به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، همیشه مخاطب عنوان برنامهای در شبکه تهران است که چند هفتهای از روی آنتن رفتن آن میگذرد.
این برنامه با اجرای محمد مهدی قاسمی از دانشجویان دانشگاه صدا و سیما همراه است و در قالب ویدئو کست، به تماسهای مردم در سامانه ۱۶۲ میپردازد.
سامانه ۱۶۲ درگاه سنتی ارتباط مستقیم مردم صدا و سیماست که از آن طریق مخاطبین میتوانند بدون واسطه نظرات خود را به سمع سازندگان برنامهها، سریالها و مدیران سازمان برسانند.
ابتکاری که در برنامه «همیشه مخاطب» برای اولین بار در مواجهه با نظرات مردم و رسانه ملی به کار رفته گفتوگوهای صریح و شفاف با استفاده از دیتای نظرات مردم و انعکاس آنها از طریق تلویزیون و شبکه تهران است.
قالب این برنامه که ویدئو کست است در نوع خود جالب و نشان از خلاقیت با مدیومهای جدید برای کمک به مدیریت روابط عمومی صدا و سیما میدهد.
گفت و گویی صریح با چاشنی حرفهای مردم از ۱۶۲
مجری برنامه در گفتوگوهای صریح خود سعی میکند بدون جانب داری و با حفظ صراحت کلام همه آنچه از نظرات مردم در سامانه ۱۶۲ منعکس میشود را با کارشناسان، عوامل برنامه و مدیران سازمان در میان بگذارد و این میتواند مسیر خوبی برای تحول و همچنین ارزشگذاری به نظرات مردم که در ۱۶۲ گفته میشود باشد.
«همیشه مخاطب» مسیری از تحول در یکی از ارکان مهم سازمان یعنی روابط عمومی و مدیریت افکار عمومی را با ابتکار نشان میدهد.
هر چند برنامه دارای ویژگیهای مثبتی است، اما از نقدهایی که میتوان به آن اشاره کرد این است که دکور برنامه، پویا و به اندازه کافی نشان دهنده ابتکاری که در طراحی آن به کار رفته نیست.
عادتهایی که میتوانند به هم بزنند
ما عادت کردیم که برنامههای مرتبط با روابط عمومی صدا و سیما را در شبکههای سراسری ببینیم از نمونههای آن میتوان «شما و سیما» اشاره کرد که اساسا کارکردی متفاوت و صرفا معرفی برنامههای سیما است در حالی که «همیشه مخاطب» راه خوبی برای تعامل مستقیم مخاطبین با عوامل و مدیران رسانه ملی باز میکند و خوب است که این برنامه هم در یکی از شبکههای سراسری با کیفیت بهتر پخش شود.
از سوی دیگر حضور محمد مهدی قاسمی به عنوان یک مجری دهه هشتادی مزیتی پررنگ پس از سالها در این سطح از آنتن صدا و سیما است که باید به آن در سند تحولی رسانه ملی بیشتر توجه شود.
حضور برنامه سازان، کارگردانها، بازیگران و مدیران شبکهها در «همیشه مخاطب» را باید با فال نیک گرفت، چرا که این برنامه میتواند یک خلأ بزرگ یعنی ارتباط بین مردم و عوامل و تصمیم گیران صدا و سیما را پر کند و در مقام چالش برای دو طرف ماجرا حاضر شود.
این برنامه که با مشارکت تولید محتوای اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما تولید شده شنبهها ساعت ۱۵:۳۰ و تکرار آن دوشنبه ها ساعت ۹:۰۰ صبح پخش میشود. هر چند میتوان با توجه به مختصر و مفید بودن آن زمان بهتر و شبکه مناسبتری برای پخش داشته باشد، اما باید دید چقدر میتواند تحولی در مدیریت ارتباطات و تعاملات سازمان صدا و سیما ایجاد کند؟
«همیشه مخاطب» میزبان چه میهمانانی است؟
دو قسمت پخش شده از برنامه «همیشه مخاطب» میزبان محمد فؤاد صفاریان پور که کارگردان برنامههای «آن» و «برسد به دست فردا» و عوامل سریال «سوجان» بوده است.