گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، برنامه این هفته چوبخط با تیتر آموزش برای دنیای واقعی به دنبال این سوال بود که آموزش هایی که طی 12 سال به دانش آموزان ارائه می شوند تا چه حد برای زندگی واقعی آنان مفید خواهند بود و سبب می شوند مهارت های لازم برای ورود به بازار کار و کسب روزی حلال را کسب کنند.
مدیر کل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با هدف پاسخگویی به همین سوال میهمان استدیوی پخش زنده این هفته برنامه چوب خط بود و بیان کرد: آیا مسیری که اکنون از طریق رفتن به دانشگاه و سپس جذب بازار کار شدن وجود دارد، برای همه مشاغل لازم است.
مصطفی آذرکیش افزود: باید فرهنگ سازی بیشتری صورت گرفته و به خانواده ها اطلاعات بیشتری داده شود، بسیاری از دانش آموزان بوده اند که پس از حضور در هنرستان موفقیت هایی را کسب کرده اند، اهمیت ورود به بازار مشاغل و کسب و کار را نباید دست کم گرفت، نگاه صرف به عملکرد تحصیلی تعیین کننده نیست.
وی یادآور شد: جامعه ما مدرک گرا شده ولی فردی که در رشته های مهارتی تحصیل کرده پس از اخذ دیپلم شروع به کسب درآمد می کند، کمتر هم نیازمند رفتن به دانشگاه خواهد بود، این در حالیست که اینگونه جا افتاده رشته ای موفق است که امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را نیز داشته باشد.
مدیر کل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: مقایسه آمار بیکاری افرادی که تحصیلات لیسانس و بالاتر دارند، نشان می دهد چنین تصوری درست نیست، ما نیازمند نیروی کار ماهر هستیم، با نسبت مشخصی به تکنسین و مهندس هم نیاز داریم.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش ها 48 درصد از کارفرمایان نیازمند نیروهای کار ماهری هستند که به آنها دسترسی ندارند، اگر در نظر بگیرید که به شدت نیازمند تکنسین هستیم، توازن بین مشاغل اهمیت خود را خواهد یافت، هنرستانی ها بلافاصله بعد از اخذ دیپلم امکان ورود به بازار کار دارند، امکان ادامه تحصیل هم برای آنان محیا است.
اذرکیش یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه به وزارت آموزش و پرورش تکلیف شده که نسبت به برقراری توازن میان رشته ها و شاخه ها با انجام هدایت تحصیلی اقدام نمایند، دوره های تحصیلی متوسطه نیمه تخصصی است یعنی باید پاسخگوی نیاز ها باشد، ما به دانش آموزانی در رشته های تجربی، انسانی، ریاضی و فنی نیاز داریم، تنوع رشته ها نیز با هدف کمک به همین موضوع است.
مدیر کل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب ادامه داد: هم اکنون 153 رشته کار و دانش و 41 رشته فنی حرفه ای به دانش آموزان ارائه می شود، یعنی متناسب با نیاز های منطقه ای و ملی اقدام کرده ایم.
وی افزود: بر اساس سند تحول دانش آموزان این رشته ها باید مهارت لازم را بدست بیاورند تا از طریق اشتغال به آن رشته روزی حلال کسب کنند، در مقطع ابتدایی نیز درس کار و فناوری را اضافه کرده ایم تا دانش آموزان با حرف و مشاغل مختلف آشنا بشوند، در مقطع متوسطه هم بنابر نیاز ها درس های جدیدی همچون کار آفرینی، محیط زیست و سواد رسانه اضافه شده اند.
آذرکیش خاطر نشان ساخت: استاندارد های مهارتی رشته های ما توسط دستگاه های اجرایی تعیین می شوند که به معنای به روز بودن محتوا و متناسب با نیز بازار کار بودن آن است، دانش آموزان ما بر اساس آنچه آموزش دیده اند در مسابقات ملی و بین المللی مهارتی و مسابقات خوارزمی شرکت می کنند و موفق به اخذ رتبه می شوند.
مدیر کل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش همراه با تولید قبلا بیشتر در حوزه کشاورزی مد نظر بود که اکنون سعی شده در رشته های دیگر هم مورد توجه قرار گیرد.
وی در خصوص اهمیت دادن به رشد خلاقیت دانش آموزان نیز بیان کرد: خلاقیت و نوآوری تا حد زیادی درونی است و از ویژگی های یک کارآفرین می باشد که فرصت ها را بشناسد و به آنها ورود کند.
آذر کیش در پایان با اشاره به چشم انداز آموزش و پرورش برای ارتقای وضعیت مدارس گفت: مدرسه در افق 1404 باید جلوه ای از حیات طیبه باشد.
چوب خط برنامه ای ترکیبی با موضوع اقتصاد ایران است که در هر قسمت به موضوعات مختلفی پیرامون فرصت ها، آسیب ها و موانع پیش روی اقتصاد ایران با حضور کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان سابق و فعلی می پردازد.