به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانسجو؛ محسن هرمزی با اشاره به توجه ویژه دولت به زیرساختهای حمل و نقل عمومی از جمله تخصیص قریب به ۲ میلیارد دلار به برقی سازی در شهر تهران، گفت: با مگاپروژهای که در حوزه برقیسازی در دست اقدام داریم شاهد اتفاقات خوبی بویژه در حوزه رفع و کاهش معضلاتی مانند ناترازی در مصرف سوخت، موضوع ترافیک و آلودگی هوا خواهیم بود.
هرمزی با بیان اینکه دولت و آقای رییسی پیشران برقی سازی پایتخت بودند، گفت: تصمیم دولت این است که مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو را از محل نفت در اختیار خودروسازان ویژه این امر قرار بدهد. همچنین تعرفه تاکسی برقی نیم درصد است. بحث تاکسی برگشتی از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از توسعه برقی سازی است که بر اساس آن رانندگان این قابلیت را دارند که بعد از ۵ تا ۷ سال از تاکسیهای برقی با تعویض پلاک به عنوان خودروی شخصی استفاده کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه خودرویی است که اخیرا به تاکسیرانان تحویل داده خواهد شد که تنها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه از سمت این افراد پرداخت شده است.
وی همچنین با اشاره به پلاک گذاری خودروهای برقی ویژه تاکسیرانان پایتخت گفت: ۴ مدل خودروی برقی نیز مجوز پلاک گرفتند. برای مثال با ایرانخودرو قرارداد ۱۰۰۰ خودرو از یک مدل بسته شده است.
هرمزی افزود: تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه خوردوی برقی را تحویل گرفتیم که از زمان اعلام فراخوان ظرف مدت ۳ هفته نزدیک به ۷۵۰ نفر ثبت نام کرده اند.
احداث ۹۰۰ جایگاه شارژ خودروهای برقی تا پایان سالجاری
معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به اینکه در فاز نخست ۱۷ ایستگاه شارژ در شهر تهران احداث شد، اظهار کرد: در سال جاری قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به ۴۵۰۰ نقطه برسد.
محسن هرمزی با اشاره به اینکه در پارکینگهای شهرداری یا در اماکنی مانند باغ کتاب جانمایی نقطه شارژ خودروهای برقی پیش بینی شده است، عنوان کرد: یک قرارداد مطالعه با سازمان ترافیک پیرامون جانمایی جایگاه شارژ داریم. در تاکسیهای برقی قابلیت شب شارژ یا روز شارژ به صورت شارژ خانگی پیش بینی شده است.
هرمزی خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران قرارداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی بسته شده است. ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه خواهد شد. همچنین قرارداد ۲۷۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شده که ۱۰۰۰ دستگاه آن برقی است. همچنین در سال گذشته قرارداد ۲۷ دستگاه شارژ با ۵۴ نازل با شرکت مپنا بسته شد. همچنین در سال جاری قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به ۴۵۰۰ نقطه برسد.
وی ادامه داد: با کمک وزارت صمت با ۱۱ خودروساز قرارداد داریم که ۲۷ هزار تاکسی برقی را وارد شهر کنیم. ۴ مدلی که مجوز پلاک آنها گرفته شده سیستم کاملا برقی و آلایندگی صفر دارند. پیمایش این خودروها بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ وات است. عمر مفید این باتریها بین ۷ تا ۸ سال است.
هرمزی تاکید کرد: دنیا به سمت برقی سازی رفته است. در چین مطلقا تمام حوزه حمل و نقل عمومی به صورت برقی دنبال میشود. همچنین نزدیک به ۵۰ درصد حمل و نقل شخصی هم برقی است. سیاستهای دولت چین این است که خودروی برقی محور توسعه شده است.
شروع ساخت خط ۱۰ مترو در ماه جاری
وی با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه مترو گفت: در ۳۲ ماه اخیر تکمیل خط ۶ و۷ را مبنای کار خود قرار دادیم و تا پایان سال جاری این خطوط به طور کامل تکمیل میشود. همچنین خطوط ۸، ۹ و ۱۱ زیر بار ساخت رفت. در حال حاضر ۱۵۹ ایستگاه داریم و بنا داریم این عدد را باید به ۳۳۰ ایستگاه برسانیم. در دوره ششم مدیریت شهری اتفاقی که افتاد این بود که ۴ خطی که پیش بینی شده بود ۲۰ سال ساخت آن طول بکشد زیر ذره بین رفت. همچنین شروع خط ۱۰ را نیز در ماه جاری احتمالا آغاز خواهیم کرد.
هرمزی گفت: در این دوره در حوزه اتوبوس نوسازی ناوگان گسترده بود. اتوبوسهای تهران فرسوده است. ابتدای دوره نزدیک به ۱۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شد که تنها ۸۶۰ دستگاه شاغل در خط بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اکنون ۳۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده است، اظهار کرد: آمار اتوبوس فعال در خط ۳۳۰۰ دستگاه است. در کل دوره قبلی نوسازی ناوگان ۱۳۰ دستگاه بود. ه
مت شهردا
ری و دولت به جد نوسازی ناوگان بود و جدای از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس که قرارداد آن با چین بسته شده و ۲۷۰۰ اتوبوس داخلی، بیش از ۵۰۰۰ دستگاه نوسازی شده تا پایان دوره تحویل مردم خواهد شد.