کارگردان متعهد کشورمان گفت: سیاستگذاریهای نادرست طی این چند سال بر ذائقه و سلیقه مخاطب تأثیرگذار بوده و ریزش مخاطب در حوزه ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، آخرین قسمت از ویژه برنامه «ققنوس» که به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبکه چهارم سیما پخش میشد، شب گذشته میزبان «جمال شورجه» و «سعید مستغاثی» بود.
شورجه که کارگردانی چندین اثر سینمایی با محتوا و مضمون دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد و سعید مستغاثی به عنوان کارشناس و پژوهشگر سینما مهمان این برنامه بودند.
با توجه به دیدگاه دو کارشناس برنامه، دیدگاه ها و مباحثی درباره سینمای دفاع مقدس مطرح شد. جریان امروز سینمای دفاع مقدس،هویت امروز این سینما و عومال ضعف و ریزش مخاطب در ساختار سینمای دفاع مقدس از مباحثی بودند که در آخرین بخش از پنج ویژه برناه ی ققنوس از آنها سخن به میان آمد.
نگاه هردو کارشناس برنامه به پیشینهی سیاست گذاری ها و مشکلات ساختاری در این بخش اشاره داشت.
شورجه با اشاره به این که سیاستگذاری خوبی برای پیشرفت و پویایی عرصهی دفاع مقدس از سوی سیاست گذاران حوزه فرهنگی صورت نگرفته گفت: « طی این چند سال سیاست گذاری خوب و راهبردی برای سینمای دفاع مقدس وجود نداشته است. راهبرد عملی و اساسی در این حوزه وجود ندارد و نقشه ی راه برای پیشبرد سینمای دفاع مقدس ترسیم نشده است.
وی افزود: ابزار و امکانات باید در جهت و سوی این سینما حرکت کنند. اگر بخواهیم دورنما و چشم انداز بلند مدتی برای سینمای دفاع مقدس داشته باشیم، باید همهی امکانات و ابزارها را همسو و هم جهت با این حوزه به استفاده درآوریم. عقبهی این کشور به سینمای دفاع مقدس گره خورده است.
شورجه در رابطه با کاهش ساخت فیلم های دفاع مقدسی گفت: « قبلا سیاستگذاری به گونه ای بود که در هر حوزه ای مثلا کودک و نوجوان، سینمای جدی دفترچه ی سیاستگذاری به شکلی بود که حداقل دو سه فیلم الزاما به دفاع مقدس میپرداخت و در این حوزهی موضوعی ساخته میشد. متأسفانه در سطح مدیریتی گروه های مختلف سلیقه های شخصی خود را اعمال کردند. سیاستگذاری ها میبایست فارغ از سلیقه ها و دیدگاه های شصی اعمال شود.
وی در پاسخ به این مسأله که چرا امروزه نگاه فیلمساز دفاع مقدس از سمت فیلم دفاع مقدسی ساختن تغییر کرده و برخی از این فیلمسازان به ساخت فیلمهای طنز، اجتماعی و دیگر توضیح داد: « با توجه به ساختار فیلم دفاع مقدسی که اتفاقا گونه ای پرهزینه تر نسبت به دیگر گونه های فیلمسازی است، سایت گذاری های نادرست طی این چند سال به ذائقه و سلیقی مخاطب تأثیرگذار بوده و ریزش مخاطب در این حوزه اتفاق افتاده است. طبیعی است فیلمساز گونه ای را انتخاب میکند که ارزانتر است و مخاطب بیشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: نسل جوان باید آموزش ببینند و به سمت و سوی ساختن فیلم دفاع مقدس هدایت شوند.» فیلم ساز جوان دغدغهاش این است که یک فیلم ساده تأثیر گذار و ارزش مند بسازد و درعین حال دغدغه های اقتصادی اش را نیز فراهم کند. وظیفه ی نهادهای مسئول فراهم کردن حدأقل امکانات مادی و لجستیکی برای ساخت فیلم های با مضمون دفاع مقدسی است.
کارگردان«33 روز» گفت:در سال های گذشته بخش عمده ای از بودجهی فیلم را می دادند؛ امکانات لجستیکی برای ساخت فیلم جنگی هم فراوان بود و با یک نامه نگاری میتوانستیم امکانات لازم برای ساخت فیلم را فراهم کنیم. امروزه اما فراهم اوردن امکانات لجستیکی برای فیلمسازان سخت شده است. تهیه کنندهی خصوصی نمیتواند این حجم از هزینه ها را تأمین کند. این در بخ نولید است. اما در قسمت توزیع و پخش که بخش بسیار مهم تری هم هست باید در نقشهی راه و سیاست گذاری ها پیش بینی شود. باید برای مخاطب بیرون از کشور هم برنامه ریزی کرد. در این حوزه خیلی کار داریم و قدمهای بسیاری باید برداشته شود که مسئولین و سیاست گذاران برای تک تک این مسائل اتاق فکر ایجاد کرده و از کارشناسان استفاده کنند..»
مستغاثی در تکمیل صحبتهای شورجه در رابطه با تأثیر سیاستگذاری ها در حوزهی فیلم دفاع مقدس گفت: « باید در نظر داشت سیاست گذاری ها بخشی از ماجراست. باید گفت یک بخش دیگر ان اهمیت به راه انداختن گفتمانهاست. آن چه که امروزه سینمای ما را از گفتمان انقلاب و از مردم دور کرده ماجرایی است که از ابتدا بر این حوزه حاکم بود و از آن به عنوان جریان شبه روشن فکری یاد میشود.
وی اضافه کرد: به هرصورت تشکیلات افرادی که این سینما را بنیاد گذاشتند ابتدای انقلاب اسلامی از هم پاشیده شد و حدأقل بر اساس اسناد موجود، لژها و جریان های به آن شکل در حال حاضر وجود ندارند که سینما را تحت انحصار خود داشته باشند. اما بعد از انقلاب آن تفکر باقی ماند. این همان گفتمان سازی است. گفتمانی که با عنوان سکولاریسم و از ابتدای قاجار د ایران رسوخ کرد و حرف آن جدایی هنر از دین، ساست از دین و جامعه از دین بود. خب طبیعی است بعد از صد و هشتاد سال این مسأله به گفتمان سازی تبدیل میشود. سال هاست که هنوز این گفتمان باقی است. چندین شاه قاجار عوض شد. انقلاب اسلامی رخ داد و چند رئیس جمهور پس از انقلاب اسلامی تغییر کردند ولی آن گفتمان همچنان وجود دارد؛ این امر نشان می دهد که این ماجرا ربطی به اشخاص در سیاست گذاریها ندارد.هرچقدر وزیر، مسئول سینمایی و سیاست گذار عوض شود، این گفتمان همچنان در فضای فرهنگی وجود دارد و این تفکر بر فضایی که سیاستگذاران در ان کار میکنند غالب است.»
مستغاثی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «قبل از انقلاب سینما به معنای سینمای واقعی وجود نداشت. سینمای دفاع مقدس به گردن سینمای ما حق دارد. سینمای دفاع مقدس تلاش کرد یک سری استانداردهایی برای سینمای کشور ایجاد کند. ایرادهایی در ساختارها وجود دارد و مثلا سینمای بخش خصوصی در کشور شوخی و جوک است. کسانی که می گویند فیلم خصوصی و مستقل با پول جیبشان ساخته اند از رانتهای دولتی استفاده کرده اند و دروغ می گویند. ساختار و روند سینمای دفاع مقدس صحیح بود اما متذسفانه درگیر ناکارآمدی و ایجاد مشکلات عدهای شود و آن روشنایی و فروغ را از دست بدهد و خیلی از فیلم سازان این حوزه استحاله شدند.»
ققنوس در پنجمین شب اجرای خود با حضور دو کارشناس و فیلمساز حوزهی دفاع قدس محدودهی موضوعی این حوزه از سینما را محور بحث خود قرار داد.
کارشناسان برنامه در تأثیر گذاری طرز تفکر غالب بر سیاستگذاری های موجود بر حوزهی حمایت از سینمای دفاع مقدس به گفت وگو پرداختند.
این برنامه با اجرای سید ناصر امیر جاوید آخرین بخش خود را با موضوع محدودهی موضوعی سینمای دفاع مقدس، بامداد یکشنبه هفتم مهرماه به پایان برد.