به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، فرهاد فتحینژاد معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ظهر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه دساوردهای علمی و پژوهشی دانش آموزان دبیرستان استعدادهای درخشان شهید سلطانی ۳ که به عنوان نمایشگاه هوگر نام گذاری شده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نقش مدارس سمپاد در شناسایی و پرورش استعدادهای گوناگون حائز اهمیت است.
وی با اشاره به رویکرد جدید مدارس استعدادهای درخشان گفت: مدرسه سمپاد فقط یک مدرسه علمی نیست، بلکه یک مدرسه تمامساعتی است که در آن تنها به یک استعداد خاص توجه نمیشود، بلکه دانشآموزان در حوزههای مختلف علمی و هنری پرورش مییابند.
فتحینژاد با اشاره به ۱۲ غرفه این نمایشگاه و ارائه حدود ۳۰ اثر پژوهشی در حوزههایی همچون نجوم، فیزیک، ادبیات، ریاضی، کامپیوتر و موسیقی افزود: این نمایشگاه نشاندهنده آن است که مدارس سمپاد تنها به آموزش علمی بسنده نکرده و مسیر پرورش استعدادهای متنوع را در پیش گرفتهاند.
معاون برنامهریزی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پژوهش را یکی از ارکان اساسی سمپاد دانست و از مدیران و معلمان این مدارس خواست که دانشآموزان را به سمت فعالیتهای پژوهشی سوق دهند.
وی عنوان کرد: مدارس سمپاد باید دانشآموزانی اثرگذار برای آینده کشور تربیت کنند و این امر مستلزم فراهم کردن بستر مناسب برای پژوهش و خلاقیت است.
فتحینژاد در ادامه داد: یکی از ویژگیهای برجسته مدارس سمپاد، حضور والدین حامی در کنار دانشآموزان و مدیریت مدرسه است که این حمایت، نقش مهمی در موفقیت دانشآموزان دارد.
وی با اشاره به گستردگی مدارس سمپاد در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۴۰ واحد آموزشی سمپاد با ۱۳۰ هزار دانشآموز در سطح کشور فعالیت دارند و سیاست ما بر رعایت استانداردهای علمی و تربیتی در این مدارس است.
فتحینژاد ادامه داد: هدف مدارس سمپاد پرورش دانشآموزانی است که بتوانند در رشد، پیشرفت و آبادانی ایران نقشآفرین باشند.
نمایشگاه هوگرفرصتی برای پرورش پژوهشگران جوان
حسن چپردار مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید سلطانی ۳ در جریان برگزاری نمایشگاه «هوگر» که بهطور ویژه برای دانشآموزان این مدرسه برگزار شد، بر اهمیت پژوهش و کار گروهی در پرورش استعدادهای دانشآموزان تأکید کرد.
وی با اشاره به فعالیتهای دانشآموزان در این نمایشگاه که شامل ۱۲ غرفه و ۳۰ طرح مختلف است، گفت: ما از اردیبهشتماه فراخوان دادهایم و بیش از ۷۰ طرح از دانشآموزان دریافت کردیم که پس از ارزیابی، حدود ۳۰ طرح برگزیده شدند.
چپردار با تأکید بر اینکه در سیستم آموزشی کشور توجه کمی به پژوهش و خلاقیت دانشآموزان میشود، گفت: ما در اینجا سعی میکنیم به دانشآموزان کار گروهی، پژوهش و نوآوری را آموزش دهیم. در آینده، این دانشآموزان میتوانند در کارآفرینی و تولید دانشبنیان نقشآفرینی کنند.»
وی همچنین افزود که برگزاری این نمایشگاه هزینهبر بوده و برخی از والدین و مسئولان نسبت به آن نگرانیهایی داشتند، اما پس از بازدید از نمایشگاه، نگرش آنها تغییر کرده و از کیفیت و تاثیرگذاری این رویداد استقبال کردهاند.
چپردار ادامه داد: با حمایت از این نوع طرحها، میتوان نسل جدیدی از دانشآموزان مبتکر و خلاق را پرورش داد که در آینده تأثیرات زیادی بر پیشرفت کشور داشته باشند.