مدیرعامل انجمن موسیقی همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از کمبود قابل توجه بودجه این رویداد ملی و موضوع استعدادیابی هنرمندان کم سن و سال موسیقی در برنامههای تلویزیونی گفت.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی ثابتنیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به برگزاری مناسب سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: اکنون جشنواره موسیقی جوان در شرایطی قرار گرفته که میتوان از این رویداد به عنوان یک جشنواره بالغ در عرصه موسیقی یاد کرد. این رویداد اکنون به مثابه یک درخت تنومندی میماند که بسیاری از استادان موسیقی ایران حتی بر ضرورت تشکیل یک نهاد یا بنیادی با عنوان «بنیاد جشنواره موسیقی جوان» در انجمن موسیقی ایران تاکید میکنند. طبیعتا با تشکیل چنین بنیادی است که به تبع آن میتوان به تشکیل یک دبیرخانه دائمی به معنای باطنی امیدوار بود. اساسا با تشکیل چنین دبیرخانهای است که هنرمندان نوجوان و جوان شرکت کننده در جشنواره پس از برگزاری این رویداد به حال خود رها نمیشوند. اتفاقا چنین بنیادی میتواند با در نظر گرفتن یک ساختار منسجم تبدیل به مجموعهای همانند مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران در سالهای دور باشد که امروز ما شاهد نتایج پربار آن هستیم.
حضور در «آینده» و چند درخواست از آقای وزیر
مدیر اجرایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان قطعا به چنین ساختاری که به آن اشاره کردم، نیاز دارد. اینکه بیاییم صرفا جشنوارهای را چه با کیفیت و چه بی کیفیت اجرا کنیم و بعد همه چیز تا سال آینده تمام شود قطعا نمیتواند مورد رضایت دست اندرکاران این رویداد قرار گیرد. البته که همه از دبیر جشنواره گرفته تا مدیران رده بالای عرصه فرهنگ و هنر و سایر هنرمندان پیشکسوت این نکته را تاکید کردند که باید به «آینده» توجه کرد در حالیکه امروز ما در همان «آینده» حضور داریم، اما بسیاری از اتفاقاتی که انتظار داریم محقق نشده است. در این راه ما مشکل بزرگی به نام بودجه داریم که تقریبا اصلیترین مانع دولت و دست اندرکاران برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان برای تحقق کامل آن اهدافی است که مد نظر قرار داده ایم. به هر حال چه انجمن موسیقی ایران و چه هر مجموعه دیگری که عهده دار برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان میشود به این تامین بودجه نیازمند است. البته که ما به دلیل اینکه در داخل مجموعه هستیم قطعا از کمبود منابع مالی در بدنه وزارت ارشاد آگاهیم، اما باید بپذیریم با وضعیت اقتصادی موجود و گسترشی که جشنواره ملی موسیقی جوان پیدا کرده بودجه قطعا کفاف این موضوع را نمیدهد که کیفیت را حفظ کنیم.
ثابت نیا بیان کرد: ما امسال واقعا با دقت و وسواس پیش رفتیم تا کیفیت جشنواره ارتقا پیدا کند و طبق اظهار نظری که هیات داوران این دوره داشته اند دوستان بر این باور بودند که کیفیت جشنواره ارتقا پیدا کرده است. آمار و ارقام هم همین را گواه میدهد که این رویداد نسبت به چند سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته است، ولی آنچه به من و همکارانم در حوزه اجرا و پشتیبانی مربوط میشود مبتنی بر این باور و تلاش بوده که حتی یک قدم کارهای جدیدتری برای شرکت کنندگان، داوران و مجموعه جشنواره انجام دهیم. ولی اگر قرار باشد این قدمهای کوچک در سالهای بعد بیشتر شود طبیعتا باید نگاه خاص تری به این رویداد شود که امیدوارم با حضور جناب وزیر در مراسم اختتامیه و دیدن این رشد کمی و کیفی، عنایت ویژهای به این رویداد مهم در عرصه موسیقی شود. چرا که این رویداد به اعتقاد من مهمترین رویداد موسیقی کشور است که در آن بحث استعدادیابی و تربیت موسیقی جدی و فرهنگی مطرح میشود و همین که در فراخوان تا این حد اصرار بر موسیقی جدی در حوزه نواحی، ردیف دستگاهی و کلاسیک است پس بچههای شرکت کننده را نیز تشویق میکند تا به همین سمت و سو بروند. به همین جهت اگر آقای وزیر دستور بفرمایند تا انجمن یا هر نهاد دیگری بتواند بحث ورک شاپها و برگزیدگان جشنوارهها برای تقویت بنیه علمی و هنری را دنبال کنند قطعا جشنواره ملی موسیقی جوان چندین گام به جلو هدایت میشود.
مدیرعامل انجمن موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر گرایش شرکت کنندگان برگزیده این دوره از جشنواره و جشنوارههای دیگر در عرصه موسیقی برای حضور در برنامههای استعدادیابی رسانه ملی و آسیبهای احتمالی حضور در این برنامه با در نظر گرفتن مواضع برخی از استادان مطرح موسیقی کشور به این برنامه ها، گفت: به نظرم قضایایی که طی هفتههای گذشته درباره موضوع حضور استعدادهای حوزه موسیقی در برنامههای تلویزیونی پیش آمد مقداری جریان را متفاوت کرد. البته که نظر بسیاری از استادان صاحب نام موسیقی و بنده هم همین است که جشنوارهای مانند جشنواره موسیقی جوان با برنامههای استعدادیابی صدا و سیما اصلا قابل قیاس نیست. زیرا آنها در جایگاهی که برای من قابل احترام است کار خودشان را انجام میدهند و جشنوارههایی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان کار دیگری را انجام میدهند. کما اینکه این برنامههای استعدادیابی اصلا مسیر هنری ماجرا را دنبال نمیکنند. کما اینکه آن دسته از افرادی که در این برنامهها برگزیده شدند آنچنان در حوزه هنر فعالیت نداشته و در حوزه هایی، چون آکروبات، منتال و مواردی از این دست موفق به دریافت رتبه شده اند.
جشنواره موسیقی جوان را با برنامههای استعدادیابی تلویزیون مقایسه نکنید
وی افزود: به اعتقاد من قالب این برنامهها در چارچوب برنامههای سرگرمی قرار گرفته که در آن استعدادیابی هم میشود. کما اینکه چنین روش استعدادیابی هم برای برخی از افراد شرکت کننده دربرگیرنده اتفاقات خوبی هم هست که هیچ اشکالی هم ندارد. اما شما بدانید دغدغه استادان در حوزه برنامههای استعدادیابی این است که خانواده شرکت کنندگان مواظبت بیشتری از فرزندان هنرمند خود کنند. البته که این برنامهها آنچنان جذابیتی ایجاد میکند که ما هرچه قدر سخنرانی کنیم قابل قیاس با این جذابیتها نیست؛ بنابراین بهتر است جشنواره موسیقی جوان را با برنامههای استعدادیابی مقایسه نکنیم چرا که جشنواره ملی موسیقی جوان یک رویکرد علمی فرهنگی دارد که قرار است نسل آینده موسیقی ایران را شناسایی و به هنرمندان شرکت کننده انگیزه داده تا به تلاش خود بیافزایند. قطعا در این راه صرفا جشنواره برگزار کردن کفایت نمیکند پس بهترین کاری که میشود در این حوزه انجام داد بر این باور استوار است که ارتباط مدام یک دبیرخانه با استعدادهای معرفی شده در این جشنواره حفظ شده تا شرکت کنندگان هم بدانند در این فضا دارای پشتیبانی هستند. از سوی دیگر برگزاری مسترکلاسهای مختلف با ارتقای سطح کیفی هنرمندان شرکت کننده توسط ستاد جشنواره میتواند مورد توجه قرار گیرد.
ثابت نیا اظهار کرد: مرحله بعدی تشویق و حمایت شرکت کنندگان برای اجراست که این موضوع هم از حساسیتهای زیادی برخوردار است، زیرا اجرای زنده در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی غیر از موارد کم آنچنان مورد اقبال عمومی قرار نمیگیرد. البته ممکن است یک اجرا به لحاظ ذوقی و استقبال خانوادهها مورد توجه قرار گیرد، اما استمرار چنین شرایطی واقعا ممکن است موفقیت آمیز نباشد. کمااینکه انجمن موسیقی ایران در این حوزه و تولید آلبوم چنین تجربهای را داشته، اما این پروژهها کمتر به موفقیت رسیده اند. پس در این شرایط مهمترین نکته آموزش و استمرار در آموزش توسط استادان مجرب است. البته اغلب دوستان این نکته را تاکید میکنند که بد نیست هنرمندان شرکت کننده گاهی از نظرات استادان مجربی که فقط در تهران حضور دارند، بهرهمند شوند. در این راستا من سال گذشته قولی داده بودم که بنا به فراهم نشدن امکانات نتوانستم قولم را عملی کنم، اما امسال حتما بلافاصله بعد از پایان جشنواره طبق مذاکراتی که با یکی از استادان بخش نی جشنواره انجام دادم بناست تا در محل انجمن موسیقی کلاسهایی با حضور هنرمندان شرکت کننده برگزار شود. در حوزه تار و سه تار هم استاد حسین علیزاده همراهی کامل داشته و در این زمینه هم قول همکاری داده اند که بعد از جشنواره طی جلسهای برنامه ریزیهای صورت گیرد تا ببینیم برای این بخش چه کارهایی میتوان انجام داد. به هر حال بنده امیدوارم حالا که استادان شناخته شده موسیقی پای کار ایستاده اند ما هم بتوانیم به لحاظ پشتیبانی، کارهای اصولی را انجام دهیم که نتیجه آن قطعا در سالهای بعد مشخص خواهد شد.