به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از بانک مرکزی، سید امیرحسین شبیری؛ مدیرعامل شرکت شاپرک در نشست نظارت هوشمند؛ رویکردهای نوین و ابزارهای فناورانه که در دومین روز از یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت برگزار شد، گفت: بنظر میرسد در حوزه نظارت هوشمند بحث درباره استفاده از ابزارهای نوین مطرح شده، اما باید ویژگیهای خود ناظر و فرآیندهای نظارت را نیز مدنظر قرار دهیم.
وی گفت: باید در نظر بگیریم که ناظر هوشمند چه ویژگیهایی دارد و آیا خودش نیز باید در نظارت وارد شود یا خیر؛ در نظارت موثر در واقع ناظر باید روابط را طوری بچیند که بازیگرها به نحوی با یکدیگر ارتباط داشته باشند که خودشان بر یکدیگر نظارت داشته باشند و فرصت تخطی و خروج از اصول و قوانین برای آنها وجود نداشته باشد. در نظارت بر بانکها در کشور تاکنون چنین چیزی وجود نداشته و بانک مرکزی خودش هم در فرآیند نظارت وارد شده است.
کریمی افزود: نظارت و توسعه دو بال اکوسیستم مالی هستند. نمیتوانیم نظارت را دنبال کنیم، اما به دنبال توسعه اقتصاد سیستم و فناوریها نباشیم. در واقع در حوزه نظارت باید بر توسعه فناوریها و اقتصاد سیستم نیز توجه داشته باشیم. ضمن اینکه دنیا از فرآیند نظارتی مبتنی بر ممیزی به سمت گزارشگری حرکت کرده است.
مدیرعامل شرکت شاپرک ادامه داد: در شاپرک ۲۵۰۰ شاخص وجود دارد که برای شرکتهای پرداخت ممیزی شده و تبدیل به گزارش میشود و انتظار داریم بر اساس آن نظارت صورت بگیرد. ممیز یک فرآیند زمانی است و در مدت زمان مشخصی اجرا میشود که احتمال خطای انسانی را افزایش میدهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شرکت شاپرک نیمی از این شاخصها را از طریق سیستمی که در شرکتها داریم، به شکل آنلاین دریافت میکنیم و این کمک میکند یک نظارت برخط با کمترین احتمال خطای انسانی داشته باشیم، اما باید به حرکت به سمت نظارت بر اساس گزارشگری حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت شاپرک افزود: استفاده از هوش مصنوعی در پایش تراکنشها موضوع بعدی است. یکی از معظلاتی که در این حوزه داریم، کیفیت دادهها است. در برخی مواقع نمیدانیم اطلاعات پذیرندگان درست است یا خیر؟ برای مثال نمیدانیم پذیرندهای که کسب و کار خود را با عنوان داروخانه ثبت کرده، آیا واقعا داروخانه است. سعی داریم مشکل کیفیت دادهها را رفع کنیم و البته این کار کمی مشکل است. در این میان قانونهایی نیز اضافه میشود که ساختارها را تغییر میدهد، اما به هر حال فرآیندی را در نظر داریم که با همکاری اپراتورهای تلفن همراه در مسیر اصلاح این بخش یرار بگیریم.
وی ادامه داد: در حوزه داده در برخی بخشها اصلا دادهای وجود ندارد و باید سازوکاری در نظر بگیریم تا از دادههای این بخشها نیز بتوانیم استفاده کنیم. در دنیا تقویت حوزه رگتک و سوپتک تشویق میشود و در ایران نیز نیاز داریم که این بخشها تقویت شود.