به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، عباس آخوندی در برنامه گفت وگوی خبری شبکه دو با موضوع توسعه حمل و نقل ریلی با تشریح برنامه های وزرات راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل ریلی، اهداف این بخش را بلند پروازنه دانست.
آخوندی با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از وزرات راه و شهرسازی، افزود: در این بازدید درباره مسائل شهرسازی، نحوه مدیریت شهری و مسکن بحث شد و همچنین در خصوص حمل ونقل ریلی، دریایی، هوایی، جاده ای و ترانزیت نیز گفت وگو شد.
وی با بیان این که گزارش جامعی از مسکن و حمل و نقل به رئیس جمهوری ارائه شد، اظهار کرد: در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، مسائل این بخش و خروج از رکود، سهم مسکن و ساختمان و حمل و نقل از تولی ناخالص داخلی نیز صحبت شد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که حمل ونقل و ساختمان 14 تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: بدون شک این بخش ها می توانند پیش ران خروج اقتصاد از رکود باشند.
آخوندی در ادامه با اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی افزود: ایمنی 50 برابری نسبت به حمل ونقل جاده ای، نسبت یک به شش مصرف سوخت در حمل ونقل ریلی بار و جاده ای و سبز بودن و سازگار بودن با محیط زیست از جمله مزیت های حمل ونقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای است.
وی با اشاره به این که سهم راه آهن از کل جابجایی بار سالانه کشور حدود 5 درصد است، بیان کرد: سالانه حدود 600 میلیون تن بار توسط بخش جاده ای حمل می شود، در حالی که فقط سالانه 32.5 میلیون تن بار توسط شبکه ریلی کشور حمل می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که سهم حمل ونقل مسافر سالانه حدود 10 درصد است، گفت: سهم حمل و نقل ریلی برون شهری از جابجایی بار و مسافری زیاد نیست، اما در حمل و نقل ریلی درون شهری با توجه به زیرساخت های مناسبی که دارد میزان جابجایی مناسب است.
آخوندی دلیل عقب ماندگی کشور در حوزه برون شهری حمل و نقل ریلی را نحوه مدیریت نظام حمل و نقل کشور دانست و افزود: در حمل و نقل ریلی تمام هزینه از دورن خودش تامین می شود، به عبارت دیگر شرکت های باری هم باید حق دسترسی به ریل و هم هزینه های جاری و سوخت را تامین کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که سرمایه گذاری بسیار سنگین است، اظهار کرد: علی رغم تاکید بر حمل و نقل ریلی اما حمل و نقل جاده ای با صرفه تر است. برای این منظور در نظر داریم هزینه دسترسی به ریل را مرتب کاهش دهیم تا جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی به وجود آوریم.
وی با اشاره به این که حق دسترسی حمل و نقل مسافری به ریل صفر است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که حق دسترسی به ریل در حوزه حمل بار 56 درصد بوده که در هشت ماه اخیر آنرا به کمتر از 50 درصد یعنی 49 درصد کاهش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بند ق تبصره 2 قانون بودجه مبلغ خوبی در اختیار وزارت نفت در راستای بهینه سازی مصرف انرژی قرار گرفته است. هم اکنون با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا بخشی از این بودجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اختصاص یابد.
آخوندی تامین منابع مالی حمل و نقل ریلی را یکی از مسائل مهم این بخش اعلام کردو افزود: این یک بحث گسترده است که به سیستم بانکی کشور برمی گردد و بخشی از آن نیز مربوط به صندوق توسعه ملی است. در این راستا سرمایه گذارانی برای دریافت تسهیلات به صندوق مذکور معرفی شده اند.
*ناوگان ریلی رشدی نداشته است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ناوگان ریلی در چند سال گذشته رشدی نداشته است، گفت: با توجه به اینکه ناوگان جدید وارد شبکه ریلی کشور نشده است عملا ناوگان موجود پیرتر شده است.
آخوندی ادامه داد: بر اساس برآورد انجام شده تا هشت سال آینده یعنی سال 1400 کل باری که در کشور جابجا می شود از 680 میلیون تن کنونی به 915 میلیون تن افزایش می یابد. این بدان معنی است که تا هشت سال آینده در حوزه حمل و نقل حدود 250 میلیون تن افزایش حمل بار خواهیم داشت.
وی با اشاره به این که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از 250 میلیون تن مذکور 170 میلیون تن به سمت حمل و نقل باری ریلی سوق داده می شود، تصریح کرد: به این ترتیب تا سال 1400 میزان حمل و نقل بار در شبکه ریلی از 32 میلیون به 200 میلیون افزایش می یابد و فقط 70 تا 80 میلیون تن بار به حمل و نقل جاده ای اضافه می شود.
وی با تاکید بر این که برنامه مذکور بلند پروازانه است، تاکید کرد: اگر برای دسترسی به این اهداف ضریب رشد را در نظر بگیریم باید سالانه 10 درصد رشد داشته باشیم. معتقدم باید در حمل و نقل ریلی تغییر پارادایم داشته باشیم و شهم حمل و نقل را در رده های بزرگ ضرب کنیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حوزه مسافری هم سهم حمل و نقل ریلی از 26 میلیون نفر در سال 92 تا سال 1400 باید به 56 تا 57 میلیون نفر افزایش یابد.
آخوندی با بیان این که به دنبال تحویل اساسی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم، گفت: از سوی دیگر باید 9000 کیلومتر ریل جدید به 11000 کیلومتر راه آهن کنونی کشور برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه اضافه شود.
وی با اشاره به این که برای داشتن ترافیک روان و افزایش سرعت بازرگانی باید خطوط برقی و دو خطه کردن خطوط یک خطه را انجام دهیم، افزود: در این راستا باید 4600 کیلومتر راه آهن بعد از دوخطه شدن، برقی شود. خطوطی مانند تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران بندعباس باید برقی شوند.
وی با تاکید بر این که باید اتفاقات بزرگی در حوزه زیرساخت ریلی کشور انجام شود تا بتوانیم به اهداف برسیم، تصریح کرد: در حوزه مسافری باید 2200 واگن جدید به ناوگان اضافه شود، یعنی دو برابر میزان کنونی. در بخش باری نیز باید 54 هزار واگن به شبکه ریلی اضافه شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در حمل ونقل ریلی عقب ماندگی مزمن داریم، بیان کرد: برای دستیابی به اهداف حمل و نقل ریلی تا هشت سال آینده به 120 هزار میلیارد تومان با قیمت سال جاری نیاز داریم، یعنی باید سالانه 15 تا 16 هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد.
آخوندی همچنین اولویت وزارت راه و شهرسازی را استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه ریلی اعلام کرد و گفت: سازندگان داخلی توانمندی های فراوانی در این حوزه دارند و سیاست دولت حمایت از دانش فنی و سرمایه گذاری در حمل و نقل و صنعت ریلی است.
وی با بیان این که به ساخت داخل به شدت بها می دهیم در عین حال افزود: سازندگان باید در تراز جهانی باشند و کالای با کیفیت بالا تولید کنند. ضمن آن که آنها باید بتوانند با خارجی ها رقابت کرده و فناوری های ساخت به روز باشد.