به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اسحاق جهانگیری در نشست اقتصاد مقاومتی با مدیران وزارت راه اظهار کرد:مسکن بخشی بسیار تعیین کننده در اقتصاد کشور است که متاسفانه در سالهای گذشته رکود در این بخش لطمهای جدی به میزان اشتغال و تولید کشور وارد کرد. هم اکنون اگر به دنبال رونق اقتصادی، افزایش تولید و پاسخگویی به نیاز اشتغال کشور هستیم باید بخش مسکن را فعال کنیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه سال گذشته جلسات خوبی برای بخش مسکن برگزار شده است، افزود: گزارشهای وزارت راه از وضعیت تکمیل پروژههای طرح مسکن مهر بیانگر برنامهریزی و اقدامات خوب این وزارتخانه است و ما باید تلاش کنیم ضمن رفع نقاط ضعف طرح مسکن مهر، بخشهای مثبت آن را تقویت کنیم.
وی با یادآوری اینکه برای سال جاری 120 طرح در قالب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت دستگاههای اجرایی تعیین شده است، گفت: این طرحها حداقلهایی هستند که دستگاههای اجرایی باید تا پایان سال 95 آنها را عملیاتی کنند.
معاون اول رئیسجمهوری یکی از اولویتهای وزارت راه در سال 95 را 6 طرح ملی ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقصاد مقاومتی از جمله احداث 590 کیلومتر خط ریلی در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت در بودجه و منابع مالی انتظار داریم این وزارتخانه با اولویت بندی و مدیریت صحیح بتواند تکالیف خود را به انجام برساند البته به این موضوع نیز باید توجه کنیم که مجموعه تخصیصهای کشور و تسهیلات نظام بانکی باید در وهله نخست به این طرحها و اولویتها که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیدهاند، اختصاص پیدا کند.
جهانگیری همچنین از مدیران وزارت راه خواست به صورت هر دو هفته یکبار گزارشی از روند پیشرفت فیزیکی و اجرای طرحهای اولویت دار اقتصاد مقاومتی ارائه کنند تا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بتواند گزارش جامعی از روند اجرای اقتصاد مقاومتی به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ارائه دهد.
وی با تاکید بر ضرورت یافتن سازوکارها و روشهای جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژههای زیرساختی و عمرانی کشور گفت: حلقه مفقوده در اجرای این گونه طرحها این است که تاکنون پروژههای زیرساختی کشور به منابع و بودجه دولت متکی بودهاند اما با توجه به کاهش بهای نفت، چشم انداز بودجه دولت در سالهای آینده چشماندازی روشن نیست از این رو لازم است ساز و کارهای جدیدی برای تامین منابع مالی مورد نیاز در اجرای این طرح ها پیدا کنیم.
وی بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی ماموریت بسیار مهمی در کشور بر عهده دارد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است، استفاده از ظرفیتهای کشور برای فعال ساختن اقتصاد و توسعه و پیشرفت است و خوشبختانه در بخش حمل و نقل، ترانزیت در بخش زمینی، در بخش هوایی و در بخش ریلی، ایران دارای ظرفیتهای فراوانی است که میتواند در خدمت توسعه کشور قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه اتکاء اقتصاد کشور تا کنون بر درآمدهای حاصل از فروش نفت خام بوده است، افزود: یکی از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی این است که همه ظرفیتهای کشور به صورت کامل شناسایی و در جهت توسعه و پیشرفت کشور مورد استفاده قرار گیرند.
جهانگیری ظرفیتهای موجود در بخش بنادر کشور را بسیار پراهمیت توصیف کرد و گفت: باید با فعال سازی ظرفیتهای موجود در بنادر کشور برای نیازهای داخلی کشور و نیز برای ارائه خدمات تخلیه و بارگیری کالا به سایر کشورها برنامه ریزی کنیم. در بخش حمل و نقل ریلی برنامههای بسیار مهمی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که این برنامهها هم در بخش حمل و نقل بار و هم در بخش حمل و نقل مسافر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
به گفته وی، بخش حمل و نقل ریلی کشور نیازمند توسعه است و گزارشهای ارائه شده از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی بیانگر آن است که اقدامات خوبی در جهت بازسازی خطوط ریلی موجود و احداث خطوط جدید در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به خارج از کشور صادر میشود، افزود: به نظر نمیرسد که قیمت نفت به این زودیها به میزان سالهای گذشته و حدود 100 دلار برسد و این یعنی اجرای پروژههای زیرساختی کشور نمیتواند متکی به درآمدهای دولت باشد.
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل کشور تصریح کرد: براساس گزارش وزارت راه نیازمند نوسازی 65 هزار کامیون هستیم که البته با این موضوع یعنی بازار بزرگی برای تولید داخلی کشور فراهم شده است و اگر شرکتهای خودرو ساز دنبال افزایش تولید هستند میتوانند با تکیه بر این بازار نیز شریک خارجی معتبر برای خود پیدا کرده و نسبت به تولید کامیون اقدام کنند.
جهانگیری افزود: در بخش اتوبوس و ناوگان ریلی نیز همین شرایط وجود دارد و خودرو سازان و صنعت گران کشور میتوانند با تکیه بر این بازارها زمینه افزایش تولید خود را برای تامین بازار داخلی و نیز توسعه صادرات فراهم کنند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با بیان اینکه این وزارتخانه، وزارتخانهای پروژه محور است گفت: وزارت راه و شهرسازی هم نیاز به سیستمهای مهندسی و کنترل پروژه دارد و هم نیازمند پشتیبانیهای مالی است.
آخوندی افزود: البته از وضعیت بودجه دولت آگاه هستیم اما تامین منابع مالی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن کارگاههای مجری پروژهها نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه است و در همین راستا با وجود همه محدودیتها، وزارت راه تاکنون این کارگاهها را فعال
نگه داشته است.