عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري با اشاره به بحث رشد جمعيت و نگراني از كاهش جمعيت در كشور تصريح كرد: در گذشته سن ازدواج پايين بود اما اكنون ...
به گزارش خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، نشست جايگاه سبك زندگي ديني به همت آموزشكده نقشه برداري و با حضور حجتالاسلام نصيري، عضو هيئت علمي اين آموزشكده عصر امروز در سالن نشستهاي تخصصي بخش دانشگاهي بيستمين نمايشگاه قرآن كريم برگزار شد.
نصيري در این نشست با اشاره به دو تفكر در موجود در عالم گفت: در عالم دو تفكر مادي يا ماترياليستي كه معروف به تفكر غربي است و از خدا بريده و ميخواهد با اتكا به عقل بشر براي زندگي بشر برنامه ارائه دهد؛ و تفكر ديني و يا توحيدي كه زندگي بشر را خالي از خدا تصور نميكند، وجود دارد.
وي افزود: تفكر ديني انتظار دارد هر نكتهاي در زندگي بشر از ناحيه خدا برنامه داشته باشد و مدعي است كه دين براي همه مراحل زندگي انسان برنامه دارد.
عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري با اشاره به اين مطلب كه در هر دو تفكر اشتراكاتي وجود دارد خاطرنشان كرد: هم تفكر ديني و هم تفكر ماترياليستي معتقد به فاني بودن دنيا هستن، هم زيربناي فكري انسان توحيدي فاني بودن دنيا است و هم انساني كه با نگاه مادي و بريده از خدا معتقد است كه ثباتي در اين دنيا وجود ندارد.
نصیری افزود: نقطه افتراق اين دو تفكر از يك اشتراك شروع ميشود انسان با انديشه غربي وقتي دنيا را فاني ميبيند ميگويد اصل من در زندگي اصل لذت است وبه تعبير آميانه دنيا دو روز است و بايد از آن لذت برد.
وی بيان داشت: اين در حالي است كه انسان توحيدي قبول دارد دنيا فاني است اما ميگويد اين دنيا پايان هستي نيست و به آخرت نظر دارد و اصل لذتجويي در دنيا را اصل كاملي نميبيند هر چند مخالف لذت بردن در دنيا نيست.
عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري در ادامه گفت: انسان توحيدي ميگويد تمام عالم براي من آفريده شده و من بايد ببينم كه براي چه آفريده شدهام او پا را فراتر از لذتها ميگذارد و به دنبال بندگي خداوند ميرود.
نصیری بيان داشت: انسان غربي و ماترياليستي هم قوانين را قبول دارد اما حجم آنان را كوچك ميكند كه به آن قانون حداقلي مي گويند و اصل آن مبتني بر امانيسم است.
وی خاطرنشان كرد: انسان ماترياليستي برخلاف انسان توحيدي با احكام و تكاليف شرعي بيگانه است و واژه حرام و حلال براي او معنا ندارد ولی انسان توحيدي دنيا را مزرعه آخرت ميداند و دنيا به ماهوالدنيا براي او مفهومي ندارد.
عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري با اشاره به اينكه بر اساس اين دونگاه دو نوع سبك زندگي بوجود ميآيد گفت: سبك زندگي ديني تنها مبتني بر لذتهاي فردي نيست بلكه علاوه بر بهرهبردن از لذتهاي فردي بحث حكيمانه زندگي كردن نيز در اين ديدگاه بوجود ميآيد.
نصیری افزود: حكمت در اين ديدگاه به معناي تنظيم روابط انسان با خود و عالم اطراف خود ميباشد رابطه انسان با طبيعت بر مبناي اصل ماترياليستي نيست كه انسان بتواند طبيعت را قرباني خود كند بلكه طبيعتي بستري براي اوست اما در تفكر ماديگرايي طبيعت، اصالت و قداستي ندارد بلكه سود و منفعت انسان مهم است.
وی با اشاره به اينكه ما بسيار اصرار داريم ظاهرمان اسم دين را داشته باشد، گفت: اين در حالي است كه اعمال ما در باطن ديندارانه نيست ما گاهي اوقات با ادبيات ديني حرف مي زنيم اما غيرديني عمل ميكنيم.
عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري با اشاره به بحث رشد جمعيت و نگراني از كاهش جمعيت در كشور تصريح كرد: در گذشته سن ازدواج پايين بود اما اكنون سن ازدواج بالا رفته است از طرف ديگر بحث تكفرزند بودن خانوادهها گسترش يافته است.
نصیری با اشاره به مسائلي كه براي فرزندآوري كم مطرح ميشود، بيان داشت: كمبود امكانات اقتصادي و اينكه والدين تصور ميكنند با وجود بچه راحتي آنان از بين ميرود و نميتوانند براي خود زندگي كنند از جمله دلايلي است كه منجر به كاهش جمعيت شده است.
وي افزود: وقتي به اين دلايل نگاه ميكنيم ميبينيم كه اين ديدگاه يك ديدگاه ماتريالستي و لذتطلبانه است كه موجب پيري جامعه و كاهش سرمايههاي انساني آن ميشود.
عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري بيان داشت: پدر و مادرها فرزندان را به صورت ديني تربيت نميكنند در علوم تربيتي آموزههاي ديني بسياري وجود دارد اما والدين در تربيت فرزندان خود به صورت غربي رفتار ميكنند و دوست دارند با سپردن فرزند خود به مهد كودك يا خواباندن او از دست او راحت شوند.
نصیری گفت: پيامبر اكرم فرمودند كسي كه بچه دارد و ميخواهد او را تربيت كند بايد خود را به بچگي بزند اين در حالي است كه ميبينيم تربيت والدين به گونهاي است كه ميخواهند از دست بچه خود راحت شوند.
وی افزود: اگر در زندگي انسان ديني گزارههاي غربي را كه براي انسان لذتجو در نظر گرفته شده وارد كنيم دچار مشكل خواهيم شد ما بايد ابتدا ايمان بياوريم كه دين ميتواند براي جزئيات زندگي ما سبك زندگي داشته باشد و سبك زندگي ديني يك امر لازم و ضروري است.
عضو هيئت علمي آموزشكده نقشهبرداري گفت: ما انسانهاي مسلمان در جامعه ديني بايد به اين باور برسيم كه زندگي ديني داراي سبك است و براي لحظه لحظه زندگي انسان برنامه دارد مثلا براي پيادهروي، غذا خوردن، خوابيدن و ... برنامههايی داده شده است كه سبك زندگي ديني را شكل ميدهد.
نصيري در پايان گفت: از سوي ديگر وظيفه ما اين است به جامعه خود اين سبك زندگي را معرفي كنيم تا بتوانيم از دين استفاده كنيم.