گروه دانشگاهخبرگزاری دانشجو، الهام نیکبخت؛ احتمالاً شما هم این روزها در فضای مجازی شاهد ترند شدن و رونق گرفتن هشتگهای حجاب استایل با عکسهایی که در کپشن ابراز ارادت به حجاب میکنند و در تصویر ادامه دهندهی راه رضا خان در کشف حجاب هستند، باشید.
حجاب استایل، کلمهای با تعبیری وارونه و در جهت منافع شخصی که هر لحظه این تعبیر در مکان و موقعیتهای مختلف تغییر میکند مثلا در یک سری موقعیتها معتقد به چادر و حجاب فاطمی و در موقعیتی دیگر تنها به استفاده از توربانی کوچک آن هم بر روی قسمت اندکی از سر اکتفا میکنند. حجاب یک استایل مخصوص قشر مذهبی جامعه نیست. حجاب یک حکم الهی است با حد و حدود کاملا واضح و مشخص. البته در این روزگار، ما شاهد حجاب استایلهایی هستیم که بعضاً به درجهی پیامبری هم رسیدهاند و این حد و حدود را به دلخواه تغییر میدهند.
اصلا بحث سر خوب یا بد بودن حجاب نیست، صحبت از یک بوم و دو هوایی افراد در جهت بيشتر ديده شدن، لایک گرفتن و در نهایت بیشتر تبلیغ گرفتن و درآمد بیشتر است ، تغییر ارزشهای جامعه و تبدیل آن به بی ارزشی خوش آب و رنگتر و باب میلتر، القای الگوهای غلط در قالب روش درست و بزک شده برای نسل بعد که معلوم نیست تا چه زمانی تاب مقاومت در مقابل این تهاجم فرهنگی/دینی را خواهند داشت و بعد از به تناقض رسیدن در باورها و رسیدن به ارزش حجاب زیبا به جای حجاب عفیفانه چه رویکردی را پيش رو خواهند گرفت.
امروزه واژهی حجاب از حیا و عفاف دور شده است و حجابی که این دوستان به اصطلاح حجاب استایل خود را مبلغ آن میدانند و بر آن مفتخرند حجابی است همراه با خودنمایی که دقیقاً در نقطهی مقابل حجاب حقیقی قرار دارد . حجاب صرفاً یک دستور برای پوشش نیست، حجاب مجموعهای از رفتارهای عفیفانه است. حجاب به معنای دوری از خودنماییهای باطل است و هدف آن دیده شدن شخصیت خانم در اجتماع در وهلهی اول است به جای دیده شدن شخص و نه دلبریها و ژستهای تحریککننده و زینت بخشیده شده توسط یک آرایشگر ماهر و تلاش چند ساعته که این سبک حجاب هم توفیری با بیحجابی ندارد که هیچ بلکه آسیب بیشتري هم خواهد داشت. اگر هم حجابتان صرفاً محض ذوق زدگي برای پوشیدن ساق دست و روسریهای رنگی گلدار است احتمالا چندصباحی بیشتر دوام نداشته باشد.
در اینجا این تبرج و خودنمایی شدید را با عنوان "شیک پوشی حق بانوان محجبه است" توجيه ميكنند و حتي اگر كسي از حد و حدودهاي الهي برايشان صحبت كند او را متهم به بوي قرمه سبزي دادن ميكنند و تمام مشكلات كشور را اعم از اقتصادي و سياسي به او نسبت ميدهند و او را عامل روي برگرداندني دختران از حجاب ميدانند و خود را مبلغ حجاب و ارزشها و سوالي كه در اينجا مطرح ميشود اين است كه اين حجاب بدون حيا واقعاً چه فايدهاي دارد؟
نكتهي ديگر تناقض بسيار شديد اين افراد است حجاب يك حكم الهي است و حد و حدود مشخصي دارد كه اين دوستان تعريف جديدي از حجاب را ارائه كردهاند. حجابي كه تنها شامل موي سر ميشود و دستها تا آرنج، گردن و مچ پا به نظر اين افراد حجاب لازم ندارد و بعضاً لباسهايي به غايت تنگ، كوتاه و كاملاً بدننما را به عنوان حجاب زيبا تبليغ ميكنند. اين تناقض در همينجا تمام نميشود و فقط از احكام، حجاب را خوب ياد گرفتهاند و احتمالاً در چند سال آينده رسالهاي جديد هم مينويسند و از اسلام بدون نماز يا از عادي بودن دوستيهاي دختر و پسر چند سال قبل از ازدواج و هزاران مورد ديگر سخن ميگويند كه به نظر ميرسد هيچ كدام با ديگري مشكلي ندارند گويي احكام الهي را پشت ويتريني ميبينند كه هركدام را كه دوست دارند انتخاب يا رد ميكنند و مجموعهاي زيبا و راحت از اين اسلام من درآوردي ميسازند و در ادامه با هشتگهای قضاوت نکنیم جلوی هرگونه انتقاد را میگیرند.
يك نكته كه دراينجا حائز اهميت است تمايز ميان شيكپوشي با جلوهگري در جامعه است. پوشيدن لباسهايي با رنگ شاد و زیبا هيچ مشكلي ندارد مشكل از جايي نشات ميگيرد كه اين حجاب زیبا همراه با الگوپذيري از عشوهگري و ژست بازيگرهاي هاليوود ميشود و حتي لحن صحبت كردن را هم تحت تاثير قرار ميدهد.
البته در اين چند سال كه اين كسب و كار رونق گرفته است گویا تاثيرهاي خوبي هم بر جامعهي بانوان داشته است و همانطور که خودشان معتقد هستند و به آن افتخار میکنند امروزه ديگر جورابها را لنگه به لنگه نميپوشند و يا روسري را به جاي بستن به دور كمر بر روي سر ميگذارند و ديگر در خيابانها خبري از مانتوي قرمز و شال آبي و شلوار سبز نيست كه نقش بسياري در زيباسازي شهر دارد و قسمت عمدهای از مشکلات خانمهای محجبه را حل کردهاند گویی خانمهای محجبه فقط دغدغهی ست کردن لباس یا مدل بستن روسریشان را دارند و انگار تنها شرط برای محجبه بودن همین پوشش است که نمود بیرونی دارد که البته شرط لازم هست ولی کافی خیر و سایر رفتارها، خودنگهداریها، کنترل حس جلوهگری زنانه در اجتماع و بروز آن در زمان و مکان صحیح جهت حفظ فرد و کانون خانواده را برای محجبه بودن لازم نمیدانند، در صورتی که حجاب یک پختگی درونی و جدال با میلِ سرکشِ خودنمایی و چیره شدن بر آن است که در مرحلهی آخر، این خودساختگی درونی بر ظاهر فرد اثر میگذارد و محجبه میشود که در این صورت به علت تحول درونی که در فرد رخ میدهد حجاب ارزشمند میشود.
و در آخر اي كاش در اين اوضاع اقتصادي كه خيلي از دختران این سرزمین سال را با يك دست روسري، شلوار، مانتو و خيلي يكهاي ديگر سپري ميكنند به آنها فوت كوزهگري اصليشان را ياد دهند تا بتوانند آن تعداد كثير از لباسهاي رنگارنگ و برند را تهيه كنند تا در مرحلههای بعد به ست كردنشان فكر كند در غير اين صورت با كمدهاي پر از لباس و لباسهايي كه هرروز به صورت رايگان جهت تبليغ براي آنها فرستاده ميشود شيك پوشي نه هنر خاصي ميخواهد و نه استعداد.
الهام نیکبخت - کارشناسی زیست سلولی و مولکولی(ژنتیک) دانشگاه شهید بهشتی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.