کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی به آثاری که در زمانی اندک و با کمترین تمرین برای اجرا آماده می شوند، انتقاد کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی علینژاد یکی از کارگردانان نمایش «موسیقی مجلسی» که این روزها در تماشاخانه مهرگان به صحنه میرود گفت: نمایش «موسیقی مجلسی» نوشته آرتور کوپیت را برای اولین بار در سال ۹۵ و برای یک کار کلاسی در دانشگاه آماده کرده بودم که پس از اجرا در کلاس، تصمیم بر این شد تا این اجرا به صحنه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی نیز برای آن رخ داد. این سری از اجراها نیز به پیشنهاد طاها محمدی، دیگر کارگردان این اثر به صحنه رفته است.
وی ادامه داد: این نمایش داستان ۸ زن است که در تیمارستان به سر میبرند و هر کدام فکر میکنند که از شخصیتهای برجسته تاریخ از جمله ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت، اسا جانسون هستند و تنها یک نفر بین آنها شخصیت واقعی است. اساساً متنهای کوپت به جامعه روز ما شباهت بسیاری دارد خصوصا نمایشنامه «موسیقی مجلسی». در اجرا نیز به کمک طاها محمدی تلاش کردیم متن را به جامعه روز خودمان نزدیکتر کنیم تا نمایش برای مخاطبان ملموستر باشد.
مدیر خانه نمایش مهرگان در رابطه با تفاوت اجرای سال ۹۵ با اجرای فعلی، افزود: متن هیچگونه تغییری در دیالوگها و ساختار کلی نداشته است، تنها در طراحی حرکت و میزانسنها یکسری تغییرات داده شده که آن هم بسیار جزئی است. علاوه بر این در بحث طراحی حرکت، از طراحی بهزاد جاودانفر که یکی از بهترین طراحان حرکت فعلی تئاتر است، استفاده شده است که این امر تاثیر بسیار زیادی در متفاوت بودن این نمایش نسبت به اجرای پیشین خود دارد.
وی بیان کرد: متاسفانه و یا خوشبختانه باید بگویم که به بازیگر چهره اعتقادی ندارم، زیرا بازیگران چهره از نگاه بنده به ۲ دسته تقسیم خواهند شد؛ یک دسته از دوستانی که بین مردم شناخته شدهاند، اما تضمین فروش نمایش نیستند و دسته دوم دستهای هستند که شناخته شده هستند و فروش را تضمین میکنند. در مورد دسته دوم که با توجه به شرایط موجود ما نمیتوانیم با آنها همکاری داشته باشیم. در مورد دسته اول نیز باید بگویم که ترجیح بنده بر این است تا از بازیگران خوب تئاتری، با انگیزه و پر تلاش استفاده کنم تا حداقل تاب و توان چند ماه تمرین مستمر را داشته باشند. این موضوع بسیار مهم است که یک نمایش قابل قبول به مخاطب ارائه شود و تمامی ایدههای اولیه به شکل اجرایی برسند.
مهدی علینژاد خاطرنشان کرد: در فضای فعلی تئاتر متاسفانه تئاتر معنای واقعی خودش را از دست داده و به یک مکان برای درآمدزایی تبدیل شده است. استاد حمید سمندریان که بنده افتخار شاگردی وی را داشتم همیشه به ما این نکته را گوشزد میکردند که برای آماده شدن یک تئاتر، حداقل ۶ ماه، روزی ۶ ساعت تمرین لازم است، اما متاسفانه این روزها از نمایشهایی میشنوید که شاید با ۲۵ تا ۳۰ روز تمرین یک فروش بسیار عالی نیز دارند.
وی در پایان یادآور شد: باید این نکته را هم بگویم که برخی از آثاری هم که تمرین کمی دارند نیز واقعا قابل قبول هستند، اما آنچه وجود دارد این است که با توجه به شرایط موجود، دیگر تئاتر معنی واقعی خود را از دست داده است. در روزهای گذشته چندین بار شنیدم که به تازگی در یک نمایش از یک چهره اینستاگرامی نیز استفاده شده است. نمیدانم چه باید گفت، اما بر این باورم که یک تئاتر در ابتداییترین حالت خود، نیازمند تمرین درست با بازیگرانی است که دغدغه تئاتر دارند و تئاتر را به معنای واقعی کلمه درک میکنند.
«موسیقی مجلسی» عنوان نمایشی نوشته آرتور کوپیت به ترجمه عاطفه پاکبازنیا و کارگردانی مهدی علینژاد و طاها محمدی است که از ۱۰ مهرماه ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.
بازیگران این نمایش سوگند صدیقی، سپیده ساعدی، الناز نباتی، هانیه اصغری، شیوا جوانمرد، وحیده رخشان، میترا مسائلی، تینا حاج محمدرضا، آیدا توپال و قاسم عبداللهی هستند. «موسیقی مجلسی» پیش از این در سال ۹۵ نیز در تئاتر گندم به صحنه رفته بود.