به گزارش خبرنگار سياسي «شبكه خبر دانشجو» حجت الاسلام روح الله حسينيان، رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي، عصر امروز در برنامه اي با عنوان «آن سوي دوم خرداد» كه به همت بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سعي كنيد قبل از اينكه به مباحث احساسي يا حزبي بپردازيد، مباني فكري خود را تبيين كرده و يك جامعه معقول كه بر اساس تحقيق و تعميق به وجود آمده است، بسازيد. حسينيان همچنين پيش از آغاز صحبت گفت: بنده به دلايلي چون ميل به محافظه كاري و تمايل به انجام كارهاي ستادي ندارم جوري صحبت خواهم كرد كه شايد اعتراض شما را برانگيزد. رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در ادامه با بيان اينكه قصد وي از سخنراني در اين برنامه نقد مباني تفكر و انديشه اصلاحات است، اظهار داشت: درك مباني و انديشه، مساله بسيار مهمي است و اگر مباني و بنيان هاي تفكري تبيين شود و عمق پيدا كند هر يك از ما داراي قدرت تحليل بالايي مي شويم كه در جريان مسائل مختلف تحت تاثير احساسات قرار نمي گيريم و براي سوالات سطحي جواب مناسب را پيدا مي كنيم. وي در ادامه با بيان اينكه اهميت طرح مباني فكري در چند چيز است، خاطرنشان كرد: اولين دليل اهميت داشتن طرح مباني، داشتن استراتژي است، هر مومن بايد در زندگي فكري خود داراي استراتژي باشد زيرا انساني كه داراي استراتژي است در طول تاريخ از نوسانات فكري مصون مي باشد. حسينيان در ادامه با ذكر اين مطلب كه امام خميني از كساني است كه به خاطر دارا بودن مباني فكري خاص، استراتژي خوبي نيز داشت، تاكيد كرد: انساني كه صاحب استراتژي باشد، صاحب ايدولوژي هم خواهد بود و ايدئولوژي، مكتبي است كه انسان را در صحنه هاي مختلف راهنمايي مي كند. وي داشتن شيرازه و همخواني در تفكر را فايده سوم داشتن مباني فكري دانست و تاكيد كرد: در اين صورت تفكرات هر انسان در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي از يك وحدت معنا برخوردار خواهد شد. نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هشتم تاكيد كرد: در اصول مباني تفكر هر مكتب، چند مساله بايد مشخص شود؛ اولين مساله جهان بيني و تعريف انسان از جهان طبيعت و دومين مساله نيز تعريف انسان يا آن مكتب از خود وجودي انسان است و اگر اين دو مساله براي انسان مشخص شود قطعا اين فرد دچار تزلزل و انحراف نخواهد شد. وي در ادامه با اشاره به اينكه دين اسلام معتقد به اين است كه جهان داراي يك آفريننده دانا و مدبر است كه جهان را با تدبير اداره مي كند، تصريح كرد: از ديدگاه قرآن هستي و ماده، هدف آفرينش نيست بلكه انسان و استفاده انسان از اختيارش در جهت ملاقات با پروردگار، هدف اصلي اوست؛ به همين دليل بايد تمام مفاهيم مورد استفاده او در همين چهارچوب تفسير شوند. رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در بخشي از سخنان خود همچنين با اشاره به اينكه در طول تاريخ ايران سه نحله سياسي شكل گرفته اند، اظهار داشت: نحله اول نحله چپ گرا است كه بر مبناي تفكر ماركسيسم، ماترياليسم و ديالكتيك بنيان نهاده شده و معتقد است انسان موجودي بدون خالق، متحير و رها شده است كه در دستان ديالكتيك قرار داده شده و ابزار توليد، سرنوشت اين انسان را مشخص مي كند. وي ادامه داد: دومين مكتب مكتب ليبراليسم است بر خلاف كمونيسم كه در آن از اصالت انسان در مقابل خداوند صحبت شده و وجود خداوند نفي نگرديده است. در جامعه ليبراليسم خدا وجود دارد ولي خدايي بدون تاثير و تدبير كه بايد در قانون گذاري و حضور در جامعه نيز غائب باشد. وي با بيان اينكه امام خميني به عنوان رهبري قاطع که انقلاب اسلامي را شكل داده اند و همه انديشه هاي موجود در آن زمان زير چتر امام جمع شدند، اظهار داشت: به خاطر اختلافات مبنايي جريان هايي مثل نهضت آزادي و يا جريان مربوط به بني صدر، با وجود داشتن امكانات و اختيارات گسترده در اويل انقلاب نتوانستند مباني فكري امام را تاب آورده و در مقابل آن ايستادند. حسينيان در ادامه با بيان اينكه قبل از پرداختن به بخش دوم خرداد بايد اين جريان را شناساند، تاكيد كرد: دوم خرداد شامل طيف وسيعي از كساني است كه مباني فكري شان التقاطي بوده و ريشه هايي از تفكرات ليبراليسم را با خود دارند. در بين اين افراد حتي هستند كساني كه از مباني فكري آنها نيز هيچ اطلاعي ندارند ولي جزو اين گروه اند. وي تاكيد كرد: خطاب اصلي ما در جريان دوم خرداد كساني هستند كه با ساز و كار فكري مشخص به جنگ نظام و انقلاب آمدند. حسينيان افزود: اتفاق عجيبي كه در جريان اصلاحات به وجود آمده اين است كه كساني كه امروز ديدگاه هاي ليبراليستي دارند، در اوايل انقلاب ديدگاه هاي چپ گرايانه و ماركسيستي به اضافه لعابي از انديشه هاي اسلامي داشتند كه حوادثي از جمله تسخير لانه جاسوسي را آفريدند و بعدها نيز از اين كار خود اظهار پشيماني كردند. وي يكي از اصول جريان دوم خرداد را اعتقاد به شكاف ميان جمهوريت و اسلاميت خواند و گفت: بسياري از اين افراد سعي در افزايش وزن جمهوريت در برابر اسلاميت داشتند در حالي كه همان طور كه حضرت امام معتقد بودند جمهوريت ما منبعث از متون ديني بود و الگوي غرب را نمي پذيرفت. حسينيان ادامه داد: پلوراليسم ديني و قرائت هاي چندگانه از دين يكي ديگر از شاخصه هاي اين عده از دوم خردادي هاست. آنها در روزنامه هاي خود ادعا مي كردند كه افكار امام متعلق به موزه هاي تاريخي است و سعي در كم رنگ كردن اين افكار داشتند. سومين خصوصيت جناح دوم خرداد از ديد رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي نيز تلاش براي هضم در قدرت جهاني بود كه نمونه بارز آن نيز تاكيد آقاي خاتمي در اولين مصاحبه خود بر آب شدن يخ هاي موجود ميان ايران و آمريكا و همچنين نفي استقلال از سوي روزنامه دوم خردادي صبح امروز بود. وي تأكيد كرد: اعضاي اين طيف ميخواستند تفسير واحد امام خميني(ره) درباره اسلام، انقلاب و حدود و ارزشها را كمرنگ كنند و به همين جهت بود كه اعلام كردند انديشه امام متعلق به موزههاي تاريخ است. حسينيان گفت: اصلاح در دين خصوصيت ديگر جناح دوم خرداد بود، که نمونه بارز آن نقد نمادهاي مذهبي چون حجاب از طرف روزنامه خرداد است. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا شما با داشتن اين همه اطلاعات در خصوص جريان دوم خرداد سكوت كرده ايد اظهار داشت: بنده هيچ گاه اين موضوع را نمي پذيرم به خاطر اين كه همواره در جريان حاكميت دوم خرداد حرف هاي خود را زدم و سكوت نكردم. رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي همچنين در پاسخ به اين سوال كه نقش آقاي خاتمي در جريان حادثه 18 تير چه بود، گفت: بنده براي آقاي خاتمي نقش منفي را در اين جريان نديده ام، ايشان اهل توطئه نبودند. وي افزود: در حقيقت كساني كه در وزارت كشور پست معاونت را بر عهده داشتند مسئول اصلي گسترش دامنه اين حادثه بودند كه حتي با فرستادن نيرو به كوي دانشگاه سعي داشتند اين جريان را طولاني بكنند. حسينيان در پاسخ به سوالي كه از وي در خصوص علل روي آوردن مردم به جريان دوم خرداد پرسيده شده بود، اظهار داشت: چيزي كه دوم خرداد را به وجود آورد عملكردهاي بدي بود كه قبل از دولت خاتمي در پيش گرفته شده بود و همين امر باعث برگشت مردم از حاكمان دوره قبل بود. جريان دوم خرداد به قول مقام معظم رهبري يك حماسه بود ولي عده اي سعي داشتند كه با سوء استفاده از اين جريان، تفكرات خود را در آن حاكم كرده و انقلاب را به انحراف بكشند. وي با اذعان به اينكه اگر چه مردم در چند دوره از انتخابات به جريان دوم خرداد روي آورده اند، تاكيد كرد: ما ديديم كه پس از گذشت مدتي مردم اعتقاد خود را نشان داده و دوباره به سمت اصولگرايي گرويدند. رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما در جريان قتل هاي زنجيره اي دست داشته ايد، گفت: بنده اصلا در اين قتل ها دستي نداشته ام و كساني كه ادعاي دخالت بنده را مي كنند، بايد آن را اثبات كنند. بنده در آن زمان نه معاون وزيري بوده ام و نه در مقام صدور حكمي قرار داشتم كه مورد اتهام قرار بگيرم. وي ادامه داد: پس از وقوع قتل ها انگشت اتهام به سوي عده اي دراز شد و بنده هم به خاطر دفاع از بي گناهان متهم به دست داشتن در اين قتل ها شدم. حسينيان همچنين با بيان اينكه سعيد امامي به خاطر نداشتن مسئوليتي تاثيرگذار در آن زمان نمي تواند مظنون اصلي قتل ها باشد، گفت: بعد از اينكه بنده اين مطلب را مطرح كردم، متهم شدم و در سخت ترين شرايط نيز تا آنجايي كه مي توانستم از ايشان دفاع كردم. سوال بعدي از حسينيان در خصوص ادعاي عبدالله شهبازي مبني بر احتمال بهايي بودن سعيد امامي بود كه وي تاكيد كرد: حرف هاي آقاي شهبازي اصلا مستند نيست كتاب هاي ايشان بيشتر بر مبناي توطئه نوشته شده است و اين اعتقاد من يكي از دلايل اصلي دشمني آقاي شهبازي با بنده است. حسينيان خطاب به شهبازي تصريح كرد: الان ساختار جهان تغيير پيدا كرده و دنيا رويدادهاي مختلفي را پشت سر گذاشته، امروز دوره اي نيست كه در آن خانواده انگليسي بتواند عالم را روي انگشتان خود بچرخاند. رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به تهمت هاي شهبازي به وي مبني بر اينكه روستايي كه حسينيان در آنجا متولد شده ساكناني بهايي دارد، تاكيد كرد: روستايي كه من در آن متولد شدم روستاي متعصب و ديني بود به طوري كه سال هاي بسيار دور اهالي روسا با دو خانواده اي كه گمان مي رفت بهايي باشند به شدت برخورد كردند. وي ادامه داد: سعيد امامي نه تنها سابقه بهايي گري ندارد بلكه اصليت ايشان آباده اي بوده و اتفاقا پدربزرگشان نيز يكي از علماي بزرگ آن خطه مي باشند. حسينيان در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا فيلم بازجويي از سعيد امامي و همسرش صحت دارد يا خير؟ اظهار داشت: وجود اين فيلم صحت داشته و علت آن نيز خارج كردن اين پرونده از دست وزارت اطلاعات و نيروهاي امنيتي و دادن آن به گروهي بود كه از سوي شوراي امنيت ملي سابق تعيين شده بودند كه متاسفانه اين كار باعث انحراف در جريان پرونده شد ولي آقاي خاتمي پس از دريافت اين موضوع با گرفتن پرونده از اين گروه آن را به روال عادي خود بازگرداند. رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه دليل حمايت شما از آقاي خاتمي چه بود و اينكه آيا شما سوابق ايشان را نمي دانستيد، تصريح كرد: بنده آقاي خاتمي را به عنوان يك روحاني روشنفكر مي دانستم كه در آن زمان جناح حاكم يك جريان بسته اي به وجود آورده بود به طوري كه يك نوع انحصار طلبي شكل گرفت و بنده در اين شرايط احساس كردم كه بايد اين بسته بودن جامعه را بشكنيم به همين دليل از آقاي خاتمي حمايت كردم. وي تاكيد كرد: ما نمي دانستيم كه اين باز شدن فضا به سيلي تبديل خواهد شد كه نزديك بود همه را ببرد. ما بعد از فهميدن اين موضوع رسما اعلام كرديم كه كارمان اشتباه بود. /انتهاي پيام/