به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ محمد خداکرمی در مراسم رونمایی از نقشههای هوانوردی تهیه شده توسط متخصصان داخلی در شرکت فرودگاههای کشور، با بیان اینکه تعدادی شرکت هواپیمایی داخلی در حال مذاکره برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هستند و در این باره قراردادهایی منعقد شده است، گفت: روند خرید و ورود هواپیما زمانبر است و این پروسه به اعزام بازرس و بررسی اسناد هواپیما نیاز دارد که زمان میبرد.
وی با اشاره به اینکه براساس برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال جاری ۱۰ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور میشود، افزود: متوسط سن هواپیماهای خریداری شده ۱۱ سال است و سعی شده است که هواپیماهایی با عمر کمتر وارد ناوگان کشور شود.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه خرید هواپیما نیازمند هماهنگی مالی توسط مقامات ارشد است، درباره خرید هواپیمای سوخو و توپولف، اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم درخواستی از سوی شرکتهای هواپیمایی اعلام نشده است، زیرا ایرلاینها برای خریداری هواپیما باید مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری را اخذ کنند.
خداکرمی، تخصصهای ناوبری از مهمترین موضوعات در صنعت هواپیمایی دانست و گفت: خلبان درون کابین به چه طریق هواپیما را ناوبری کند و به مقصد برساند، البته در این زمینه نقش عوامل زمینی در تهیه نقشههای هوانوردی نیز موضوع قابل توجهی است.
وی با اعلام اینکه خلبان موقع پرواز و فرود فقط نیازمند دیدن باند است اما آنچه برای خلبان ضروری است، مسیریابی در شرایط گردوغبار، بارش نزولات جوی و در ابرها است که نقشههای هوانوردی و دستگاههای ناوبری در این حوزه نقش اساسی ایفا میکنند، افزود: یکی از نقشهایی که بازرسان ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) از برخی نقشههای هوانوردی ما داشتهاند با تلاش دست اندرکاران صنعت حملونقل هوایی، بومیسازی شد.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی تصریح کرد: این نقشهها به خلبان کمک میکند از موقعیت و محدودههای پروازی درک بهتری داشته باشد و اگر مشکلی رخ داد، خلبان میداند تا چه حدی امکان کاهش ارتفاع دارد.