آبیار در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در ایلام، کشف حجاب در ایران را با تصویب قانون منع حجاب در ۱۷ دی ۱۳۱۴ هجری شمسی در زمان رضاشاه اعلام کرد و گفت: به موجب این قانون زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند، مسافرتهای شاه قاجار به اروپا و مشاهداتش از وضعیت پوشش زنان اروپایی در دربار تأثیر به سزایی داشت، به تدریج موضوع «کشف حجاب» در قالب تجدد خواهی به محافل روشنفکری و اشعار شعرا نفوذ کرد و در مطبوعات منعکس شد.
وی با تاکید بر این مطلب که نخستین نشانههای کشف حجاب را میتوان در سخنرانی بدون روبنده طاهره قرةالعین، همچنین در دربار ناصرالدین شاه قاجار و در محافل روشنفکری یافت، افزود: فعالان جنبش زنان ایران در دوره مشروطه و ابتدای حکومت رضاشاه بحثهایی در نقد حجاب گشودند؛ اما رسمیت پیدا کردن و اجباری شدن چند ساله آن به دوره حکومت رضا شاه باز میگردد.
حجاب از نظر رضا شاه خلاف تمدن فرهنگی و قانون طبیعت محسوب می شد
رئیس پردیس امام جعفر صادق (ع) ایلام تصریح کرد: رضا شاه پس از تنها سفر خارجیاش به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳، تحت تأثیر اقدامات غربگرایانه آتاتورک قرار گرفت، در این دوره نیز شایعاتی درباره ممنوعیت حجاب در مدرسههای دخترانه پخش شد، ولی قانونی در این راستا تصویب نشد، رضاشاه ترجیح میداد که مردم لباس متحدالشکل بپوشند، مردان کلاه پهلوی به سر گذارند و نسبت به تقیدات دینی در زمینه حجاب سستی نشان دهند، او که شدیداً تحت تأثیر بیحجابی زنان ترکیه قرار گرفته بود، این مسئله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر ۱۳۱۴ به محمود جم، رئیسالوزرا چنین بازگو کرد: نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشتهاست، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که پیچه و حجاب را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک میکنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمدهاست؛ اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است، درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد.
آبیار گفت: از نظر رضا شاه وجود حجاب اولاً، خلاف تمدن به ویژه تمدن فرنگی و پیشرفت در صنایع و اختراعات و اکتشافات بود؛ ثانیاً، خلاف قانون طبیعت و ثالثاً سبب عدم حضور زن به عنوان نیمی از اعضای جامعه در عرصه كار بیان میشود.
وی با بیان اینکه زنان محجبه ایرانی با خط بطلان کشیدن بر این تصور نادرست که حجاب مانعی در راه پیشرفت و آزادی زنان محسوب می شود سیاست پیشگان دنیا را متحیر ساختند، ادامه داد: زن مسلمان ایرانی الگوی تمام عیار برای همه کسانی شد که شیفته و طالب آزادی و هدایت هستند.
رئیس پردیس امام جعفر صادق (ع) ایلام قضاوت عادلانه و بیطرفانه از اقدامات رضاخان در ایران را نیازمند تطبیق اقدامات و برنامه های او با منافع قدرتهای بیگانه به ویژه انگستان عنوان کرد و افزود: با نگاهی جامع و از بالا به سیر تحولات رخ داده از زمان روی کار آمدن رضاخان در ایران تا خلع وی از مقام سلطنت، نوعی هماهنگی با منافع بریتانیا دیده میشود، سلسله قاجار با تمام بیکفایتیها و امتیازاتی که اعطا کردهاند دست نشانده نبوده و توسط دولت بیگانه در مصدر کار قرار نگرفته بودند؛ در حالی که رضاخان و پسرش دست نشاندههایی بودند که مشروعیت و ادامه سلطنت خود را در حمایت و پشتیبانی قدرتهای بیگانه میدیدند و برای همین در پس بسیاری از اقداماتشان منافع بیگانگان را میتوان جستجو کرد، ایجاد امنیت و یکپارچگی در ایران با اینکه اقدامی در راستای تأمین منافع مردم می نماید اما امری دیکته شده از جانب انگلستان بود که خود عامل ایجاد ناامنی در دوران پیشین بوده است.
سبک زندگی اروپایی از دوران قاجاریه آغاز و در دوران پهلوی برای دگرگونی زندگی ایرانی دیكته شد
آبیار خاطرنشان کرد: منافع انگستان در دوران قاجار ایجاب می کرد که ایران ناامن و چند تکه باشد؛ انگستان برای اینکه بتواند از قاجار امتیاز بگیرد می بایست دولت مرکزی را تضعیف کند که این مهم با حمایت از شورشهای عشایری و تقویت حکام محلی میسر میشد، کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ سرآغاز یك دوره سیاسی خاص همراه با تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در ایران بود، اساس این تحولات تثبیت نظام سیاسی، ترویج ناسیونالیسم باستان گرایانه افراطی با تأكید بر اصالت و اهمیت نژاد آریایی و تجددطلبی به شیوه اروپایی بود.
این استاد دانشگاه تجددطلبی، با بهره گیری از الگوهای اروپایی را مهم ترین ركن پیشرفت اجتماعی در دولت وقت اعلام کرد و بیان داشت: انتخاب شیوه زندگی به روش اروپایی از دوران قاجاریه آغاز شده بود، لیكن در دوران پهلوی به صورت یك دستورالعمل حكومتی برای دگرگونی زندگیی ایرانی دیكته شد.
آبیار با ارزیابی سیاست های فرهنگی پهلوی در چند مرحله، ادامه داد: به منظور تغییر فرم لباس، كشف حجاب زنان و تغییر پوشش مردان از همان آغاز سلطنت رضاشاه جزو دستور كار حكومت قرار گرفت، این طرح تنها مخصوص كشور ایران نبود؛ بلكه به طور هم زمان در سه كشور تركیه، افغانستان و ایران اجرا شد به همین دلیل علاوه بر برنامه هایی كه در داخل كشور انجام می شد، حركت هایی نیز خارج از مرزهای ایران صورت می پذیرفت تا روند كشف حجاب و تغییر لباس را تسریع بخشد.
با توجه به ریشه های عمیق مذهبی در جامعه ایرانی زمینه سازی ها بسیار بطنی و كند صورت می پذیرفت
وی با بیان اینکه نخستین حركت ها، توسط نویسندگان وابسته در مطبوعات و كتاب ها برداشته شد، گفت: مقالات و دست نوشته ها با این عنوان كه تجددمآبی مانعی در مقابل دین نیست و شیوه نوین زندگی گامی در جهت آزادسازی زنان و رهایی نیروهای تولید است، قلم زدند.
رئیس پردیس امام جعفر صادق (ع) ایلام بیان داشت: علاوه بر این، برنامه هایی مانند تئاترهای نمایشی، فیلم، برگزاری جشن ها و سخنرانی ها تهیه و اجرا شد، زمینه سازی های مذكور با وجود تمام توجیهاتی كه در این زمینه انجام می شد حساسیت فوق العاده مردم در طبقات مختلف اجتماع را برانگیخت، با توجه به ریشه های عمیق مذهبی در جامعه ایرانی، این حركت بسیار بطنی و كند صورت پذیرد.
آبیار با تاکید بر این مطلب که كشف حجاب و تغییر فرم لباس یك اندیشه مستقل حكومتی نبود كه توسط شخص رضاشاه اتخاذ شده باشد؛ بلكه یك برنامه هماهنگ استعماری محسوب می شد كه به طور هم زمان به خصوص در سه كشور تركیه، ایران و افغانستان اجرا شد، تصریح کرد: مجریان این طرح، در تركیه مصطفی كمال آتاتورك، در ایران رضاشاه و در افغانستان امان الله خان بودند، اینان با توجه به زمینه های اجتماعی و فرهنگی جامعه خود هر یك به شیوه خاصی برنامه های خود را پیش می بردند، مهمترین دلیل بر وجود اندیشه استعماری در پشت برنامه كشف حجاب حركت هایی بود كه در جامعه بین المللی انجام می شد. به عنوان مثال در یازدهمین مجمع عمومی بین المللی كه از هشتم شهریور تا هفتم دی ماه ۱۳۰۹ شمسی تشكیل شد رفتار شرقیان با زنان در دستور كار این مجمع قرار گرفت، در همین سال به دستور رضاشاه تمام زنانی كه مایل بودند می توانستند چادر از سرشان بردارند و شهربانی اجازه حمایت از آنان را داشت.
وی گفت: در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی با اجازه رضاشاه كنگره اتحاد زنان شرق در تالار وزارت فرهنگ تشكیل شد، مباحث این كنگره «ترقیات روزافزون زن های اروپایی و محرومیت های زنان كشورهای اسلامی و لزوم اقدامات جدی از سوی زنان روشنفكر» بود، بر اساس نظر کارشناسان احداث راه آهن در هر مکانی باید حداقل یکی از این سه خصلت استراتژیکی (منظور دفاعی و نظامی)، اقتصادی (ترانزیت بین المللی و معاملات بازرگانی) و ارتباطی را برای مردم آن منطقه داشته باشد، با بررسی راه آهن سراسری در ایران هیچ یک از این سه خصلت در آن دیده نمی شود.
برخلاف پندار برخی از روشنفكران سكولار، حجاب در ایران باستان وجود داشته است
این استاد دانشگاه حجاب را یکی از ضروریات اسلام اعلام کرد و گفت: فقهای شیعی، بلكه همه علمای دین از صدر اسلام تا كنون، با توجه به دلایل نقلی(آیات و روایات) و عقلی، به وجوب حجاب حكم كرده و آن را از احكام مسلم و ضروری اسلام دانستهاند و در تشریح دلیلها و حكمت آن رسالهها و كتابهای فراوانی نگاشتهاند. برخلاف پندار برخی از روشنفكران سكولار، حجاب در ایران باستان و دیگر ملل گوناگون جهان، پیش از اسلام نیز وجود داشته است. به گفته ویل دورانت حجابی كه در میان قوم یهود وجود داشته خیلی سختتر از اسلام بوده است، در میان یهودیان اگر زنی به نقض قانون میپرداخت و یا با مردان نامحرم به گفتگو مینشست و یا در خانه خود صدایش را طوری بلند میكرد كه همسایگان میتوانستند آن را بشنوند، مرد حق داشت بدون مهریه او را طلاق دهد، در ایران باستان نیز زنان دارای حجاب بودهاند. ویل دورانت در اینباره میگوید: در ایران باستان معمولاً زنان در اندرون خانه بودند و مخفی نگه داشته میشدند.
چادر، زن ایرانی را به الگوی راستین متصل میکند/ خواستار برخورد با هتاکان در دانشگاه صوفی هستم
آبیار با تاکید بر این مطلب که در روزگار صفویه، زندیه و قاجاریه، چادر حجاب رسمی به شمار میآمد، بیان داشت: از زمان ناصرالدین شاه در پی توجه او به فرهنگ تغییراتی در نوع پوشش زنان درباری به وجود آمد و دامنهای كوتاه متداول شد و بی حجابی در میان برخی از خانوادههای اشراف رسوخ كرد و در روزگار مشروطیت روشنفكران غربزده با الگوگیری از غرب بحث بیحجابی را مطرح كردند و حجاب را مخالف تمدن و تجدد شمردند تا اینكه در تاریخ معاصر ایران، قرهالعین وابسته به بابیه، اولین زنی بود كه پوشش خود را برداشت، تاجالسلطنه، دختر ناصرالدین شاه و صدیقه دولتآبادی نیز از پیشگامان رفع حجاب هستند.
وی خاطرنشان کرد: حجاب به عنوان یک پوشش برتر علاوه بر اینکه مناسب ترین نوع حجاب برای یک زن مسلمان است، نمادی از هویت تشیع نیز هست و زن شیعه ی ایرانی را به الگوی راستین و تکرارناشدنی خود حضرت صدیقه فاطمه (س) متصل میکند، با این تفاسیر بیحرمتی عدهای در فضای دانشگاهی به دختران محجبه، در واقع بیحرمتی به تمام زنان محجبه تلقی میشود، بنده این حرکت غیراسلامی که به دور از تعالیم اسلام می باشد را محکوم می نمایم و خواستار برخورد قانونی با عاملان این هتک حرمت هستم.
شرایط حاکم بر دستگاهها باید به سمت افزایش تعهد میان کارکنان و کارمندان ادارات پیش برود
رئیس پردیس امام جعفر صادق (ع) ایلام با تاکید بر اینکه مسئولین دانشگاهی باید به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حفظ حجاب و پوشش در داخل محیط های دانشگاهی، به ویژه استفاده از حجاب برتر (چادر)، و همچنین پوشش مناسب توجه داشته باشند، افزود: وضعیت حجاب و عفاف در جامعه همواره به عنوان یکی از دغدغه های فرهنگی مسئولین و بسیاری از افراد جامعه بوده است، از آنجایی که بدحجابی ریشه در بیحیایی دارد، شرایط حاکم بر دستگاهها باید به سمت افزایش تعهد میان کارکنان و کارمندان ادارات پیش برود به طوری که جو غالب یک سازمان یا نهاد از ارزش ها حراست و حفاظت کند.
آبیار در بیان شرح وظایف دولت و مجلس در تامین شرایط لازم در راستای افزایش امنیت روانی جامعه، تصریح کرد: دولت باید کارکنان خودرا موظف به رعایت قوانین حجاب و عفاف نماید؛ شرایط ازدواج آسان برای جوانان باید در جامعه توسط مجلس و دولت فراهم شود؛ ارائه تسهیلات برای ایجاد شغل، کاهش تورم، ایجاد شرایط رفاهی و تسهیلات برای افراد متأهل نیز در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مؤثر است که همگی از وظایف دولت و مجلس محسوب می شوند، همچنین نقش صدا و سیما نباید در این میان نادیده گرفته شود.