نکته جالب اینکه حتی از اسرائیل هم برای جشنواره فیلم ارسال شد که به دلیل مغایرت با جوهره و اساسنامه جشنواره و فقدان موجودیت و مشروعیت بینالمللی و تضاد دیدگاهی و رویکرد ضدصهیونیستی پذیرفته نشد.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت چهارده دوره در حالی پشت سر گذاشت که از انفاس قدسی شهدا و موهبت همدلی، همگرایی و تعامل خانواده بزرگ سینمای ایران و فعالان جبهههای فرهنگی انقلاب و حضور پرثمر مسئولان لشگری و کشوری در این ادوار مختلف این رویداد ارزشی برگهای زرینی را بر تاریخ معاصر نشاند و گوشههای از ظرفیتها و قابلیتهای غنی و پرتوان هنر و سینمای مقاومت را به نمایش گذاشته است. این حرکت به همت بچههای دلسوز و دغدغهمند در ۳۱ شهریور- ۶ مهرماه ۱۳۶۲ آغاز شد و این سینما اکنون پر وبال گرفت، رشد کرد و در مسیر استعلایی و کمال جویانه اش دستاوردهای بی شماری را رقم زد و امروز، بخش اعظمی از سینماگران و هنرمندان مستقل دنیا بویژه در شرق آسیا، جهان اسلام، شمال آفریقا، آمریکای لاتین و حتی در قلب اروپا و آمریکای شمالی به آن پیوند خوردند. میزبانی از نخبگان هنری و سینمایی، استراتژیستهای فرهنگی، جوانان ولایتمدار و انقلابی و مستندسازان جسور و تابوشکن در مقیاس ملی و نیز، حضور فیلمها و فیلمسازان صاحب نام بین المللی همچون: مایکل مور، الیوراستون، نجدت انزور، باسل الخطیب، راشد رضوان، دیزچندلر، عماد برناد، احمد بولان، دیوید بارسامیان، عبدالعلیم طاهر، بنجامین مارتینی و دهها سینماگر آسیایی، آفریقایی، آمریکایی، و اروپایی در کنار قاطبه سینماگران متعهد داخلی فرازها و جهشهایی را در این دوره جشنواره رقم زد که بی شک، از برکات و دستاوردهای آن سینِما و فرهنگ ایران منتفع خواهد شد و سینمای غیرتمند، تعهدآمیز، روشنگر و انقلابی ایران که پتانسل، پویایی و جوشش درونی اش را مرهون گفتمان انقلاب اسلامی است بیش از پیش، روندهای تعالی، سعادت و درخشش را خواهد پیمود.
حضور و تجلیل از دختران عماد مغنیه و سردار قاسم سلیمانی در چهاردهمین دوره جشنواره
برگزاری همزمان جشنواره در بسیاری از دورهها علاوه بر تهران در بیش از ۳۰۰۰ نقطه کشور از طریق شبکه اکران مردمی مقاومت، بیش از ۱۵۰ دانشگاه با مشارکت سازمان بسیج دانشجویی و بیش از ۸۰ مدرسه دینی و حوزههای علمیه با تعامل بسیح طلاب و روحانیون، بازتابهای گسترده داخلی و بین المللی و پیامهای سیاسیون و رهبران انقلابی منطقه و نهضتهای مقاومت برای این رویداد سینمایی و... ظرفیتی را فراهم ساخته که جریان سینمای مقاومت و جشنواره آن را، به اذعان متخصصین و اهل فن در ترازی مطلوب و بالاتر قرار داده است. جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از دوره یازدهم به لحاظ ابعاد برگزاری و همچین، تنوع و گستردگی بخشها و موضوعات بی سابقه بوده است. با عنایت به تقویم برگزاری این رویداد سینمایی به صورت دو سالانه و اهمیت توجه ویژه به برخی عناوین و موضوعات ملی و بین المللی جشنواره در بیش از ۲۰ بخش طراحی و عملیاتی گردیده است. مسابقه سینمای ایران با زیرمجموعههای سینمایی، سینمایی ویدیویی، فیلمهای کوتاه، آثار مستند، سریالها و مجموعههای تلویزیونی، نماهنگ، پویانمایی، قلم طلایی، جلوه گاه نور، اقلام تبلیغی، مسابقه سینمای بین الملل با زیرمجموعههای فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه و پویانمایی، بخش عماد مغنیه، چهره مقاومت سال، سخنرانیهای استراتژیک، کارگاه انتقال تجربه، نشستهای نقد و بررسی، کنفرانسهای میهمانان بین المللی، فیلمهای بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی همراه با تحلیل، کارگاههای فرهنگی و آموزشی و ... ساختار محتوایی و تدوین فراخوان هم بر اساس مهمترین نیازها و مطالبات فرهنگی و اجتماعی کشور، منطقه و جهان طراحی شد.
برپایی چهاردمین دوره جشنواره در پردیس ملت
جشنواره مقاومت، همچنین، با طراحی بسترهای مناسب و شرایط لازم فرصت حضور برای فعالان و خالقان آثار در عرصههای مختلف مرتبط با ارکان استراتژیک نظام را فراهم آورده و به جلوه گاه رنگین کمانی از مضامین انقلابی و ارزشی تبدیل شده است. ساختار مطالعه شده در ترسیم افقها و تدوین فراخوان ها، این امکان را برای سینماگران داخلی و خارجی ایجاد کرده تا برپایه اساسیترین موضوعات و اتفاقات مهم جهان اسلام و منطقه و چالشهای دنیای معاصر آثارشان را ارسال نمایند تا به گنجینهای از مفاهیم و مضامین متنوع دست پیدا کند. کمتر جشنوارهای در کشور با راهبرد جریان سازی و ایجاد گفتمان در مقیاس داخلی و بین المللی در کشور برگزار میشوند. به نظر میرسد جشنواره مقاومت در سالهای اخیر و در دورههای اخیر این رویداد فرهنگی شاهد شکل گیری چنین ادبیات و گفتمانی هستیم. در جمهوری اسلامی ایران همواره جشنوارههای سینمایی متعددی برگزار میشود که بعضا به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینما و یا توامان کمک میکنند. اما از آنجا که جشنواره فیلم مقاومت به واسطه محتوای خاص برنامهها و آثارش بعد از گذشت چهارده دوره، به نقطه عطفی برای همه سینماگران و فیلمسازان مستقل و ضد سلطه در کشور، منطقه و جهان تبدیل شده است میتوان ادعا کرد این رویداد فرهنگی و انقلابی در نوع خود متمایز و منحصر بفرد است. بازتابهای بینالمللی و برخی واکنشهای خشمگینانه در رسانههای غربی و صهیونیستی مؤید آن است که این جشنواره با شناسایی و بهره گیری درست و هدفمند از ظرفیتهای ضد استکباری نخبگان و هنرمندان مستقل دنیا، به کانون اتکاء و نقطه امیدی برای جریان سازیهای سینمایی و فرهنگی علیه منافع استکبار جهانی تبدیل شده است. ریخت شناسی موضوعی و موضوع شناسی این آثار نشان دهند سیر درست خط دهی و استراتژی این جشنواره است که منطبق با مهمترین اولویتهای موضوعی مبتلابه جامعه و جهان اسلام ترسیم شده است. در چشم انداز مضامین آثار این دوره جشنواره شاهد حضور آثاری با موضوعات متنوع هستیم. فاجعه منا، اقتصاد مقاومتی، داعش و جنایات گروههای تکفیری، شهدا و به صورت خاص شهدای مدافع حرم، سوریه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شیعیان نیجریه، بمباران شیمیایی حلبچه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرین، ضدا انقلاب، نقودین و جاویدالاثرها، ترور و شهدای ترور، ویتنام- آمریکا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامی، افغانستان، روحیه جهادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، جوانان، ازادگان، قیام جنگل، منافقین، انرژی هسته ای، زندگی شهدای شاخص مانند: شهید بابایی، شهید سردار همدانی، امام خمینی (ره)، فلسطین و غزه، پزشکی جنگ، بسیج و بسیجی، دزدان دریایی، تفحص، شهدای غواص، پدران و مادران شهدا، شهدای گمنام، فتنه، یمن و جنایات آل سعود، فجر انقلاب اسلامی، و. از جمله این موضوعات هستند که در جشنواره مقا. ومت این دوره شاهد نمایش و حضور آثاری با این مضامین و مفاهیم بودیم. انتظار این است که با سیاستگذاری و کلان نگری از سوی متولیان فرهنگی آثار ارزشمند و ماندگاری با زبان جهانی و فراگیر تولید شود و همه سال در بستر طرحی بلندمدت شاهد تولید فیلمهای استراتژیک در عرصههای مختلف باشیم و حرکتی را که جشنواره مقاومت در چینش مضامین و موضوعلت طراحی کرده در حوزه تولید رقم بخورد.
حضور و تجلیل از هنرمندان یمنی در اختتامیه جشنواره مقاومت
استقبال سینماگران مستقل دنیا از این رویداد سینمایی چشمگیر است. فقدان چنین حرکتی در سطح فستیوالهای بین المللی و مهجوریت گسترده سینماگران مستقل ضد نظام سلطه جهانی این ظرفیت را فراهم آورده است تا از جشنواره مقاومت اقبال وسیعتر و جدی تری به عمل آید. تاکنون فیلمسازان کشورای مختلفی یا آثارشان را ارسال کردند و یا به عنوان میهمان در این جشنواره حضور پیدا کرده اند. از جمله: آمریکا، هند، آلمان، ترکیه، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، کانادا، عراق، مصر، اسپانیا، بلژیک، سوریه، روسیه، اندونزی، برزیل، فیلیپین، سوئد، آرژانتین، کره جنوبی، پرتغال، افغانستان، یونان، لبنان، مکزیک، صربستان، فلسطین، بنگلادش، اسلووانی، اکراین، سوئیس، مراکش، هلند، لهستان، آلبانی، بلغارستان، چین، مالزی، آنگولا، اردن، ارمنستان، اتریش، استرالیا، شیلی، الجزایر، فنلاند، کرواسی، ایرلند، قزاقستان، سریلانکا، پرو، پروتوریکو، رومانی، تایوان، (چین تایپه)، امارات متحده عربی، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، قبرس، جمهوری چک، استونی، هنگ کنگ، میامار، نیجریه، نروژ، نپال، پاناما، پاکستان، بلژیک، کلمبیا، آفریقای جنوبی، گرجستان، ونزوئلا، کوزوو، برونئی (دارالسلام)، ساحل عاج، اتیوپی، کنیا، لوگزامبورک، مالی، نیوزلند، ژاپن، عربستان سعودی، بورکینافاسو، صحرای غربی، تونس، مجارستان، سنگاپور، غنا، مقدونیه، پاراگوئه، تایلند، اوگاندا، دانمارک، لتونی، مونته نگرو، اسلواکی، نیکاراگوئه، رواندا، السالوادور، زامبیا. جالب اینکه حتی از اسرائیل هم برای جشنواره فیلم ارسال شد که به دلیل مغایرت با جوهره و اساسنامه جشنواره و فقدان موجودیت و مشروعیت بینالمللی و تضاد دیدگاهی و رویکرد ضدصهیونیستی پذیرفته نشد و مورد اعتنا قرار نگرفت. راه اندازی بخشهای جداگانه ایی با هدف تمرکز و تقویت نقاط ضعف و کاستی در سینمای دفاع مقدس و مقاومت یکی از برنامهها و تدابیر این حرکت جریان ساز بوده است. به عنوان مثال: بخش"قلم طلایی"جهت ارزیابی فیلمنامههای برگرفته از کتابهایی که از سوی مقام معظم رهبری تقریظ شده اند اتفاق نویی بود که در چند دوره عملیاتی گردید. در مجموع ۲۵۷ عنوان فیلمنامه کوتاه و سینمایی توسط نویسندگان جوان و حرفهای کشور بر اساس این کتابهای ارائه شده از سوی دبیرخانه جشنواره به نگارش در آمده که حرکت قابل ملاحظهای بوده است. ۳۹ عنوان کتاب برای نگارش فیلمنامه در این بخش جشنواره معرفی شده بود و جشنواره، پذیرای “طرحهای فیلمنامه سینمایی” و “خلاصه فیلمنامههای کوتاه داستانی” بود که در قالب طرحهای اقتباسی از موقعیتهای نمایشی این آثار تهیه شده باشند.
سفر به قله ها
عناوین این کتابها به این ترتیب است: - ۱ سفر به قلهها/ هدایت اله بهبودی/ سوره مهر - ۲ هنگ سوم/ مجتبی الحسینی/ حوزه هنری سازمان تبلیغات - ۳ قصهی فرماندهان/ داوود بختیاری دانشور/ سوره مهر - ۴ جشن حنابندان/ محمد حسین قدمی/ دفتر ادبیات مقاومت - ۵ تیپ۸۳/ سید محمد علی دیباجی/ سوره مهر - ۶ پرواز شماره ۲۲/ عصام عبدالوهاب الرشید/ دفتر ادبیات مقاومت - ۷ خداحافظ کرخه/ داوود امیریان/ سوره مهر - ۸ شانههای زخمی خاکریز/ صباح پیری/ سوره مهر - ۹ نجیب/ محمد جواد جزینی/ سوره مهر - ۱۰ زنده باد کمیل/ محسن مطلق/ سوره مهر - ۱۱ یاد یاران/ حمید داوود آبادی/ سوره مهر - ۱۲ جنگ خیابانی/ سید نظام ملا هویزه/ سوره مهر - ۱۳ فرهنگ جبهه/ سید مهدی فقیهی/ سروش و فرهنگ گستر - ۱۴ تپههای لاله سرخ/ حجت ایروانی/ حوزه هنری سازمان - ۱۵ جدال در زیویه/ محمد تقی شکوری/ سوره مهر - ۱۶ مقتل/ محمد بکایی/ دفتر ادبیات و هنر مقاومت - ۱۷ دا/ سید زهرا حسینی/ سوره مهر - ۱۸ نونی صفر/ سید حسن شکری/ حوزه هنری سازمان - ۱۹ خط فکه/ شهید سید محمد شکری/ سوره مهر - ۲۰ گزارش یک بازجویی/ مرتضی شیری/ سوره مهر - ۲۱ اردوگاه عنبر/ علیرضا پوربزرگ (وافی) / مرکز اسناد انقلاب اسلامی - ۲۲ عبور از آخرین خاکریز/ احمد عبدالرحمن/ سوره مهر - ۲۳ جنگ پابرهنه / رحیم مخدومی/ سوره مهر - ۲۴ فرمانده من/ جمعی از نویسندگان/ سوره مهر - ۲۵ پا به پای باران/ مرتضی سرهنگی و هدایت اله بهبودی/ سوره مهر - ۲۶ مدال و مرخصی/ هدایت اله بهبودی/ سوره مهر - ۲۷ دسته یک/ اصغر کاظمی/ سوره مهر - ۲۸ خاکهای نرم کوشک/ سعید عاکف/ ملک اعظم - ۲۹ ضربت متقابل/ گل علی بابایی/ سوره مهر - ۳۰ همپای صاعقه/ گل علی بابایی و حسین بهزاد/ سوره مهر - ۳۱ یادداشتهای ناتمام/ جمعی از نویسندگان/ سوره مهر - ۳۲ بابا نظر/ حسن بیضایی و مصطفی رحیمی/ سوره مهر - ۳۳ از الوند تا قراویز/ حسین بهزاد و گلعلی بابایی/ بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس - ۳۴ سفر سرخ/ نصرت اله محمود زاده /هویزه - ۳۵ آتش به اختیار / محمدرضا بایرامی /نیستان - ۳۶ من وکتاب/ دفتر برنامه ریزی انتشارات سوره مهر/ سوره مهر - ۳۷ آن ۲۳ نفر/ احمد یوسف زاده / سوره مهر - ۳۸ دختران آفتاب/ امیرحسین بانکی پور/ سروش - ۳۹ پایی که جا ماند/ سید ناصر حسینی پور/ سوره مهر
همچنین ایجاد بخش جلوه گاه نور: این بخش در هر دوه به موضوعی خاص اختصاص پیدا میکند. در دوره ایی (ویژه پدران و مادران شهدا) بوده است. خانواده شهداء در دامان خود فرزندانی را تربیت کردند که امروز هر آنچه کشور عزیزمان دارد مدیون جان شیرین آنهاست. پدران و مادرانی که خود در مکتب اهل بیت تربیت یافتند و با عشق و محبت اهل بیت این سرافرازان را تربیت کردند، جشنواره مقاومت به منظور تکریم از خانواده معزز شهدا، فیلمهایی را که به معرفی مادران و پدران شهدا میپردازد، در بخش ویژه¬ا¬ی تحت عنوان" جلوه گاه نور" در قالب مستند مورد بررسی و تقدیر قرار داد. این بخش جشنواره سهمی معادل ۴۰۰ اثر از کل آثار دریافتی را به خود اختصاص داد در حالی که این طرح برای نخستین بار در جشنواره راه اندازی شده بود. در این دوره با عنایت به قرارداشتن در آستانه چهلسالگی انقلاب اسلامی به موضوع انقلاب اختصاص یافته است.
حضور گسترده خبرنگاران در نشست خبری جشنواره
استقبال رسانههای داخلی و خارجی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به طرز کم سابقهای در کشور همیشه از سوی رسانههای داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال حضور ثابت و تردد بیش از ۴۵۰ خبرنگار و منتقد و نویسنده سینما در محل برگزاری جشنواره و استقرار ۱۹ گروه رادیویی؛ تلویزیونی داخلی و خارجی و نیز شبکههای خبری مکتوب و مجازی در طبقه دوم پردیس سینمایی ملت در استودیوهای اختصاصی جهت پخش زنده برنامههای جشنواره در شبکههای مختلف در دوره چهاردهم چشمگیر بوده است.. اطلاع رسانی گسترده رسانههای جمعی از ماههای پیش و انجام تبلیغات محیطی، دیداری و شنیداری همزمان با آغاز جشنواره. فقط در مرحله انتشار فراخوان جشنواره بیش از ۲۵۰ عنوان مطلب در رسانههای منطقهای و بین المللی انتشار یافت. علاوه بر بازتاب گسترده جشنواره در رسانههای مکتوب اعم از جراید و سایتها و خبرگزاریها و فضایهای مجازی و شبکههای اجتماعی از طریق شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی هم ابعاد فراگیری از برنامه به پوشش این رویداد سینمایی اختصاص ساخت. اختصاص میان برنامهها برای ارتباط مستقیم از محل جشنواره از طریق واحد سیار SNG مستقر در محل برگزاری جشنواره/ پخش زنده آئینهای افتتاحیه و اختتامیه از طریق یکی از شبکههای سراسری. دقیقاً ۵ شبکه رادیویی با ۵ برنامه روتین روزانه با حدود چهل نیروی انسانی در بخشهای اجرایی، فنی، تهیه و تولید از روزهای افتتاحیه و اختتامیه حضور داشتند و همراه بودند و در بخش تصویری شبکههای یک، دو، سه، چهار، پنج، خبر، قرآن، آموزش، مستند، شما، افق، کودک و نوجوان، نمایش و شبکههای برون مرزی همچون شبکه جهانی سحر، سحر کردی، آذری، بوسنی، فرانسه، هیسپان تی وی، پرس تی وی، العالم، المنار، الکوثر، المیادین، الاتجاه عراق، شبکههای ثقلین و اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی حضور داشته و در پوشش دهی خبری از افتتاحیه تا اختتامیه جشنواره را همراهی نمودند و در تاریخ ۱۲/۷/۵ در مراسم آئین رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت در مؤسسه رسانههای تصویری جهت پوشش دهی خبری گروههای برنانه ساز و خبرنگاران، همچون واحد مرکزی خبر، باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صبا، شبکه اجتماعی تیوال، شبکه جهانی سحر حضور داشتند و به صورت تصویری و خبری این مراسم را پوشش دادند. در کنار رسانههای داخلی چندین رسانه بینالمللی از جمله: المنار- المیادین- الکوت- روسیه الیوم- سانا- الاخبار- الغدیر- شین هوا- روزنامههای الاخبار لبنان، روزنامه السیاسه کویت، روزنامه الوطن کویت، روزنامه الصباح الجدید عراق، روزنامه النهار کویت، سایت روزنامه الوان پرس، روزنامه الدیار لبنان، روزنامه الوطن سوریه. مجله تخصصی سینمایی سینماتوگراف دبی- سایتهای مهمی مانند: سایت "مصر ۲۴" , سایت "عربی ۲۱ ", سایت مصر الیوم، سایت تحالف قوی المقاومه الفلسطینیه، سایت العهد لبنان، مانکیش عراق، سایت الانصار، سایت هنا العراق، سایت شفقنا و مجموعه سایتهای وابسته، سایت الاسلام الاصیل، سایت inews عربیة، سایت الصحوه نیوز تونس، سایت NBN لبنان، سایت اسلام ۱۴, سایت صحافه عربیه، سایت القدس انلاین، سایت رابطه الحوار الدینی، سایت عیون الخلیج، سایت اخبارک نت لبنان، سایت خبری بوابـة القاهره، سایت خبری الف. یاء، سایت اخبار صح، سایت خبری زیری پرس، سایت الناقد العراقی، سایت "اخبار سوریا الوطن"، عاجل نیوز یمن، سایت ایوان ۲۴، سایت راما نیوز. روزنامه الکترونیکی دنیا الوطن رام الله، تشرین اونلاین، بیروت پرس لبنان، نشریه الکترونیکی الامه نیوز-خبرگزاری الصحافه المستقله عراق، خبرگزاری فلسطین الیوم، خبرگزاری الموجز، خبر گزاری الرای العام عراق، انباء الصلح، خبرگزاری بدر عراق. همچنین در پایگاههای خبری غیر عربی در از جمله چندین سایت خبری در کشورهایی، چون آمریکا، هند و پاکستان منتشر گردیده است. از جمله موارد رسانههای خبری و رسانهای که اقدام به انتشار اخبار ما کرده اند عبارتند از: Veteran New Network – آمریکا Trans Asia News Service - هند Kashmir Observer- هند Hodayat tv- پاکستان جشنواره بین المللی فیلم مقاومت بر خلاف اغلب جشنوارههای سینمایی داخلی که نمایش و مسابقه فیلمها را محور قرار میدهند تقویت ادبیات مقاومت از طریق تولید گفتمان و گسترش بسترهای نقد و نظر و تحلیل محور برنامه ریزی هاست. برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی با عنوان"سینمای مقاومت"با حضور برنامه سازان تلویزیونی از کشورهای عراق، لبنان، یمن، فلسطین، سوریه و افغانستان و نیز، حضور بیش از ۲۵۰ تن از هنرجویان و مستندسازان کشورهای منطقه سازمان در رشتههای نقد، کارگردانی، استراتژیک، مستند و فیلمنامه نویسی؛ توسط مدرسان صاحب نام سینما و ... از جمله این برنامه است. همچنین، انجام سخنرانیهای راهبردی با محوریت"گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی" با حضور صاحب نظران از جمله: آقایان: دکتر سعید جلیلی، صفار هرندی، رحیم پورازغدی، حجت الاسلام پناهیان، مهندس ضرغامی، دیوید بارسامیان تحلیلگر سیاسی از کشور آمریکا و در محل برگزاری جشنواره و برگزاری کارگاه "انتقال تجربه" با حضور سینماگران برجسته کشور آقایان: ابراهیم حاتمی کیا، پرویز پرستویی، مسعود ده نمکی، احمدرضا درویش، ابوالقاسم طالبی و خانم مریلا زارعی در پردیس ملت از دیکر برنامههای این بخشها بوده است. سینما و تلویزیون غرب در سالهای اخیر اقدامات گسترده ایی را برای تخریب چهره اسلام و ایران بکار گرفته است. از این رو، جشنواره مقاومت وظیفه خویش دیده است تا با طراحی و نمایش فیلمهایی از سینمای هالیوود در بخش "اسلام هراسی و ایران ستیزی" جشنواره و تحلیل همزمان آن توسط کارشناسانی، چون حسن عباسی، دکتر شهاب اسفندیاری، دکتر مجید شاه حسینی و... به افشای پشت پرده تولید این دست از آثار بپردازد. - برگزاری جلسات نقد و بررسی در کنار نمایش هر فیلم با حضور منتقدان و با مشارکت اعضای جبهه فرهنگی انقلاب، برپایی کنفرانسهای خبری با حضور میهمانان بین المللی و تحلیل جایگاه سینمای مقاومت در جهان و ... از دیگر برنامههای این جشنواره اسراتژیک فرهنگی کشور است.