رئیس کمیسیون عمران مجلس به تشریح جلسه امروز کمیسیون متبوع خود درباره سانحه اتوبوس دانشآموزان هرمزگانی پرداخت.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا رضاییکوچی درباره نشست امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس دستور ریاست مجلس باید گزارش کاملی را در قالب ماده ۴۹ آیین نامه داخلی مجلس توسط کمیسیون عمران در رابطه با سانحه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی تهیه شود تا در صحن علنی مجلس قرائت شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه اداره آموزش و پرورش استان هرمزگان زمان مناسبی را برای سفر دانش آموزان انتخاب نکردند به دلیل اینکه بر اساس آمار بیشترین خواب آلودگی رانندگان بین ساعت ۲ الی ۴ صبح است و در این زمان سفر دانش آموزان هرمزگانی انجام شده است.
رضاییکوچی در تشریح جلسه مذکور گفت: بر اساس اظهاراتی که در جلسه مطرح شد، رانندهای که برای سفر دانش آموزان در نظر گرفته شده بود یک راننده جوان بوده که به صورت پاره وقت رانندگی داشته و به دلیل خستگی و خواب آلودگی از جاده منحرف شده است.
وی ادامه داد: نمایندگان تأکید داشتند باید با به کارگیری مکانیزم صحیح رانندگانی انتخاب شوند که بتوانند در انجام وظیفه خود مهارت کافی داشته باشند این در حالی است که راننده انتخاب شده در ۲۴ ساعت قبل از رانندگی بر اساس آمار استراحت کافی نداشته و متأسفانه از تجربه لازم برخودار نبوده است. همچنین جادهای که سانحه در آن رخ داده میتوانست از نوار هشدار دهنده کنار جاده برخوردار باشد که متأسفانه این نقص را جاده داشته است.
۲۷ نفر از دانش آموزان کمربند ایمنی خود را بسته بودند
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دلایل مهم جان باختن دانش آموزان هرمزگانی در سانحه تصادف اخیر نبستن کمربند بوده به دلیل اینکه در ابتدا به ما اطلاع دادند که تنها راننده اتوبوس کمربند ایمنی خود را بسته بود، اما در جلسه امروز گزارش ارائه شد که حدود ۲۷ نفر از دانش آموزان نیز کمربند ایمنی خود را بسته بودند که این موضوع در حال بررسی است.
وی ادامه داد: تلاش میشود تا پایان شهریورماه با جمع بندی گزارشهای نهایی در کمیسیون، گزارش کمیسیون عمران در اوایل مهرماه در صحن علنی مجلس قرائت شود.
رضایی کوچی گفت: وزیر آموزش و پرورش در لحظات ابتدایی وقوع حادثه با حضور در منطقه در جریان امور قرار گرفتند و در نشستهای مربوطه نیز شرکت کردند، اما علیرغم دعوت ما از وزرای صنعت، بهداشت و راه و شهرسازی در نشست امروز کمیسیون حضور نیافتند.
وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در جادهها کشته میشوند و حداقل ۳ برابر این تعداد مصدوم میشوند بنابراین انتظار میرود وزرای مربوطه در جلسات شرکت کنند به دلیل اینکه این نیاز احساس میشود تصمیم قاطعی در این رابطه اتخاذ شود.
رضایی کوچی گفت: در گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص سانحه رانندگی مربوط به دانش آموزان هرمزگانی به موضوع عدم حضور وزرای مربوطه در نشست کمیسیون عمران اشاره میشود.
وی ادامه داد: برخی از دانش آموزان جان باخته در حادثه رانندگی یتیم بودند و بیشتر دانش آموزان از اقشار کم درآمد جامعه هستند بنابراین باید رسیدگی جامع به آنان شود و به لحاظ اینکه دانش آموزان نخبه، سرمایه کشور محسوب میشوند باید اقدامات پیشگیرانه در این رابطه لحاظ شود، بنابراین انتظار میرفت وزرا مربوطه در جلسه کمیسیون شرکت میکردند.
رضایی کوچی افزود: دولت لایحهای با عنوان شورای عالی ایمنی حمل و نقل به مجلس ارسال کرده که در لایحه مذکور وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس شورای عالی ایمنی معرفی شده بود این در حالی است که برای ایمنی جادهها و اقدامات پیشگیرانه از وقوع تصادفات، پیشنهاد شد رئیس شورای عالی ایمنی حمل و نقل رئیس جمهور باشد و در غیاب رئیس جمهور معاونان اول ایشان ریاست جلسات شورا را برعهده گرفت.
وی ادامه داد: شورای عالی ایمنی حمل و نقل که باید تمامی دستگاهها را مدیریت و هماهنگ کند در حال حاضر وجود ندارد در حال حاضر کمیته ایمنی راهها وجود دارد که سطح آن در حد وزارت راه و شهرسازی است که به طور طبیعی نمیتواند به اهداف مورد نظر دست یابد.
رضایی کوچی افزود: شنیده شده که دولت لایحه مربوط به شورای عالی ایمنی حمل و نقل را بازگردانده است بنابراین باید خلأهای قانونی رفع شود و اگر لایحه به مجلس ارسال نشود نمایندگان در این خصوص طرح ارائه خواهند کرد.
وی ادامه داد: برای ایمنی مسائل جادهای باید شورایی در سطح بالا در کشور تشکیل شود که ریاست شورا برعهده رئیس جمهور یا معاون اولش باشد تا بتواند تمامی دستگاهها در حوزه پیشگیری از حوادث جادهای و رسیدگی به مصدومان مدیریت کند و نباید فراموش کرد به طور مثال اگر اتوبوس حادثه دیده دچار سانحه میشد خودروی آتش نشانی در نزدیک منطقه سانحه نبود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید شورای عالی ایمنی حمل و نقل در کشور وجود داشته باشد تا شاهد کاهش تصادفات باشیم و چنانچه حادثهای رخ داد هماهنگیهای لازم برای رسیدگی به مجروحان در سریعترین زمان صورت گیرد.