بیمه، صنعتی همه گیر و گسترده که ضامن امنیت جان و مال مردم است و طی همه سالهای فعالیت خود با یک روند یکنواخت و بدون تغییر ادامه مسیر داده است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چارچوب و ساختار صنعت بیمه در کل سالهای فعالیتش هیچ تغییری نداشته و تنها روشهای بیمه گذاری دستکاری شده است و مشتریان آنها برای دریافت خدماتی از جمله پرداخت خسارت با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
با توجه به ورود فناوری به تمامی بخشهای زندگی مردم و تسهیل در روند زندگی آنها، توقع مردم از بیمه گران این بود که پس از سالهای بسیار با به کارگیری فناوریهای جدید دریافت خدمات را برای مشتریان خود تسهیل کند.
ورود اینترنت اشیاء و فراهم شدن بستر فناوری برای صنعت بیمه دریافت خدمات را برای مشتریان تسهیل کرده و میزان رضایت آنها را از بیمه گران افزایش میدهد و اصل مشتری مداری را برای رونق کسب و کار رعایت کند.
بهکارگیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه، تنها به موضوع افزایش سطح رضایت مشتری خلاصه نمیشود و درکاهش هزینههای شرکت بیمهگر نیز تاثیرگذار است و این موضوع راهی برای توسعه فعالیت و رونق کسب و کار بیمه گران است.
با توجه به ورود و توسعه فناوری در همه حوزهها بیمه گران نیز به اهمیت تاثیرگذاری این موضوع پی بردند و تصمیم به ساختار شکنی گرفتند تا بتوانند در حوزه فعالیت خود رشد کنند.
اینترنت اشیاء (IoT) سیطره وسیعی را دربردارد و تعامل کابر و دستگاه را با بستر اینترنت فراهم میکند به همین منظور به کارگیری این فناوری در صنعت بیمه در روند ارائه خدمات و کاهش هزینههای بیمه گران تاثیرگذار خواهد بود.
اهمیت اینترنت اشیاء در صنعت بیمه بسیاری از بیمهگران اعتقاد دارند که بهکارگیری دستگاههای متصل به اینترنت اشیا در صنعت بیمه و جمعآوری اطلاعات بیمهگذار، از تلفات مالی و جانی بزرگ، ممانعت میکند. بیمهگذارانی که بتوانند احتمال وقوع حادثه مالی و جانی را کاهش دهند، مشمول تخفیف شده و حق بیمهی کمتری را پرداخت خواهند کرد. دستگاههای متصل به اینترنت اشیا در بیمهی درمانی، امکان مشاهده سطح سلامت افراد فراهم کردهاند؛ بدین ترتیب میتوان بسته اختصاصی هر شخص را به او پیشنهاد داد و سیاست مناسبی را در پیش گرفت. بسیاری از شرکتهای بیمه، برای کسانی که بیمهشان را به دستگاه متصل به اینترنت اشیا متصل میکنند، تخفیف ویژهای در نظر میگیرند.
تأثیر اینترنت اشیاء بر امروز و فردای صنعت بیمه تمرکز اینترنت اشیاء در صنعت بیمه بوده تا بتواند درجهت گشایش فرصتهای جدید در راه توسعه این صنعت حرکت کند.
درصورت نهادینه و کاربردی شدن اینترنت اشیاء در این حوزه مواردی از جمله ایجاد روابط بیشتر مشتری بصورت مستقیم و غیرمستقیم، توانایی صنعت بیمه در به دست آوردن جزییات بیشتر و درک دقیقتر از نیاز مشتریانش، ارائه محصولات فردی، ویژگیها و گزینههای دسترسی بهتر را به همراه دارد.
همچنین تغییر در بیمه گرانی که بر عوامل و کارگزاران متکی هستندو تغییر در مدلهای جدید کسب و کار از جمله موارد تاثیرگذار اینترنت اشیا در حوزه بیمه است.
تاثیرگذاری اینترنت اشیاء در بیمه و صنایع همگرایی انواع دادههای مختلف مستقیما به افزایش دقت در ارزیابی ریسک، سیاستهای قیمت گذاری و ارزیابی ذخایر ضروری منجر میشود. مزایای مشخصی نسبت به رویکردهای فعلی و پیشین وجود دارند که بر ادعاها و مطالعات ریسک در گذشته تکیه میکند. از طریق نظارت مستمر، بیمه گذاران میتوانند قیمتهای زمان واقعی و بهبود اصطلاحات سیاست گذاری را توصیه کنند. آنها همچنین میتوانند تأثیر خدمات سلامتی و رفاه جدید را برای مدیریت مرگ و میر همچنین خطر بروز بیماریها در طول زمان مدل سازی کنند.