به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست خبری فیلم «مردن به وقت شهریور» به کارگردانی هاتف علیمردانی شب گذشته در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای نشست هاتف علیمردانی، کارگردان این فیلم گفت: ما گروه جوانی هستیم که سعی میکنیم سینما را یاد بگیریم و ادعایی هم نداریم. فیلم «مردن به وقت شهریور» عکسی واقعی از مسائل اجتماعی ماست که نمیتوانیم آن را انکار کنیم. بازیگران این فیلم به صورت بسیار دمکراتیک و از راه تست دادن در میان هزاران نفر انتخاب شدند. ما باید به این بازیگران اعتماد کنیم و به آنها فرصت بدهیم؛ زیرا وارد شدن به سینما سخت است.
وی افزود: از شما میخواهم که ایرادهای ما را ببخشید. ما سعی میکنیم در فیلمها بهتر و بهتر شویم. سوژههای این فیلم در کنار ما نفس میکشند. در جامعه ما دیوار بزرگی بین بچهها و والدین قرار دارد. دیوار دیگر دیوار مدرنیته است و این فیلم یک آلارم اجتماعی است که باید آن را جدی بگیریم. رسالت این فیلم این است که به والدین یادآور شود که باید جوانانمان را بشناسیم؛ زیرا نسل جوان با هجوم مدرنیتهای که به آن تهاجم فرهنگی میگویم و سرعت زیادی دارد، روبرو هستند و هر چه به این مسئله بپردازیم باز هم کم است.
علیمردانی در پاسخ به انتقادی مبنی بر ضربآهنگ کند فیلم اظهار داشت: مخاطبی که دو ساعت برای تماشای این فیلم منتظر مانده و سرپا ایستاده، خسته و عصبی شده است؛ شاید برخی از انتقادات به شرایط بد اکران آن برگردد، در فیلم قبلی من با عنوان «به خاطر پونه» نیز ابتدا رویکردهای منفی وجود داشت، این فیلم از بخش مسابقه جشنواره سال گذشته کنار گذاشته شد، اما بالاخره راه خود را پیدا کرد، البته بیتجربگیهایی در این فیلم وجود دارد، اما این همه آن چیزی است که در توان ما بوده است. «مردن به وقت شهریور» در نمایشهای مردمی نیز مورد استقبال قرار گرفت و پنجمین فیلم پرمخاطب بود.
کارگردان «مردن به وقت شهریور» در ادامه گفت: ما با چند بازیگر ناشناخته جوان در این فیلم به سمت گیشه رفتیم؛ این در حالی بود که در «به خاطر پونه» بازیگر حرفهای مانند فرهاد اصلانی فیلم را با خود میکشید، اما در اینجا جذابیت فیلم بر عهده فیلمنامه است.
وی در خصوص بودجه این فیلم گفت: قصورهایی در این فیلم وجود دارد، اما باید توجه داشته باشیم که این فیلم با یک سوم بودجه سایر فیلمهای معمولی ساخته شده و 70درصد بچهها پولهای خود را نگرفتهاند؛ «به خاطر پونه» نیز یک و نیم میلیارد تومان فروخت، اما من نتوانستم پول خود را بردارم.
علیمردانی در خصوص ریتم فیلم بیان داشت: من موافق نیستم که ریتم این فیلم کند است، متأسفانه شما نسخه اصلی فیلم را در اینجا ندیدید؛ همچنین از انتظار دو ساعته برای تماشای آن خسته بودید، این مسائل موجب شد که شما چنین احساسی داشته باشید؛ ریتم فیلم به نظر من مشکلی ندارد.
در ادامه نشست مهراد ماکویی، یکی از بازیگران این فیلم که نقش یک جوان مبتلا به «ام. اس» را بدون هیچ دیالوگی بازی میکرد، در خصوص نقش خود گفت: من از علیمردانی تشکر میکنم که به تیم جوان بازیگری این کار اعتماد کرد. ما با یکدیگر صحبت کردیم تا چه میزان بیماری ام اس را نشان دهیم تا به نتیجه رسیدیم. اتفاق خوب برای من در این نقش این بود که برای لحظههایی که این کاراکتر ترس، غم و استرس دارد، تجربه عاطفی شخص من کمک کرد تا این کاراکتر بتواند بدون کلام احساساتش را بیان کند؛ من در اولین پلان این کار که با آقای فرخنژاد همبازی بودم از قرار گرفتن جلوی ایشان استرس زیادی داشتم، اما او به من آرامش داد و خیلی کمک کرد.
هاتف علیمردانی در مورد شخصیت اصلی این فیلم که پسری آرام و متین است، اما سریع دچار تحول شخصیتی میشود، گفت: من 18 ساله بودم که خیلی زود گول خوردم. جوانی هم که از کودکی وارد برهوت نوجوانی میشود و راهنمایی ندارد، این اتفاق برایش می افتد؛ جوان امروز برعکس مسیر ما با ترس و تهدید عقب نمینشیند و نیاز به جهانبینی و درک دارد و وقتی این جهانبینی نباشد به راحتی گول میخورد.
نفر بعدی که در این نشست صحبت کرد وحید لایقی مقدم، بازیگر نقش سینا بود؛ وی گفت: ما وقتی میخواهیم نقد کنیم باید از سلیقه شخصی خودمان فاصله بگیریم، بنابراین بهترین راه برای نقد فاصله گرفتن از خود و رسیدن به شخصیت مورد نظر است. من سینا را از نو بزرگ کردم و شخصیت او برایم باورپذیر بود؛ زیرا هر کس در هر جایگاهی میتواند هر کاری از دستش برآید.
صبا گلدینپور، بازیگر دیگر این فیلم نیز گفت: «مردن به وقت شهریور» اولین تجربه من بود، اما امشب خیلی به من سخت گذشت. وقتی مردم موقع پخش فیلم بلند میشدند خیلی برایم سخت بود و خیلی ناراحت هستم، البته شاید من حساسیت زیادی دارم و این ناراحتی به خاطر اولین تجربه است.
ترلان پروانه، از دیگر بازیگران این فیلم گفت: من از ابتدای این کار زحمات آقای علیمردانی را دیدم و دلم میخواست بیشتر از این به هم احترام میگذاشتیم، بخصوص اینکه بازیگران جوان و تازهکاری در این فیلم حضور داشتند. دوست دارم کمک کنید که این نوع کارها بیشتر رشد کنند و این بازیگران جوان به این صورت ناراحت نشوند.
افشین عزیزی، آهنگساز این فیلم نیز اظهار داشت: فیلم «به خاطر پونه» جزو اولین فیلمهای من بود و وقتی به بخش مسابقه راه پیدا نکرد، خیلی ناراحت شدم، ولی در اکران عمومی استقبال مردم را که دیدم ناراحتیام از بین رفت. آیا واقعاً «مردن به وقت شهریور» تا این حد فیلم بدی بود که مردم چندین بار دست زدند و از سالن بیرون رفتند.