به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای آنلاین طرح جدیدی است که با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا کلید خورده است؛ طرحی تازه در سینمای ایران و در روزهای شیوع ویروس کرونا، بلکه بتواند در پی آن اتفاقی تازه در سینمای ایران هم رقم بخورد.
این طرح اینترنتی طی روزهای اخیر با استقبال مخاطبان سینما از جمله مخاطبین علاقهمند به تماشای فیلم در فضای مجازی مواجه شده است. با این حال باید این عرصه را مورد ارزیابی قرار داد و دید آیا دیگر فیلمسازان با آن همراهی و موافقت خواهند کرد یا خیر.
* قطعا اکران اینترنتی در فروش جواب میدهد
پوران درخشنده، کارگردان زن موفق سینمای کشورمان در این باره ضمن استقبال از راهاندازی سینمای آنلاین به فارس گفت: سینمای آنلاین به نظرم ایده جالبی است که اتفاقا میتواند برای فیلمساز و تماشاگر سینما خیلی هم جذاب باشد.
وی افزود: بالاخره ما فیلمسازان، فیلم میسازیم تا دیده شود و چه بهتر از اکران آنلاین. این نیز یک طرح خوب و ایده آل برای فیلم دیدن و جذب مخاطب است.
کارگردان «هیس دخترها فریاد نمیزنند» ادامه داد: قطعاً اکران اینترنتی در فروش جواب میدهد و مخاطب هم به سمتش خواهد آمد اما باید بهتر و بیشتر این بستر را آماده کنیم یعنی ساز و کاری برایش تعریف کنیم. آن هم در یک سازماندهی مشخص که بطور همه جانبه کپی رایت محصولات حفظ شود.
درخشنده در ارتباط با «خروج» و دانلود غیرقانونی آن نیز گفت: خب این واقعا دردناک است که فیلمی مثل «خروج» در اولین روز اکران، به سرقت برود. محکومکردن این اقدام از سوی من و شما در این باره به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه مسئولان باید بنشینند و برای جلوگیری از این اتفاقات در مسیر سینمای آنلاین، طرحی بریزند و از آثار صیانت کنند.
این کارگردان تأکید داشت: متأسفانه به واسطه همین خلأهای اکران و نبود قانون است که فیلمی تا در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود، یکباره سر از شبکههای ماهوارهای درمیآورد. این یک درد است که فیلمی هنوز رسما توزیع نشده است، برخی آن را غیرقانونی دانلود و پخش میکنند.
سارقان فیلم دستشان را توی جیب فیلمساز کردهاند
وی با تهدید دانستن دانلودهای غیرقانونی گفت: انگار سارقان ما با این رویه دستشان را خیلی راحت توی جیب فیلمساز و سرمایهدار سینما میکنند اما کسی این وسط کاری به کارشان ندارد. ستاد صیانت باید از این حالت فرمایشی خارج شود، با این سارقان برخورد کند و حق مالکیت را جدی بگیرد.
کارگردان «زیر سقف دودی» همچنین اکران اینترنتی را ایدهای برای همه ایام سال دانست و گفت: سینمای آنلاین نه فقط برای ایام خاصی مثل شرایط کرونا و تعطیلیهای در پی آن، بلکه یک اتفاق خوب برای کلیت سینماست که میتواند هم عرض با اکران عمومی در سینماها نیز جدی گرفته و دنبال شود.
وی خاطرنشان کرد: من شخصاً از طرح سینمای آنلاین و ابتکاری که فیلم «خروج» آقای حاتمیکیا به خرج داده است حمایت میکنم و این طرح را به نفع سینمای ایران و مخاطبان میدانم.
پوران درخشنده این چنین نیز اعتقاد داشت: اکران اینترنتی سینمای ایران قطعا میتواند در ادامه نیز رونق بگیرد و منجر به سوددهی برای فیلمساز شود. خصوصا اینکه اگر طرحی دائمی باشد و نه موقت.