معاون مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم از اعلام آمادگی خارجیها برای همکاری با دانشگاههای کشور خبر داد و گفت: خودباوری و رسیدن به جایگاه علمی برتر جزو دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیروزی انقلاب اسلامی تهاجمی بود که به همه فرهنگهای دنیا صادر شد. این انقلاب حالا دیگر فقط برای ایرانیها نیست، از کشورهای خاورمیانه تا فرانسه قلب دموکراسی اروپایی متاثی از فرهنگ انقلابی هستند که چهل سال پیش سنگ بنای آن گذاشته شد.
حالا پس از چهل سال از گذار انقلاب کشوری تماما وابسته با تمدنی سرشار از شعر و شعور دوباره به روزهای اوج و بالندگی خود خصوصا در عرصه علم و دانش بازگشته تا آن جا که دیگر امروزه دانشگاههای ما به جای آن که صادر کننده دانشجو باشد، دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف آسیایی و حتی اروپایی جذب میکند.
به بهانه قرار گرفتن در ایام مبارک دهه فجرگفتگویی با عطاالله کوهیان معاون مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریداشتیم که بخشی از آن را خواهید خواند:
عطاالله کوهیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص مهمترین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران در حوزه بین الملل، اظهار کرد: دانشگاههای ما طی این چهل سال پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند؛ اساتید و دانشگاهیان ما در روند توسعه علمی بسیار موفق عمل کردند و این موضوع بدین خاطر است که علیرغم وجود همه محدودیتها تلاش کردهایم تا همواره به تواناییها و ظرفیتهای خود متکی باشیم، البته ایجاد خودباوری در بحثهای بین المللی هم آثار مفید بسیاری داشته است.
وی افزود: این خودباوری باعث شد تا بتوانیم با رشد علمی در زمینههای مختلف جایگاههای ویژهای در جهان به دست آوریم و در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی از دانشگاههای ما در رتبه بندیهای ارایه شده از سوی کشورهای مختلف در بین دانشگاههای برتر دنیا قرار گرفته و از جایگاه خوبی برخوردارند.
کوهیان با اشاره به این که پیشرفت و توسعه دانشگاههای ما باعث شده تا کشورهای پیشرفته به قدرت و جایگاه بالای علمی ایران پی ببرند، ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان بخاطر این موقعیت خواستار همکاری با کشورمان هستند و اعلام آمادگی کردهاند.
وی در خصوص علاقه مندی کشورهای اروپایی برای مشارک و سرمایه گذاری در ایران، تصریح کرد: آمادگی کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری و انجام پروژههای مشترک در ایران به این دلیل است که آنها به لحاظ علمی ما را قبول دارند و در همین راستا حاضرند در برخی پروژهها تا ۵۰ درصد اعتبارات لازم برای آغاز پروژههای مشترک را پرداخت کنند.
به گفته معاون مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، بسیاری از کشورهای خارجی به ویژه اروپاییها تمایل دارند در موضوع برگزاری و انجام پروژههای مشترک برای دانشجویان دکتری با ایران همکاری نموده و سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.
جایگاه علمی ایران خریداران زیادی دارد کوهیان با بیان اینکه جایگاه فعلی ایران به لحاظ رشد علمی خریداران زیادی در دنیا دارد، گفت: براساس سیاستهای وزارت علوم در بحث ارتباطات بین الملل تنها به همکاری و تعامل با کشورهای اروپایی اکتفا نکردهایم و وظیفه خود دانستیم که ضمن داشتن ارتباطی دوستانه با کشورهای همسایه توان علمی خود را برای کمک به ارتقای علمی آنها به کار ببریم.
وی در همین رابطه ادامه داد: در همین راستا، جهت پذیرش دانشجویان کشورهای منطقه در دانشگاههای خود، اعزام اساتید ایرانی، ایجاد شعبات دانشگاههای ایرانی در خارج از مرزهای ایران و... اقدامات موثری داشته و تفاهمنامههایی امضا کردهایم.
وی اظهار داشت: آنچه که امروز تحت عناوین مختلف به دست آمده، حاصل چندین سال تلاش و فعالیت ایرانیان و جامعه دانشگاهی است.
نمره آموزش عالی بالاتر از ۱۵ است
کوهیان در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد آموزش عالی ما به فعالیتهای خود طی این چهل سال نمره دهد، چه نمرهای میگیرد، گفت: با توجه به رتبه خوب علمی ما در دنیا به نظرم نمره ما ۱۵ به بالا است البته هنوز تا رسیدن به نقطهی ایده آل کارهای زیادی داریم.
وی افزود: از آن جا که علم ایستا نیست و روز به روز پیشرفت میکند، ما و سایر کشورها در یک راستا پیشرفت میکنیم و به نظر من ما امروز جایگاه بسیار بالایی در دنیا داریم.
تعداد زیادی مقالات مشترک داریم معاون مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم گفت: امروز رمز موفقیت کشور ایجاد باور در اعضای هیئت علمی است؛ همچنین باید در دانشگاههای ما این باور به وجود بیاید که شما این توانمندیها را دارید و به این پختگی علمی رسیدهاید که خودتان را در قالب رقابتهای علمی مختلف عرضه کنید.
کوهیان ادامه داد: وقتی ما تعداد زیادی مقالات مشترک چاپ میکنیم یا مقالات نمایه شده در ISI، یعنی این باور در اساتید ما به وجود آمده که میتوانیم به مدارج بالا دست یابیم.
وی افزود: البته در کنار ایجاد باور باید پتانسیل و امکاناتی هم فراهم شود که در این بخش باید وزارت علوم بیشتر کار کند یعنی بخشهایی که در حوزه برنامه ریزی و بودجه است باید نیازهای دانشگاه را در نظر بگیریم؛ البته ما هم در اولویتهای کلان برنامههای کاریمان این مسئله را در نظر گرفتهایم تا بتوانیم با حل مسائل علمی در جهت رفع مشکلات جامعه گام برداریم.
کوهیان بیان کرد: پیشرفت این است که سایر نهادها هم بپذیرند، که البته در بسیاری از موارد نیز پذیرفتهاند، از سوی دیگر نیز دانشگاههای ما باید نیازهای جامعه را از طریق همکاریها، همافزاییها و همراهیها با سایر ارگانها شناسایی کرده و برای رفع آنها برنامهریزی دقیق کنند.