مرتضی رضایی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران در حاشیه جلسه کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد مدیریت بحران استان و شهر تهران ، در گفتوگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در زمان وقوع بحران اولین نیاز افراد دسترسی به وسایل ارتباطی است گفت: با توجه به اهمیت موضوع ارتباطات هنگام وقوع بحران، جلسه کارگروه مدیریت بحران استان و شهر تهران برای بررسی میزان آمادگی اپراتور ها در زمان بحران برگزار شد.
وی یکی از مهم ترین مشکلات هنگام وقوع زمین لرزه را قطع برق شهری و به طبع آن قطع شدن برق آنتنهای اپراتورها دانست و افزود: برای پیشگیری از این موضوع باید برای تامین برق مورد نیاز BTS پیش بینی لازم را کرد، البته اکثر سایتها دارای باتری هستند اما باید به طور مرتب رصد شوند و امکانات مورد نیاز من جمله دیزل ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز پیش بینی شود.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران در ادامه به برگزاری مانور پایش باتری آنتنهای BTS اشاره کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات منطقه شمال در 26 و 27 تیرماه امسال مانوری در حوزه آزمایش منابع تامین برق آنتنهای BTSاپراتورها برگزار کرد که نتیجه آن ظرف چند روز آینده اعلام میشود.
وی با اشاره به زمین لرزه ای که در آذرماه سال گذشته در تهران رخ داد، خاطرنشان کرد: بعد از وقوع زمین لرزه مذکور به اپراتورها تکلیف شد تا خود را برای مواقع بحران به روز کنند البته امروز همه اپراتور ها گزارش های امیدوارکننده از به روز بودن خود ارایه کردند اما هنوز کافی نیست و در تلاش هستیم تا همه نیازهای حوزه ارتباطی را در مواقع بحران پاسخ دهیم.
آمادگی در بحران وظیفه اپراتورها
حمید مختاری مدیر تنظیم مقررات منطقه شمال در جلسه کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد مدیریت بحران استان تهرانبا تاکید بر اینکه وظیفه اپراتورها آمادگی در هنگام بحران است افزود: مانورهای متعددی برای آمادگی در زمان بحران برگزار شده است و در جریان این مانورها تکالیف مدیران در حوزه های مختلف تعیین شده است.
90 درصد از مراکز مخابرات منطقه تهران مقاوم است
مصطفی سنایی مشاور مدیر مخابرات منطقه تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت بحران تصریح کرد: اجرای مانورهای متعدد، آموزش به کارکنان مخابرات، ایجاد کانکس سیار تلفن همگانی، راه اندازی کانکس سیار دیزل ژنراتور از جمله اقداماتی است که برای مدیریت بحران صورت گرفت.
وی با بیان اینکه تاکنون 90درصد ساختمانهای مخابرات مورد نیاز در مواقع بحران مقاوم سازی و مرمت شده اند، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا پایان سال جاری ساختمان های باقی مانده را مقاوم سازی کنیم.
رصد سایتها
نماینده همراه اول نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه عمده مشکلات هنگام وقوع بحران قطعی برق است گفت: یک تیم متمرکز کشوری تشکیل شده است که وظیفه رصد سایت را بر عهده دارد، ایمن سازی سایت ها برای جلوگیری از سرقت، استفاده از کولر چند منظوره، طراحی پاور بانک، افزایش باتری لیتیومی و ایجاد هماهنگی با استان های معین برای مواقع بحران از جمله اقدامات همراه اول در راستای مدیریت بحران محسوب میشود.
67 ژنراتور برای برقراری ارتباط مشترکین ایرانسل در مواقع بحران
نماینده ایرانسل نیز با اشاره به اینکه ظرفیت ژنراتورها را برای مواقع بحران افزایش دادهایم بیان کرد: هنگام وقوع زمین لرزه در آذرماه سال گذشته 67 دیزل ژنراتور برای تهران در نظر گرفتیم، وی از ایجاد تیم های واکنش سریع در مواقع بحران خبر داد و بیان کرد: 30 سایت سیار در نقاط امن در نظر گرفتیم و کادر فنی نیز به طور مداوم شبکه را رصد میکنند و بیش از 2هزار باتری نیز نصب شده است .
مقاوم سازی دکلها
نماینده رایتل نیز ایجاد برق اضطراری، مقاوم سازی دکل ها و افزایش ظرفیت شبکه های ارتباطی در نزدیکی مراکز مدیریت بحران، شناسایی تیمهای مدیریتی، ثابت سازی تجهیزات لرزه ای در مراکز مخابراتی را به عنوان اقدامات پیش از وقوع بحران بیان کرد.
ایجاد شبکه ای اختصاصی با ظرفیت 20هزار کاربر توسط وزارت ارتباطات
صمدایی دبیر کار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد مدیریت بحران گزارشی از شبکه اختصاصی ایجاد شده با ظرفیت 20 هزار کاربر توسط وزارت ارتباطات برای مواقع بحران را ارائه داد. در ادامه مطهری نماینده شرکت، های وب و پیمانکار ایجاد شبکه گزارشی از روند اجرایی پروژه ایجاد شبکه ذکر شده را ارایه داد.