در حالی که پیش از این وزن محموله نفت سانچی کشتی غرق شده ایرانی 136 هزار تن اعلام شده بود، اما وزارت حمل و نقل چین با تجدید نظر در آن رقم 111 هزار تن را صحیح میداند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛به نقل از چنل نیوز آسیا مسئولان چین اعلام میکنند که حجم لکه آلودگی ایجاد شده توسط تانکر نفتی ایرانی غرق شده در دریای چین سه برابر شده است.
بر اساس بیانیه دولتی این کشور در حال حاضر سه لکه بزرگ نفتی در مجموع ۳۳۲ کیلومتر مربع را در این دریا مشخص کردهاند که نسبت به اوایل زمان غرق شدن که یکصد و یک کیلومتر مربع بود سه برابر شده است.
بر اساس این گزارش کشتی سانچی ۱۱۱ هزار تن نفت از ایران به سمت کره جنوبی منتقل میکرد که در ۶ ژانویه با کشتی کریستال حامل غلات از آمریکا به مقصد چین تصادف کرد.
در حالی که وزن محموله کشتی سانچی ۱۳۶ هزار تن اعلام شده بود وزارت حمل و نقل چین روز جمعه با تجدید نظر رقم جدید ۱۱۱ هزارتن اعلام کرد.
در حال حاضر ۳ کشتی ساحلی میزان لکهها روی نفت را ارزیابی میکنند.
لیو هانگبین استاد دانشگاه اوشن گفت: نوع میعانات گازی که توسط کشتی سانچی حمل میشد طوری نیست که لکههای معمولی مثل نفت خام ایجاد کند، اما با وجود این برای محیط زیست برای زندگی ماهیان و دریازیان سمی است و امکان جدا کردن آن از آب دریا هم بسیار سخت است.
در حالی که این تصادف بسیار بعید است که تاثیر زیادی بر اکولوژی ساحل داشته باشد، اما بسیار سخت است که تصور کنیم بر زندگی جانوران دریایی تاثیر عمیق داشته باشد.
وزارت اقیانوس چین اعلام کرد که خیلی مهم است که مشاهدات و ارزیابیهایی برای فهم میزان تاثیر این لکهها انجام شود. همچنین وانگ جان بینگ یک ماهیگیر چین به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که بعید است این لکههای ایجاد شده تاثیر زیادی بر صنعت ماهیگیری این کشور داشته باشد. چرا که در محلی که کشتی ایرانی غرق شده خیلی ماهی برای ماهیگیری وجود نداشت.
بر اساس آمارهای وب سایت فدرال آلودگی تانکرهای بینالمللیدر صورتی که تمام محموله کشتی سانچی وارد دریا شود این مسئله میتوانست به بزرگترین فاجعه زیستمحیطی در دهه اخیر تبدیل شود، اما در مقایسه در حال حاضر هشتمین کشتی است که بدترین و فاجعهآمیزترین ورود نفت به دریا را از سال ۱۹۶۰ تاکنون داشته است. در سال ۱۹۷۲ کشتی سی استار تصادف کرد و ۱۱۵ هزار تن به خلیج در دریای عمان ریخته شد.