به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان نمونه سراسر کشور و جمعی از نمایندگان مجلس که عصر امروز در تالار مشروطه مجلس به مناسبت هفته گرامی داشت معلم برگزار شده بود گفت: اجرای سند تحول همواره یکی از دغدغه ها و مطالبات مسئولان ارشد نظام بوده و در همین راستا به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و با استقرار نظام جامع برنامه ریزی در تمامی سطوح وزارت آموزش و پرورش زمینه اجرایی شدن برنامه های سند تحول فراهم گردیده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 1395 بررسی آنها در شورای عالی آموزش و پرورش آغاز و نیمه اول سال جاری مصوب و اجرایی خواهند شد.
فانی گفت: در راستای برنامه های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم توسعه مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین و با تکیه بر نقشه راه سند تحول و با اجرای 150 برنامه سال 95 سال اجرای متوازن و همه جانبه سند تحول در آموزش و پرورش می باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی 95-96 پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت و به منظور ترویج فرهنگ تحول خواهی در بدنه آموزش و پرورش در بین معلمان، مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان برنامه های آموزشی و تبیینی در حال اجرا است و هم چنین با رویکرد فرهنگی و تربیتی تلفیق برنامه درسی با فعالیت های پرورشی تدوین و تالیف 140 عنوان کتاب جدید در دوره متوسطه و طراحی رشته های جدید فنی و حرفه ای و کارودانش آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن پرورش مهارت، پژوهشگری و مطالعات اجتماعی و سواد رسانه ای به انجام رسیده است.
وی با بیان این مطلب که معلمان رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت هستند اظهار داشت: هر گونه تحول و نوسازی نظام آموزشی مستلزم توجه همه جانبه دلسوزان نظام به مشکلات معلمان است در این راستا به منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی و توانمندسازی حرفه ای معلمان از مهر ماه سال 1394 با اجرای برنامه رتبه بندی معلمان گامی ارزنده برداشته شده و امیدواریم با استمرار و توسعه آن در سال 1395 شاهد اثرات مثبت و افزون آن باشیم تا زمینه های تقویت انگیزه و بهبود معیشت معلمان فراهم شود.
فانی گفت: نظر به اهمیت و جایگاه دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز این وزارتخانه برنامه راهبردی دو دانشگاه در چشم انداز افق 1404 تدوین و تصویب شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به هیئت علمی اقدامات موثری برای تامین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان صورت پذیرفته است.
وی با اشاره به اعزام 600 هزار نفر دانش آموز به اردوی راهیان نور در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش گامی ارزنده در انتقال ارزش های فرهنگ دفاع مقدس برداشته و هم چنین با فعال نمودن زمینه های لازم برای تشکل های دانش آموزی مانند بسیج دانش آموزی، انجمن های اسلامی دانش آموزان، شورای دانش آموزی در مدارس و مجلس دانش آموزی زمینه نهادینه سازی فرهنگ مشارکت جویی و کار جمعی در آن دانش آموزان را فراهم کرده است.
فانی در ادامه با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش جهت پرهیز از شتاب زدگی و ابتناء به اجرای برنامه های کارشناسی و تقویت خرد جمعی در فرآیند تصمیم گیری و اعمال نظام مدیریت راهبردی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش تلاش می کند در ساخت، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی ازطریق جلب مشارکت های بخشی غیردولتی اجرای برنامه های جامع کارآفرینی بسترسازی فرهنگی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای به بیش از 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهس سرا به آزمایشگاه های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور توسعه شبکه ملی مدارس ایران و ایجاد شبکه های اجتماعی به رشد مهارت های تحصیلی و فناورانه اقدام کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در حال حاضر 38 درصد دانش آموزان متوسطه دوم در مدارس فنی و حرفه ای و کار دانش مشغول به تحصیل هستند.
وی در پایان به شاخصه های وضعیت نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی 94 و 95 به 98.45، اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی 92-93 و پوشش دانش آموزان این طرح به 386 هزار، پوشش تحصیلی دختران در سال تحصیلی 94-95 به 48.20 و نسبت کل دانش آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش آموزان در سال تحصیلی جاری به 10.67 یافته است.