به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ امیر امینی در نشستی خبری با اشاره به اینکه حمل و نقل و مسکن سهم ۴۰ درصدی در زندگی مردم دارد، گفت: حمل و نقل پایدار سه ویژگی پاک، پاک بودن، ایمنی و یکپارچه را باید داشته باشد.
وی با بیان اینکه اگرچه رویکرد وزارت راه این است که حوزه برنامهریزی یک تسری کلان به مسکن داشته باشد اما ما در ساختار فعلی مسکن را به صورت جدی وارد این معاونت نکردیم، گفت: ما از نظر زیرساخت حمل و نقل پس از انقلاب تلاشهای زیادی کردیم که حاصل آن زیرساختهایی است که از نظر رتبه بندی بینالمللی جایگاه مناسبی دارد.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اما زیرساختهای ما از نظر عملکرد، جایگاه مناسبی ندارد که مهمترین مشکل ما عدم هماهنگی بین دستگاهی است که حل این مشکل از اولویتهای وزیر است.
امینی با بیان اینکه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در دهه گذشته در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری شده است، گفت: سهم بخش خصوصی از این سرمایهگذاریها رقمی حدود ۱۷ درصد است در حالی که ما سالانه به بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان در حمل و نقل و زیرساخت نیاز داریم.
وی با بیان اینکه از ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری، ۵۱ درصد از منابع عمومی تامین شده است، گفت: ۱۸ درصد از آن توسط منابع داخلی سازمان و شرکتهای تابعه وزارت راه، ۱۷ درصد توسط بخش خصوصی و ۱۴ درصد از محل عمران، مشارکت و اوراق بدهی تامین شده است.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵۷ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز داریم، افزود: تاکنون ۹۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در قالب ۱۱۸ پروژه به ما پیشنهاد شده که از این تعداد حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت بوده است.
امینی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه ریلی و ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه سازمان هواپیمایی ایران به ما برای سرمایهگذاری پیشنهاد شده است، گفت: شرکت عمران شهرهای جدید هم ۲۰ هزار میلیارد تومان در شهرهای جدید پروژه تعریف کرده است.
وی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه پیشنهاد داده است، افزود: در مجموع ۱۱۸ پروژه با رقم ۹۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷۲ طرح حمل و نقل در وزارت راه وجود دارد که از این تعداد ۱۶۶ طرح کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: ۲۸ هزار کیلومتر انواع راه و ریل جزو این طرحها است که ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آنها نیاز است.
امینی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار کیلومتر در قالب ۶۰ طرح با رقمی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان پول برای پروژههای ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی لازم داریم، افزود: برای طرحهای بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی که ۳۵ طرح است، ۳۴۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه ناوگان ریلی و جادهای از شورای اقتصاد برای ۱۰.۲ میلیارد دلار مجوز گرفتیم، افزود: پیمانکاران ما در حال حاضر به شدت وابسته به منابع عمومی دولت هستند که این راه ورود سرمایهگذاران خارجی را به زیرساختها باز میکند.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور و توان پیمانکاران، کشور ما میتواند اغلب پروژههای حوزه زیرساخت را پوشش دهد، گفت: برای جذب سرمایهگذاری خارجی، چند کشور را هدف قرار دادیم که کشورهایی که در تحریم ما را رها نکردند، در اولویت هستند که در این رابطه با کشورهای تایلند، ترکیه، آلمان، کره جنوبی و فرانسه مذاکراتی شده است.
امینی با بیان اینکه ۱۰ کریدور حمل و نقلی داریم که ۱۶ هزار کیلومتر طول دارد، اظهار داشت: یک شرکت ترکیهای برای سرمایهگذاری ۱.۴ میلیارد دلاری در آزادراه بازرگان به تبریز اعلام آمادگی کرده است.
وی، انباشت تقاضا در حوزه حمل و نقل و عدم توجه کافی به این پروژهها را از مشکلات این حوزه دانست و گفت: حدود ۱۶ هزار کیلومتر راه از کریدور نوع یک، ۱۰ هزار کیلومتر از کریدور نوع دو و ۲۶ هزار کیلومتر از کریدور نوع سه داریم که در کریدور نوع سه پیشرفت فیزیکی پروژهها کمتر از ۳۰ درصد است.
معاون اقتصاد و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه در سرمایهگذاریها به پسکرانهها توجه نشد، گفت: در سالهای گذشته ما به توسعه کرانهها پرداختیم و پسکرانهها توسعه نیافت، ضمن آنکه توسعه و تجهیز لجستیکپارکها از موضوعاتی است که در حمل و نقل مغفول مانده است.