث نیروگاه وجود دارد و یکی از ارگانهایی که در این خصوص صاحب نظر است، سازمان محیط زیست است و باید دید در آن زمان چگونه این جهت وزش باد را سنجیده است. اگر یک پرجم در محل احداث نیروگاه قرار میدادند، جهت وزش باد را میشد مشخص کرد که به سمت شهر است.
متولی گفت: نوع پیگیریهای نمایندگان مجلس هم به صورت فصلی شده است و صرفا یک داد و بیداد و چرخهای باطل و با موج رسانهای شده است. این امر پیش نمیرود. در واقع کار رسانهای باید به همراه کار عملیاتی ملموس انجام شود.
وی در خصوص دیدگاه مردم مطرح کرد: سوالاتی هم توسط مردم انجام میشود که وقتی کمبود برق داریم چرا صادرات برق انجام میدهیم؟ آقایان دیدگاهایی دارند که میگویند آوردهای که این صادرات برای ما دارد اکر در شرایط فعلی قطع شود، ارز آوری آن از بین میرود؛ که نظر به نسبت درستی است، اما باید چارهای اندیشید.
تصویب قانون بدون اجرا تاثیری ندارد
این پژوهشگر اجتماعی گفت: اگر قرار است قانونی را اجرا نکنیم از ابتدای امر مصوبش نکنیم. الان قانون مصوب میشود، ولی اجرا نمیشود. در اصل ۵۰ قانون اساسی آلودگی محیط زیست جرم انگاری شده است. همچنین در مواد ۱۲ تا ۱۴ قانون هوای پاک برخورد با صنایع آلاینده محیط زیست مطرح شده است که مراحل تعطیلی، جریمه، فیلتراسیون و حتی در آخر جابجایی صنعت در صورت حل نشدن را مطرح کرده و گفته است که اگر جابجا نکردند باید جریمه ۳ درصدی از سود را بدهد. الان هم به نظر بنده این جریمه را نمیگیرند.
وی ادامه داد: ماده ۶۸۸ قانون مجازات هم در این خصوص وجود داردو طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که در دهه ۸۰ مصوب شده، در ماده ۹ خود عینا ذکر کرده که وزارت نفت و نیرو مصوب هستند که مازوت نیروگاه را کنار بگذارند و گاز ان را به صورت کامل تامین کنند.
وی تصریح کرد: تولید برق ما امروز زیر ۲ درصد مربوط به انرژی هستهای است و این را مردم میبینند و میگویند چرا از انرزی هستهای که حق مسلم ما است برای برق استفاده نمیکنیم. در بحث نیروگاه خورشیدی تولید برق خانگی هم یک برنامه ریزی انجام شد، اما همه گیر نشد.
وی در پایان گفت: در خصوص منابع سوخت فسیلی و بنزین نکتهای که وجود دارد این است که ما نمیتوانیم مازوت را از چرخه تولید حذف کنیم و از طرفی مخازن وزارت نفت هم محدودیتهایی دارد اینکه صرفا در کشور بگوییم مازوت نسوزانیم هم درست نیست و باید برای صادرات مازوت با درصد گوگرد کم هم فکری کنیم.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، مازوت نسوزاندن در کشور نیازمند یک عزم ملی به خصوص از سوی مسئولین کشور است. مسائلی، چون اخلاق در اطلاع رسانی، ارائه راهکارهایی برای تولید مازوت با درصد کم گوگرد در پالایشگاهها، استفاده از منابع تجدید پذیر، شتاب در استفاده از انرژی هستهای در تولید برق و کنترل صادرات از جمله مواردی است که به دست مسئولین باید حل شود.