دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به رتبه پانزدهم کشور در تولید خودرو گفت: اگر برنامهها به سمت افق ۱۴۰۴ هدفگذاری شوند صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به اندازه کل چاههای نفت کشور برای ما درآمدزایی خواهد داشت.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آرش محبی نژاد با تاکید بر انتقال تکنولوژی جدید مطابق با نیاز روز صنعت قطعه سازی و خودروسازی گفت: هر چند حرکتهایی در این خصوص شروع شده و مذاکره با قطعه سازان خارجی درحال انجام است ولی هنوز ده درصد نیاز صنعت قطعه سازی هم برآورده نشده است.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای قوی و خوبی در صنعت قطعه سازی کشور داریم و تابه حال از این ظرفیت بطور کامل استفاده نشده است .
گفت:: صنعت قطعه سازی برای تامین نیاز صنایع خودروسازی کشور و رسیدن به سطوح بین المللی به لحاظ کمی و کیفی به ۳ میلیارد یورو منابع ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای انجام سرمایه گذاری ثابت نیاز دارد درحالیکه تاکنون فقط ۱۰ درصد منابع ارزی معادل ۳۰۰ میلیون یورو این سرمایه گذاری انجام شده است. محبی نژاد افزود: به عبارت دیگر اگر ما در حوزه خودروسازی خیلی جلوتر هستیم قراردادهای خودرویی امضا شده توافقات صورت گرفته و در سال ۹۷ میوههای پسابرجامی صنعت خودرو یکی پس از دیگری به ثمر خواهد نشست ولی قطعه سازی ما به علت ضعف سیاستگذاری و عدم توجه به این بخش چه از طرف سیاستگذاران و متولیان امر صنعت خودرو چه سرمایه گذاران، متاسفانه این توجه کافی نبوده و لذا ما نسبت به آنچه که باید باشد با یک عقب ماندگی مواجهایم.
وی گفت: صنعت قطعه سازی متاسفانه به دلایل مختلف مثل قیمت گذاری دستوری که امیدواریم با خروج خودرو از نظام قیمت گذاری و بهانه انحصاری بودن آن که با توجه به تنوع خودروهای تولیدی نباید آن را انحصاری بدانیم قیمت گذاری آزاد شود که مردم هم راحت خواهند شد.
محبی نژاد با بیان اینکه صنعت قطعه سازی بدلیل زیان ده بودن به صنعتی سرمایه گریز تبدیل شده است افزود: ۳ حوزه سرمایه گذاران بخش خصوصی، جذب مشارکتهای خارجی که قوانین و مقررات ما فضای امن باثباتی برای آنها تضمین نمیکند، نظام بانکی داخلی و خارجی که شرایط خوبی نداریم باید به کمک ما بیاید که با این شرایط ما در یک دو راهی پر ابهامی در صنعت قطعه سازی در ابتدای سال ۹۷ قرار گرفتهایم.
وی گفت:: در سال ۹۶ صنعت خودرو برای اولین بار در دنیا یک رکورد زد، نرخ رشد تیراژ خودرو ما در کل دنیا از همه بالاتر بوده و به ۲۶ درصد رسید، در حوزه کیفیت هم ارتقاء نسبتاً خوبی داشتیم ولی در سال ۹۷ چالشهای متعددی صنعت خودرو بویژه قطعه سازی را تهدید میکند.
محبی نژاد افزود: در اینکه عمق ساخت داخل خوردوهای جدید (پسابرجامی) از حداقل ۴۰ درصد شروع میشود اگر این اتفاق هم بیافتد ۵۰ درصد قطعه سازان ما با چالش جدی روبرو میشوند.
وی گفت:: تعرفه واردات قطعات به نسبت تعرفه خودروهای وارداتی پائین است و بر اساس محاسبات انجام شده واردات قطعه با تعرفه کمتر از ۳۲ درصد به صنعت قطعه سازی کشور آسیب وارد میکند، لذا کف تعرفه قطعات وارداتی خودرو باید ۳۲ درصد باشد تا قطعه سازان بتوانند در فضای کسب و کار فعلی باتوجه به (نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهرههای بانکی) به حیات خود ادامه دهند.
محبی نژاد افزود: تعرفه واردات خودرو به تعرفه سال ۹۰ رسیده است و چیز خاصی اتفاق نیفتاده، اگر تعرفه واردات قطعات خودرو افزایش نیابد شاهد مونتاژ کاری بیش از پیش و به صرفه بودن واردات قطعه و تولید از طریق واردات خواهیم بود.
وی گفت: ما توجه مسئولان را به این حوزه جلب میکنیم و هشدار میدهیم که اگر سریع اقدام نکنند و تعرفههای سال ۹۷ برای واردات قطعات خودرو اصلاح نشود ضربه مهلکی به قطعه سازان داخلی خواهیم زد.
محبی نژاد افزود: در ساختار صنعت خودرو باید بازنگری و تحول اساسی ایجاد کنیم و تعامل میان خودروسازی و قطعه سازی، خودروسازی و دولت بیشتر شود و از این حالت خصولتی باید خودروسازان ما خارج شوند.
وی گفت: یکی از خودروسازان تصمیم گرفته بخش اعظمی از سهام خود را که به توسط خودش قبلاً خریداری شده و یک کارهای عجیب و غریبی در دولتهای نهم و دهم اتفاق افتاد از جمله همین کارهایی که در خودروسازی شد، تصمیم گرفتیم آن را به حال قبل برگرداند که هم نقدینگی بر میگردد و تا حدودی اصلاح ساختار پیدا میکند.
محبی نژاد افزود: اگر سمت اصلاح ساختار صنعت خودرو برویم، بصورت خودکار صنعت قطعه سازی ما تقویت میشود و رشد پیدا میکند، قراردادهای پسابرجامی نه تنها دستاوردهای تکنولوژیک و فناوری و دانش فنی خواهد داشت بلکه یکی از آنها نحوه تعامل خودروسازان با قطعه سازان بعنوان زنجیره تامین یک رابطه برنده برنده را ایجاد میکند.
وی گفت: در دنیا به این جمع بندی رسیدهاند که اگر میخواهند برنده باشند، جز رضایت مشتری رضایت زنجیره تامین هم مهم است و اگر این نباشد هرگز موفق نمیشوند، در ارتقاء کیفیت رضایت مشتری نهایی، پاسخگویی به موقع و تحویل به موقع همه اینها زنجیره تامین است که نقش اساسی بازی میکند.
محبی نژاد افزود: قطعه سازان ما متاسفانه به شدت مظلوم واقع شدند کل سالهای سیاه تحریم آنها با جان و دل و از خود گذشتگی و جانفشانی صنعت خودرو را سرپا نگهداشتند، قدرتهای استعماری و استکباری تمام تلاش و هم و غم خود را صرف کردند تا بزرگترین صنعت کشور بعد از نفت و پتروشیمی را که نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و اشتغال بالایی دارد و لکوموتیو ۶۳ صنعت وابسته است زمین گیر کنند.
وی گفت: امروز که در خودروسازی گشایشی در حال وقوع است کم لطفی در حق قطعه سازان خواهد بود که آنها را فراموش کنیم و نادیده بگیریم یا به سمت و سویی برویم که شاهد ورشکستگی و مشکل حاد قطعه سازان باشیم.
محبی نژاد افزود: دو راهی که در اول ۹۷ با آن مواجه خواهیم شد، دو راهی ارتقاء و تعالی قطعه سازی است، این مهم برنامه میخواهد و کار میبرد و استراتژی و سرمایه گذاری و مشوق و جذب منابع میخواهد. استراتژی کلان صنعت قطعه سازی کشور را میطلبد، متاسفانه در آن با این فرمانی که ما میرویم سمت فاجعه در صنعت قطعه سازی کشور میرویم، ۵۵۰ هزار نفر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و در سال ۹۷ این شاغلان در خطر بیکاری قرار دارند.
وی گفت: با ساخت داخل ۴۰ درصدی خودروی پسابرجامی بسیاری از این شاغلان شغل خود را از دست میدهند و هم اعمال استانداردهای جدید که هر چند ما از آن دفاع میکنیم ولی باید دید مردم هم توان خرید خودروهای با استانداردهای جدید را دارند، چون این خودروها زیر ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت نخواهد داشت.
محبی نژاد افزود: آیا باید مردم را مجبور کنیم که خودرو با استاندارد ۸۵ گانه سوار شوند یا نه؟ سوار موتورسیکلت شوند آیا این تجاوز به حقوق مصرف کننده نیست، آیا زیرساختهای کشور ما مهیای ورود به این موضوع هست؟ فاصله خودروهای ۲۰ - ۳۰ میلیونی تا ۵۰ - ۶۰ میلیونی با چه چیزی میخواهد پر شود؟
وی گفت: ما صراحتاً به مسئولان اعلام وضعیت قرمز و بحران در صنعت قطعه سازی کردیم، و اگر تدبیری نشود این وضعیت به فاجعه ملی تبدیل میشود.