به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، صادق کرمیار در نشست نقد و بررسی کتاب «نامیرا» که صبح امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد؛ گفت: نوشتن جلد دوم این کتاب نیاز به تحقیقات فراوان دارد؛ چرا که جلد دوم کتاب به واقعه بعد از عاشورا می پردازد و به همین دلیل برای نوشتن آن به تحقیقات زیادی نیاز است و نوشتن آن زمان می برد.
وی با بیان اینکه قطعاً وقایع تاریخی برای ماندگاری نیاز به ادبیات و ادبیات نیز نیاز به تاریخ دارد، اظهار داشت: آفرینش ادبی را می توان در کربلا و خطبه امام سجاد و حضرت زینب علیهما السلام دید؛ در واقع اولین ادبیات مربوط به کربلا همان خطبه حضرت زینب (س) است؛ برای نوشتن جلد دوم نامیرا باید برای بعد از واقعه کربلا هم داستانی را طراحی کنم و در حال جمع آوری منابع، مطالعه کردن و یادداشت برداری هستم.
نویسنده «نامیرا» یادآور شد: فیلمنامه این اثر در سیمافیلم به تصویب رسیده است، ولی صدا وسیما مشکل بودجه دارد و فعلاً تصمیمی برای ساخت آن گرفته نشده است.
کرمیار با بیان اینکه ابتدا فیلمنامه این کار را نوشتم، گفت: بعد از دو مجموعه داستانی که در سال 60 نوشتم ادبیات را کنار گذاشتم، اما به اصرار سیدمهدی شجاعی که فیلمنامه این کار را خوانده بود، بحث نوشتن رمان آن را هم شروع کردم.
وی با بیان اینکه نوشتن درباره معصومین در قالب رمان کاری غیرممکن است، افزود: اگر بحث اصلی رمان یکی از معصومین باشد، چون نمی توان تخیل را وارد جریان کرد، قاعدتاً کار سخت می شود؛ زیرا نمی توان در مورد معصومین مستقیم صحبت کرد.
نویسنده «نامیرا» درباره جمله مقام معظم رهبری در مورد کتاب نامیرا یادآور شد: قطعاً چیزهایی که در این کتاب وجود دارد مثل بحث تردید، انتخاب راه و مسیر حقیقت باعث می شود که ناخودآگاه با وقایع آن سال مقایسه شود.
کرمیار تصریح کرد: جوانی که در این کتاب داستانش را بیان کرده ام، وارد راه جدیدی شده است و قاعدتاً برای انتخاب راه به بزرگان جامعه خودش نگاه می کند و این نگاه باعث می شود که تردیدهایش بیشتر شود و راه اصلی را گم کند؛ نامیرا مابه ازای تاریخی داشته است و همین باعث می شود تا برای جوان امروز هم جذابیت داشته باشد، اساساً هر رمان یا داستان تاریخی که مابه ازای امروزی نداشته باشد نمی تواند روی مخاطب تاثیر بگذارد.
وی درباره علت نوشتن این کتاب افزود: یک طرح کلی که حدوداً 30 صفحه ای بود باعث نوشتن فیلمنامه این اثر و بعد هم رمان آن شد؛ در کل باید بگویم که کتاب کاملاً تحت تاثیر فیلمنامه است.
نویسنده «نامیرا» اظهار داشت: با نگاه های سیاسی که به اثر هست، مشکلی ندارم؛ وقتی که من نگاه و تحلیل خودم را در مورد جامعه ام دارم، مطمئناً یک واقعه تاریخی روی من به عنوان یک نویسنده تاثیر می گذارد، اما من فکر می کنم که آفت جامعه من افراط و تفریط است، بنابراین سعی کردم که این آفت را در کتابم نشان دهم.
کرمیار با اشاره به وجود افراط و تفریط در کشور گفت: این نگاه های افراط و تفریطی باعث شده است که همه جامعه ما ضربه بخورد؛ من معتقدم چسباندن نویسندگان به یک جناح خاص سیاسی باعث می شود تا نویسنده از کار اصلی خودش دور بماند. این متن را در سال 80 نوشتم و این نشان دهنده این است که واقعه کربلا در هر مقطعی تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: سال 57 تیراژ کتاب در کشور 3000 جلد بود، در حالی که الان به 2000 جلد رسیده و این یک فاجعه فرهنگی است؛ وقتی که این اتفاق می افتد همه دستگاه های فرهنگی مقصرند حتی نویسنده و ناشر هم سهم خودشان را در این مسئله دارند.
نویسنده «نامیرا» با اشاره به پیشنهاد چاپ نامیرا در آمریکا یادآور شد: یک ناشر آمریکایی تبلیغی را برای من فرستاد تا کتابم را در کشورش چاپ کند، نکته مهم و حائز اهمیت این بود که امکانات بعد از چاپ در این کشور خیلی بیشتر از قبل از چاپش بود درست برعکس کشور ما که ناشر بعد از چاپ کتاب کارش تمام می شود.
کرمیار در پایان با بیان اینکه در کشور ما وقتی که یک نویسنده مسائل جامعه اش را می نویسد، کتابش اجازه چاپ نمی گیرد، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث می شود تا نویسنده به سمت توهمات برود؛ یا اینکه وزارت ارشاد جایزه جلال را برگزار می کند، اما خودش به کتابی که در این جایزه برگزیده کرده است، حمله می کند.