به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد رضا نعمت زاده در نشست شورای سیاستگذاری صنعت که با حضور سایر اعضا برگزارشد افزود:باید سطح کیفی خودروها افزایش یابد زیرا با روشهای موجود نمی توان به رضایتمندی مشتریان رسید.
وی ادامه داد:خودرویی که به دست مشتریان می رسد باید بدون عیب و در زمینه آموزش به استاندارهای جهانی رسیده باشد و انضباط کارکنان را یک اولویت در ارتباط با مشتری دانست.
وزیر صنعت، ارتقای سطح خدمات پس از فروش وآموزش دراین باره را یک ضرورت برای افزایش رضایت مشتریان برشمرد.
نعمت زاده با بیان اینکه نتایج کلی حاکی از ارتقا نسبی کیفیت محصول ها و خدمات خودرو در سال 94 است خاطرنشان کرد: اهداف کیفی سختگیرانه تری برای ارتقای سطح کیفی محصول ها و خدمات و رضایتمندی مشتریان در نظر گرفته خواهد شد.
وزیرصنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید روشهای متفاومتی ارائه شود که برای مشتری جذاب باشد و محور فعالیتهای شرکتهای خودرو سازو قطعه سازباید رضایت مندی مشتری باشد.
وی بر تدوین سازو کارهای لازم برای رقابتی کردن خودرو به دلیل آنکه رقبا در این باره برنامه دارند تاکید کرد و گفت: شرایط رقابت در آینده برای ما به مراتب سخت تر از شرایط فعلی خواهد بود و اگر برنامه نداشته باشیم به طورقطع عقب خواهیم ماند.
نعمت زاده عنوان کرد : هر چند روند رو به بهبود است اما نباید پیشرفتهای محدود در ارائه خدمات ما را راضی کند باید ضعفهای ما درخدمات برطرف شود و رضایتمندی در دستور کار باشد و به این باور برسیم که مشتری حق دارد.
وزیرصنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد:صنعت خودرو باید در حوزه کل صنعت پیشران بوده و به جایگاه خودش برسد و اگر تحول ایجاد کند می تواند در سطح ملی اثر بخش باشد.
به گفته وی، شرایط موجود تولید خودرو با توجه به فضای کسب و کار در داخل و خارج رو به بهبود است اما مطلوب نیست و باید برنامه های جبرانی در شرکتهای خودرو سازی تنظیم شود تا به برنامه برسیم و این موضوع به صورت جدی پگیری شود.
نعمت زاده خواستار آن شد تا کارگروه ویژه ای به ریاست معاون صنایع این وزارتخانه تشکیل شود تا دلایل عقب افتادگی از برنامه به صورت جدی تجزیه و تحلیل علمی شده و در جلسه های بعدی شورا ارائه شود و راهکاری برای جبران عقب افتادن از برنامه تنظیم شود.
سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو نیز گزارشی از این نشست ارائه داد و گفت : تولید خودروی سواری تا پایان اردیبهشت ماه 145 هزار و 930 دستگاه ، وانت 11 هزار و 384 دستگاه و در مجموع 158 هزار و 571 انواع خودرو انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2.8 درصد کاهش تولید داشته ایم.
ساسان قربانی افزود : تاکنون و با توجه به برنامه تولید سال 1395 که یک میلیون و 304 هزار دستگاه خودرو بوده بیش از 90 در صد برنامه محقق شده است.
به گفته وی صادرات شرکتهای خودرو ساز تا پایان اردیبهشت 95 درمجموع از برنامه صادرات ، که 6194 دستگاه خودرو بوده است درعمل 2781 خودرو صادر شد که به طورتقریب 45 درصد برنامه محقق شده است.
قربانی ادامه داد: در صادرات اجزا و قطعات خودرو بر اساس کد 8 رقمی تعرفه در دو ماه نخست سال جمع ارزشی ده محصول برتر صادراتی حدود 10 میلیون و 125 هزار دلار بوده و در کل بیش از 15 میلیون و 150 هزار دلار صادرات کل محصول های خودرو بوده که نسبت ده محصول برتر به کل صادرات خودرو 66.8 درصد برآورد شده است.
گفتنی است:در این نشست ، گزارش بررسی وضعیت کیفی خودرو بر پایه سه محور نتایج ارزشیابی خودرو ، نتایج بررسی آلایندگی خودرو ها و نتایج ارزیابی رضایت مشتریان از کیفیت ، خدمات فروش و خدمات پس از فروش توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه شد و وضعیت انطباق شاخص های فوق الذکر با اهداف کیفی سال 94 مورد بررسی قرار گرفت.
دراین زمینه قرار شد که گزارش جامع ارزیابی خدمات پس از فروش سال 94 در دستور بعدی کار باشد و کمیته استاندارد برای رفع مشکلات مربوط به ای مارک ، تاریخ اعتبار گواهی استاندارد و موارد مربوط به استاندارد شکل بگیرد و تصمیم ها و اقدام های این کمیته به صورت دوره ای به شورا ارائه شود .