پوشش نامتعارف بعضی از بازیگران و اهالی سینما در جشن حافظ تلخ و ناخوشایند بود. نه فقط به خاطر اینکه چنین لباسهایی در شأن یک انسان بالغ ایرانی نیست. آنها خودشان را به هر شکلی درمیآورند تا دیده شوند. اما یک هنرمند واقعی چه نیازی به این دوپینگها دارد؟ مردم هنرمندان بزرگ را دوست دارند به خاطر استعدادها و قدرت ذاتیشان. چارلی چاپلین نه قد و قامت افراشتهای داشت، نه لباسهای آن چنانی. او بیش از آنکه نگران زشتی و زیبایی چهرهاش باشد درگیر نقشآفرینی بود. او خوب میدانست که مردم بر پرده نقرهای عاشق بازیگران خوب میشوند نه مدلهای خوشفیگور. او خوب میدانست که جای مانکنها در ویترین مغازهها است، نه بر پرده سینماها! یا همین دیکاپریو، برنده اسکار امسال، که کعبه آمال خیلی از بازیگرهای ما است لباسهایی به مراتب برازندهتر و مردانهتر و طبیعیتری پوشیده بود. برای مقایسه دقیقتر این گزارش را بخوانید.
معنای این حرفها اما دفاع از تیتر جنجالی هفتهنامه «یالثارات» هم نیست. واکنش این هفتهنامه به جشن سینمایی حافظ بیشتر به خاطر یک نابلدی رسانهای است. کسی که اصول کار رسانهای را بشناسد و با ادبیات و زبان بیگانه نباشد میفهمد که استفاده از این عنوان بیش از آنکه دفاع از چیزی باشد یک نقض غرض به تمام معنا است. یکجور گل به خودی یا دفاع از ارزشها با بیاخلاقی. نقد کردن آدابی دارد و کسی که دلسوز باشد و آگاه جور دیگری با مخالفانش حرف میزند. میکوشد با آنها همدلی کند. به خاطر اینکه ما در نهایت به رغم همه تفاوتها و اختلافهایمان مسلمان و هموطن هستیم. دلمان برای جغرافیای مشترکی که نامش ایران است میتپد. کسی مخالف نقد یا امر به کار خیر نیست اما هر کاری آدابی دارد.
تازه بعضیها که بدبینتر هستند، میگویند تیتر این هفتهنامه احتمالاً مبتنی بر سناریویِ اتاق فکرِ منتسب به دولتیها است. استدلالشان هم این است که بیشترین سود از فضای ایجاد شده توسط تیتر «یالثارات» نصیب دولتیها شد. میگویند وزارت ارشاد که این روزها هر روز یک ماجرای تازه دارد برنده واقعی حاشیههای اخیر است و آن تیتر کذایی باعث شد اذهان مردم از مشکلات تیم آقای جنتی دور شود و آنها نفسی به راحتی بکشند. میگویند ممکن است این نشریه خالی از نفوذی نباشد!
قشونکشی!
«نسبت دهنده آن فحش زشت، چنان که ملاحظه شد، به دو دسته مجازات سنگین محکوم میگردد.» این را احمد توکلی در یادداشتی گفته تا او هم به جرگه مخالفان تیتر یالثارات پیوسته باشد. مثل خیلیهای دیگر از جمله علی معلم که بانی و برگزارکننده جشن حافظ است و خیل بازیگران و سینماگران که میکوشند از قافله عقب نیفتند. یا شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران که در بیانیهای نوشت: «ادب مرد به ز دولت اوست.» این میان یکی از تندترین واکنشها را خانه سینما نشان داد و در بیانیهاش نوشت: «اقدام ضد اخلاقی، غیر شرعی و مزورانه نشریه موسوم به یالثارات در انتساب رکیکترین فحاشی، متضمن حد شرعی قذف، بخشی از راهبرد کاهش قدرت این حلقه در عرصه ملی و جهانی است.»
این روزها بازار موضعگیری علیه تیتر یالثارات داغ است و هر دم از این باغ بری میرسد! یکجور قشونکشی رسانهای که به نظر ادامه خواهد داشت و به موضعگیری آقای وزیر و سازمان سینمایی هم خواهد کشید. حاصل این پروپاگاندای رسانهای احتمالاً مقدس کردن بعضی اهالی سینما خواهد شد تا بعدتر کسی نتواند به فیلمهایشان خرده بگیرد. تا آقای ایوبی راحتتر بتواند در یک بدهبستان شوم و تلخ برای ساخته شدن بعضی فیلمها حکم حکومتی بدهد! تا به پشتوانه رسانههای زنجیرهای معلومالحال نمایش فیلمهای مستهجن و هتاکی مثل «50 کیلو آلبالو» از سر گرفته شود.
اي كساني كه فكر مي كنيد اگر زنهاي تان در مقابل ديگران زيبا باشند شما هنرمندتريد پس غيرت داري شما در زن عفيف نيست در چه هست ايا حرف اول غيرتمداري در ناموس داري نيست در چيست. لذت بردن ديگران از زيباي وظاهر زن وناموس شما نشانه چيست .كي گفته هنرمندي يعني بي غيرتي و ولنگاري زنش....تو كه با پتو پيچي زنت حچاب را مسخره مي كني بدان كه چه توهيني بزرگي به زن مسلمان مي كني
احسنت به این روزنامه
عالی
چون از مبانی دینی سخن گفته دارن اینطوری میکوبنش
به کار بردن لفظ دیوث براساس حدیث نبوی برای مردی که زنش رو آرایش کرده میفرسته در منظر نامحرمان کاملا بجاست و اصلا هم جرم و خطا نیست.
این واژه که اولین بار توسط حکیم جوادی آملی وارد ادبیات عمومی کشور شده، خیلی میتونه تو تنظیم مجدد هنجارهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کشور موثر باشه!
انقد لوس نباشید!
شوخی که نداریم، 37 ساله ظهور معطل این تعارفات ماست!
برعکس رهبری که حتی توی موارد سیاسی هیچ وقت مصداق رو مشخص نمیکنن. مثلا میگن کسی که فلان کار رو بکنه خائنه ...
بالاخره باید چقدر با پرده پوشی صحبت کرد!!!
نکته: چرا روشنفکر بازی در می آورید. حدیث و گفته رسول اعظم الهیست. خجالت می کشید از آن دفاع کنید و به فاسقان و پرده دران عصمت و حیا بتازید. این دانشجوها چرا همیشه یک رگ روشنفکر بازی دارند؟!
«ثلاثةٌ لا تَحرُمُ علَیکَ أعراضُهُم: المُجاهِرُ بالفِسقِ، و الإمامُ الجائرُ، و المُبتَدِعُ.»
«سه کس هستند که آبرویشان محترم نیست؛ آنکه به فسق تجاهر کند و پیشواى ستمگر و بدعتگذار.»(نهجالفصاحة ، 1جلد، ص403.)
فاسق کسی است که به احکام شرع مثل حجاب عمل نمی کند. تجاهر یعنی آشکار کردن. بنابراین متجاهر به فسق یعنی کسی که فسق خودش را در انظار عمومی و ملا عام نشان همه مردم می دهد. یعنی نشان می دهد به حجاب نمی خواهد عمل کند یا جلوی مردم روزه اش را می خورد یا کارهای دیگر را که گناه است انجام می دهد ولی به جای این که توی خونه انجام بدهد می آید توی کوچه توی خیابون توی مراسم توی دانشگاه یا ... نشان می دهد که به این حکم خدا عمل نمی خواهد بکند. اینا احترام ندارند.