به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، مرتضی پایه شناس معتقد است که ساخت فیلم مستند سیاسی در ایران، به دلیل موضوعاتی که عموماً بحث برانگیز است، دشوار به نظر می رسد!
وی که با دو مستند «جای خالی یک نفر» در بخش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در بخش سیاسی- اقتصادی هفتمین دوره جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» شرکت کرده است، درباره موضوع تقریباً واحد این دو مستند خود می گوید: «جای خالی یک نفر» درباره شخصی به نام بشیری است که سال 1365 در کشور آلمان، در کمپ مهاجرین با سازمان مجاهدین خلق آشنا و به همراه همسر و فرزندش به این سازمان می پیوندد. بشیری سال 1368 از سازمان جدا می شود، اما همسرش در سازمان می ماند. در حال حاضر 25 سال است که وی از نروژ به عراق سفر می کند تا بتواند همسرش را نجات دهد.
موضوع مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» هم تقریبا نزدیک به فیلم «جای خالی یک نفر» و همراه با پیچیدگی های خاص خودش است. در واقع محمدی که جزء هواداران سازمان مجاهدین خلق بوده، در سال 1376 به کانادا مهاجرت می کند و همواره به حمایت خود از این سازمان ادامه می دهد. دختر وی برای دیداری یک ماهه به کشور عراق و اردوگاه اشرف سفر می کند. الان 16 سال است که مصطفی محمدی به دنبال نجات دختر خود است.
پایه شناس درباره مستندسازی سیاسی هم می گوید: فیلمسازی در مجموع کاری پروسه ای سخت است، زمانی که سوژه ای سیاسی ذهن فیلمساز را درگیر می کند، این دشواری چندین برابر می شود؛ زیرا فیلمساز با موضوعی مواجه است که مدعیانی دارد. به نظر می رسد برای فیلمسازان ایرانی ساخت فیلم با موضوع سیاسی سخت باشد، زیرا اغلب موضوعاتی که فیلمسازان بدان علاقهمند هستند بحث برانگیز است.
وی در پایان، درباره جشنواره سینماحقیقت می گوید: یکی از موارد مهم، داوری این جشنواره است که به نظر چینش قابل قبولی می رسد؛ هم مستندسازهای برجسته ای حضور دارند، هم از مدیران فرهنگی و افراد صاحبنظر استفاده شده است؛ اما به دلیل اینکه جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم های مستند است بهتر بود که وزن مستندسازهای این ترکیب بیشتر می شد و چهره های بیشتری در این ترکیب دیده می شدند.
هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1392 در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد.