به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سایت بانک جامع اطلاعات سینمای ایران قدیمی ترین مرجع و موثق ترین بانک اطلاعاتی پیرامون جامعه سینمایی کشور است. به اذعان بسیاری از سینماگران و فعالان سینمایی این گنجینه اطلاعاتی تاکنون نقش و جایگاه تاثیرگذاری در معرفی استعدادها، ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به سینماگران، معرفی توانایی ها و نیازمندی های متقابل، اطلاعات مرتبط با مراکز فرهنگی، هنری و تشکل های صنفی و صنوف سینمایی، شناسایی جشنواره های معتبر سینمایی و تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران، محققین و نمیاندگان رسان های گروهی ایفا کرده است و از ظرفیت های بی بدیل در کشور است که سازمان سینمایی حوزه هنری متولی آن است.
سازمان سينمايی حوزه هنری كه از پيشگامان و فعالان عرصه سينماست، در راستای بسط و گسترش فرهنگ سينمايی كشور در سال 1382 اقدام به سازمان دهی و احداث بانک جامع اطلاعات سینمای ایران نموده که خوشبختانه علاوه بر ايجاد محيطی سالم و مفيد گامی بلند در اين عرصه حساس و مهم فرهنگی برداشته است. پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت های فرهنگی و سینمایی کشور است و قطعا، تقویت و توسعه بانک اطلاعاتی سازمان سینمایی حوزه هنری که بزرگ ترین مرجع اطلاعاتی سینمای کشور است می تواندپاسخگو و تامین کننده بسیاری از نیازها و ضرورت ها در این عرصه باشد.
سعيد قطبيزاده از منتقدان سینمایی معتقد است بانک اطلاعات جامع سینمای ایران بهترین منبع مطمئن است.
وی می گوید: در فقر اطلاعاتي موجود از طرفي، و همچنين وفور اطلاعات ناقص و گاه پر از اشكال و آشفتگي، سايت سوره از معدود منابعي است كه با اطمينان ميتوان به آن مراجعه كرد.
وی ادامه می دهد: اين اميد و انتظار وجود دارد كه در شرايط آتي به دور از جناح بنديهاي سياسي و...؛ هم اين روند ادامه داشته باشد و اطلاعات روزبهروز تكميل شدهتر در اختيار مخاطبان قرار گيرد.
در همین رابطه كيوان كثيريان عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی می گوید: بانک جامع اطلاعات سینمای ایران سايت خوبي هست اما به طور طبيعي حاوي ايرادات و ضعفهايي نیز است كه بايد اصلاح شود.
به اعتقاد وی، يكي از نكات بسيار خوب سايت عدم حذف اطلاعات سينماي ايران در قبل از انقلاب است كه يكي از امتيازات مهم اين سايت بشمار ميايد.
این منتقد سینمایی با اشاره به اهمیت توسعه اطلاعات این مرجع سینمای ایران یادآور می شود: در برخي از بيوگرافي ها و پرونده فيلمها عكس و متن وجود ندارد كه با توجه به اينكه اين تصاوير در دسترس هستند ميتوان آپديت كرد. برخي بيوگرافيها بسيار كوتاه نوشته شده كه بايد با استفاده از كتب مرجع و ساير منابع آن را تكميل كرد. در پرونده فيلمها چون آرم سوره روي تصاوير درج شده به نظرم براي محقيقن و جامعه مطبوعاتي بايد تدابيري گذاشته شود كه عكس با كيفيت آن مورد بهرهبرداري قرار گيرد. انتظاري كه از اين سايت مرجع ميرود اين است كه كاملتر و به روزتر شود.
جبار آذين از دیگر منتقدان سینمایی یکی از اقدام های زیرساختی،مرجع وتاثیرگذار و تعیین کننده در عرصه فرهنگ وهنر وسینمای کشوررا ایجاد بانک اطلاعاتی درخصوص سینمای ایران می داند وازاین منظرحرکت سوره سینما، مهم، ارزشمند و شایسته توصیف می کند.
وی معتقد است با توجه به نیازسینما وسینماگران؛ وهمچنین، مخاطبان به چنین مرجع، آن هم درشرایط آشفتگی مناسبات سینمایی، پراکندگی اخبار واطلاعات وحتی نواقص بی شمار شبه بانک های کنونی، اقدام دوستان سوره را ارجمند ومحترم بوده ومی تواند درتبیین تاریخ کتبی و تصویری سینمای ایران بویژه سینمای جمهوری اسلامی ایران توسط اهل پژوهش ومورخان وسینماگران کارآمد و تاثیرگذارباشد.
فرامرز روشنایی در این زمینه می گوید: از حق نگذریم، بانک اطلاعات سینمای ایران سوره مطمئن ترین مرجع فعلی در ارتباط با فعالین حوزه ی سینمای ایران است.
به گفته وی لازم است منبع اطلاعاتی بانک اطلاعات، تیتراژ فیلم های سینمایی باشد که در چرخه ی اکران قرار می گیرند و در بعضی موارد فیلم هایی که هرگز در چرخه ی اکران قرار نگرفته اند در رزومه افراد قرار نگیرد.
روشنایی خاطرنشان ساخت: باید توجه کنیم که در نشریات، بسیاری از تله فیلم ها به عنوان فیلم سینمایی معرفی شده اند. حتی بعضی از فیلم ها با وجودی که در جشنواره فیلم فجر بوده اند ولی امکان اکران برایشان فراهم نشده و وارد شبکه نمایش خانگی شده اند.
وی همچنین خواستار تقویت آرشیو عکس ها و پوستر ها این بانک اطلاعاتی سینما شد.
فرانک آرتا از نویسندگان و منتقدان سینمایی معتقد است داشتن اطلاعات اولیه و پایه ای در هر امری ضروری است ؛ به ویژه در حوزه سینماکه به دو بخش هنرمندان و فیلم ها قابل تقسیم اند و البته هر کدام زیرشاخه هایی هم دارند . گردآوری چنین اطلاعاتی اگر درست، دقیق و دست اول باشد، قطعا در پژوهش ها، نقدها و غیره مددرسان خواهد بود .
وی با بیان اینکه گردآوری چنین اطلاعاتی در بدو امر سهل الوصول به نظر می رسد یادآور می شود: اما وقتی نیک بنگریم، می بینیم درباره ی همین مسائل ابتدایی چندان اتفاق نظری وجود ندارد! شاهد بودیم که در چندین کتاب درباره سالروز تولد بازیگری که در قید حیات است، اعداد متفاوتی درج شده ! با این نگاه تکلیف هنرمندانی که در قید حیات نیستند کاملا مشخص است
آرتا اضافه می کندد: با این مقدمه در رابطه با بانک جامع اطلاعات سینمای ایران ( سایت سوره سینما) واقعیت این است اگر دست اندرکاران این سایت چنین هدفی را دنبال می کنند که تمامی اطلاعات درباره سینمای ایران را جمع آوری کنند، کار بزرگی خواهند کرد. چون این کار یک روز و یک شب نیست. به نظرمی رسد هر سایتی هم ازعهده ی آن بر نمی آید ، چون نه بودجه اش را دارد و نه نیروی انسانی که دلش برای سینما بسوزد و تمام وقت در خدمت آن باشد. حالا که حوزه هنری بودجه ای داردو نیروی انسانی باانگیزه چه خوب که طرح نوئی بیفکند.
وی تأکید می کند: برای توسعه و ارتقای این بانک صحت اطلاعات و استفاده از منابع دست اول ضروری است. ضمنا اگر سینمای قبل از انقلاب را هم اضافه کند خوب است .بااین رویکرد ، نگاهی به سر و شکل سایت انداختم ، به نظرم بد نبود ولی کامل شدن اطلاعات آن زمان بر است .
این منقد سینما معتقد است فقط لطفا به سایت همچون خبرگزاری ها نگاه نکنید ، بلکه مهم ارائه اطلاعات آرشیوی و پایه ای است که آن را از دیگر فضاها متمایز می کند .
حمید یادروج از مستندسازان و منتقدین سینمایی هم سایت بانک جامع اطلاعات سینمایی برای خبرنگاران و اهالی رسانه سایتی نام آشنا و مرجع می داند و می گوید: از دیرباز تاکنون این سایت به عنوان منبعی قابل اعتماد مورد استفاده قرار میگرفته و میگیرد. این سایت با اطلاعات کاملی که در زمینه فیلمها دارد به نویسندگان و خبرنگاران کمک میکند تا در تحلیلها و نقدها از اطلاعات دقیقی استفاده کنند.
در یک جمع بندی می توان عنوان کرد با توجه به اینکه مرکز دادهپردازی ویکیپدیا فاقد اعتبار علمی است؛ مقالات علمی در سایت ویکیپدیا در بسیاری از موارد کذب و فاقد اعتبار علمی است سایت بانک جامعه سینمای ایران از مجموعه های روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری مهم ترین مرجع و منبع اطلاعاتی حال حاضر جامعه سینمایی کشور است.