به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ملکه عصر امروز با حضور محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان این فیلم و علیرضا زرین دست، فیلمبردار آن در دانشکده سینما و تئاتر برگزار شد.
باشه آهنگر در مورد ایده ساخت ملکه گفت: جنگ پدید محرکی است اما واقعیتی است که وجود دارد و تأثیرات آن در نسل های بعد هم مشاهده می شود و روی تمام ابعاد زندگی اثرگذار است کسی که بهترین دوران زندگی خود را در جنگ گذرانده اتفاقات آن روی او اثر می گذارد من در آبادان زندگی می کردم و در دوره جنگ و پس از آن که همه چیز از بین رفته بود تمام این اتفاقات روی انسان تأثیر می گذاشت لذا احساسی برای خود دارم که شاید شعاری به نظر برسد اما تلاش کرده ام راجع به واقعیت های آن دوره فکر کنم و فیلم بسازم.
کارگردان فیلم ملکه در ادامه افزود: سال 87 به من پیشنهاد شد تا فیلمی به مناسبت صدسالگی صنعت نفت بسازم اما من شرط گذاشتم که اگر تحقیق کردم و به نتیجه رسیدم که این کار را انجام دهم حرف بالادستی خودم را در عرصه هنر نمی پذیرم بعد از هشت ماه که فیلمنامه نوشته شد مدیرانی که به ما سفارش داده بودند تغییر کردند و این تحقیقات برای ما باقی ماند که ایده فیلمنامه ملکه شد و این ایده ها در میان دیده بان های زمان جنگ اتفاق افتاده و تخیلی نیست.
پس از باشه آهنگر زرین دست به بیان مطالب خود پرداخت و گفت: ارتباط خاصی که من با باشه آهنگر دارم با هر فیلم ساز دیگری ندارم به این دلیل که ایده های او را می پسندم و در من انگیزه ایجاد می شود که بتوانم از فیلمنامه شروعی به کشف کنم تا به چیزهای برسم که بتواند به آن متن کمک کند.
وی در ادامه افزود: من در جریان شکل گیری فیلمنامه بودم و این باعث شد فرصت بیشتری برای فکر کردن روی آن داشته باشم و با شهری که درملکه به تصویر کشیده شده بیشتر آشنا شوم این مسائل به من کمک کرد تا بیشتر بتوانم از درون متن برخی مسائل را که به فیلمبرداری کمک می کرد کشف کنم و شروع کردم به پیدا کردن راه های که بتوانم تصاویری که مدنظر آهنگر بود را در ذهنم بسازم و موقع شروع فیلمبرداری اجرا کنم.
زرین دست با اشاره به منابعی که از آنها برای تصویر برداری استفاده کرده است خاطرنشان کرد: منابع مختلفی مانند عکس ها و فیلم های آن دوره وجود داشت که به ما کمک می کرد تا این تصاویر را بسازیم مسئله در فیلم فرزند خاک از ترکیب عکس های که از بمباران شیمیایی حلبچه وجود داشت استفاده کردم اتفاقی که در ملکه افتاده است این است که از لحاظ مکانیکی کار با ابدعات و لوازمی که بخش عظم آن را خودم تهیه کردم انجام شد.
در ادامه نشست باشه آهنگر در خصوص کشمکش های درونی شخصیت های فیلم اظهار داشت: سال 78فیلم نیمه گمشده را ساختم که این فیلم به همچنین فیلم های دیگرم براساس شخصیت جلو می رود و تحول شخصیت ها بر حادثه ها سوار است.
کارگردان فیلم ملکه خاطرنشان کرد: من در جنگ حضور داشتم و این تنهایی و این فکر که چه زمانی جنگ تمام می شود درون ما وجود داشت در این هشت سال من بیشتر در حال دفاع بودم تا حمله. اگر ما یک گلوله شکلیک می کردم آنها با صدها گلوله پاسخ می داند و این گلوله های آسیب های زیادی به شهر وارد می کرد.
وی افزود: از سوی دیگر آنها نظامی بودند و افرادی که در شهر وجود داشتند غیرنظامی لذا این نوع جنگ شهری با جنگی که در بیابان اتفاق می افتد متفاوت است و نباید دشمن را عصبی کنی تا شهر به خطر بیفتد.
باشه آهنگر بیان داشت: اگر من به هر دلیل یک گلوله شلیک می کردم فورا از مقر پشت سر من تماس می گرفتند که چرا این کار را انجام دادی و بازخواست می شدم فضای هم که در ملکه وجود دارد به دلیل همین فشارهای بود که در آن فضا داشتیم.
کارگردان ملکه در مورد کشمکش های دائمی شخصیت های فیلم با هم و اینکه ظاهرا توافقی روی نوع جنگ ندارند گفت: بعد از انقلاب کشور ما گاهی از تفاوت نظرها سود برده و گاهی ضرر کرده است این تفاوت تفکر در طول جنگ همچنان وجود دارد و وقتی می خواهیم در سینما این مسائل را مطرح کنیم بسیاری از اوقات مخالفت می شود.
وی افزود: امام فرمود نمی خواهد نیروهای ما وارد خاک عراق شوند اما بسیاری معتقد بودند که ما باید وارد خاک عراق شویم در نهایت جلسه ای تشکیل شد تا نظر نهایی گرفته شود و قرار شد نیروهای ایران وارد خاک عراق شوند اما امام فرمودند اگر وارد خاک عراق شدید طوری نباشد که آنجا بمانید در نتیجه استراتژی ها در زمان های مختلف جنگ تغییر می کردند و این گونه نبود که هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد.
باشه آهنگر بیان داشت: در فیلم ملکه برخی مانند سیف الله آرمان گرایانه برخی مانند امجد واقع گرایانه و برخی مانند سیاوش براساس اصول انسانی، اسلامی و سنت طلبانه رفتار می کنن که آوردن این دیدگاه های متفاوت در یک فیلم جنگی و پاسخ دادن به آنها کار بسیار سختی است.
باشه آهنگر در خصوص مشکلات نمایش و اکران این فیلم گفت: شب قبل از نمایش این فیلم در جشنواره فجر ملکه را در یک اکران خصوصی برای برخی نمایش دادیم بعد از نمایش فیلم سکوت کامل بود و کسی چیزی نگفت اما فردای آن شب تهیه کننده تماس گرفت و گفت دیشب به من زنگ زدند که برای پاسخ به سوال های ما باید به فلان جا تشریف بیاورید من در آن جلسه شرکت کردم و ایرادات زیادی از فیلم گرفته شد که این اتفاقات و ایرادات بعد از جشنواره و اکران هم ادامه داشت اصولا فیلمی که اندکی اندیشه پشت خود دارد دچار این اتفاقات می شود.
زرین دست فیلمبردار فیلم ملکه خاطر نشان کرد: بسیاری از فیلم های جنگ ما کپی برداری از فیلم های غربی بوده و کمتر اتفاق افتاده که سینمای جنگ ما بومی باشد در این نوع فیلم ها موضوع و ایده باید مورد توجه قرار گیرد اما فیلم های جنگی که مورد علاقه مسئولین باشد بیشتر از جانب آنها حمایت می شود و می تواند در مجامع مختلف حاضر شود پس موضوع اصلی در عدم موفقیت بین المللی سینمای جنگ ما ربطی به فیلمبرداری ندارد و مسئله اصلی سوژه و نوع نگاه است فیلم ملکه فیلمی کاملا بومی است و آقای آهنگر در این باره تحقیق و پژوهش کرده است.