گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: فرزانه غلامی تبار
ورشکستگی شماری از موسسات مالی و اعتباری در سال ۱۳۹۶ یکی از بیسابقهترین بحرانهای بانکی در طی سالهای اخیر بود که در نهایت نیز به سرانجام مشخصی نرسید و بحثها هنوز در ارتباط با آن ادامه دارد. هزاران نفر از مردم به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این ماجرا درگیر بودند و همین اتفاق باعث شد تا این موضوع تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات روز جامعه ایرانی شود.
موضوعی که البته با وجود اهمیت بالایی که داشت تا همین امسال به چشم بسیاری از سینماگران ایرانی نیامد؛ به ویژه آن که بیشتر از روایت این ماجرا، شاید آنچه که نیاز است تا از طریق رسانهای همچون سینما و در قالب یک درام جذاب و پرکشش به مخاطب ارائه شود؛ چگونگی شکلگیری این اتفاق و ریشههای آن است.
اما تعجبی نیست در سینمایی که معمولا از میان موضوعات روز بیشتر متمایل است تا بر موضوعاتی خاص که دامنه کمی از مردم را به خود درگیر کرده است همچون ماجرای اسیدپاشی یا خیانت در بعضی از خانوادههای ایرانی دست بگذارد؛ اساسا تمایلی برای پرداختن به مسئله مهمی همچون «بحران اقتصادی ناشی از ورشکستگی موسسات مالی اعتباری» که طیف گستردهای از مردم را به شکل مستقیم و غیرمستقیم درگیر کرده بود، بگذارد.
روزی پر از بلوا
«روز بلوا» که چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است را میتوان اولین تجربه جدی سینمای ایران در زمینه پرداختن به مسئله مهم ورشکستگی موسسات مالی اعتباری دانست. ماجرایی مهم که بهروز شعیبی کارگردان جوان اما خوشسابقه سینمای ایران دست به روی آن گذاشته است.
این فیلم که قرار است در بخش مسابقه سیودومین جشنواره فیلم فجر به رقابت بپردازد؛ استاد دانشگاهی خوشنام و سرشناس به نام «عماد» است؛ عماد که اتفاقات به واسطه حضور در برنامههای تلویزیونی تبدیل به یک چهره نامآشنا در میان مردم شده است به یکباره با گره خوردن زندگیاش به ماجرای ورشکستگی موسسات مالی اعتباری درگیر اتهاماتی میشود که خود و خانوادهاش را در موقعیتی پیچیده قرار میدهد تا دنیای دوستداشتنی و پر از شهرت و محبوبیت «عماد» تبدیل به روزی از پر از بلوا و استرس و آشوب شود!
بازیگری آرام، کارگردانی پر شر و شور!