به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اصفهان، اولین دوره آموزش پودمانی خبرنگاری سلامت با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد.
غلامرضا اصغری؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مراسم افتتاحیه این دوره گفت: برپایی دوره آموزشی و آشنایی خبرنگاران با حوزه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در جهت ارتقای سلامت جامعه موثر باشد.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت خبر و رسانه در حوزه سلامت، افزود: دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت خبرنگاران را جزو همکاران خود می داند و لازم است خبرنگاران با مفاهیم حوزه سلامت آشنایی کامل داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه خبر در حوزه سلامت و امنیت بسار مهم است و جز ارکان های اصلی جامعه است، تصریح کرد: باید خبرنگاران در این حوزه پرورش داده شوند و خبرنگاران سلامت جزئی از این نظام هستند و نباید در مقابل نظام دیده شوند.
اصغری در ادامه بیان داشت: دوره پودمانی خبرنگاری سلامت در سه حیطه علمی خبرنگاری سلامت، ارتقای جایگاه سلامت و تبادل دانش جدید نظام سلامت برگزار می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در هر یک از این سه حیطه، با استفاده از تجربیات و دانش اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه، برنامه های آموزشی به خبرنگاران عرصه سلامت ارایه خواهد شد.
هدف کلی از اجرای طرح «ترجمان دانش» انتقال دانش به خبرنگاران است
در بخش دیگر این برنامه، فاطمه زارع عضو هیئت علمی گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه باید در حوزه سلامت، تبادل، ترکیب و کاربرد یافتههای تحقیق از طریق نظام پیچیده ارتباطات در حوزه سلامت صورت بگیرد، گفت در این صورت می توانیم شاهد خروجی های لازم در این حوزه باشیم.
وی در ادامه سخنان خود به یکی از حیطه های خبرنگاری سلامت که طرح ترجمان دانش است، اشاره کرد و در توضیح این طرح افزود: طرح ترجمان دانش برای تبدیل مباحث تخصصی پزشکی به مباحث رسانهای و عامیانه است.
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره تصریح کرد: در این طرح چگونه گفتن و به چه کسی گفتن مشخص می شود و در واقع تفاوت ترجمان دانش با انتقال دانش در همین مسئله است.
زارع با اشاره به اینکه ترجمان دانش دارای ساختار متنوعی است، بیان داشت: پنج اصل ترجمان دانش تولیدی شامل چه چیزی، چه کسی، چگونه، با چه تاثیر و تاثیر توسط چه کسی است و این پنج اصل باید در طرح ترجمان دانش مورد توجه قرار بگیرند.
وی هدف کلی از اجرای طرح «ترجمان دانش» را انتقال دانش به خبرنگاران دانست و افزود: در این طرح جستجو و دسترسی به منابع توسط حوزه سلامت در اختیار خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار می گیرد و در نظر داریم با برگزاری این دوره فاصله شواهد و مستندات تا عمل و تبادل آن کاهش پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: هدف دیگر از دوره ترجمان دانش تولیدی، انتقال و تبادل آخرین یافته های پژوهشی به صورت مفید و به موقع به مردم است.