معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به تکمیل خط آهن خواف-هرات گفت: در صورت تکمیل خط آهن هرات-مزارشریف در خاک افغانستان، شبکه ریلی ایران به چین و آسیای میانه در این کریدور ترانزیتی متصل میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس خطیبی با اشاره به هدفگذاری تکمیل زیرساختهای ریلی و رفع حلقههای مفقوده ترانزیت ریلی، اظهار داشت: در این باره در ماه جاری خط آهن خواف-هرات به عنوان اصلیترین کریدور ریلی ترانزیتی بینالمللی با حضور مقامات کشورهای ایران و افغانستان بهره برداری رسمی خواهد شد.
معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه اجرای این خط آهن از سالهای قبل شروع شده بود، اضافه کرد: از اواخر سال ۹۸ این پروژه ریلی به صورت جدیتر دنبال شد و برای اجرا در دستور کار قرار گرفت، رایزنیهایی با سازمان برنامه و بودجه انجام شد و منابعی برای این پروژه در اختیار ما قرار گرفت و امسال هم به صورت جدی کار را پیگیری کردیم.
* انجام تعهدات ایران در ۳ قطعه خط آهن خواف-هرات
وی افزود: خط آهن خواف - هرات ۱۳۹ کیلومتر طول دارد که سه قطعه آن در تعهدات ایران و در راستای بازسازی کشور افغانستان است و یک قطعه دیگر (قطعه چهارم) در تعهد کشور افغانستان است.
معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: ۷۷ کیلومتر این خط ریلی در داخل خاک ایران است که عملیات تکمیل آن به پایان رسیده است، ایستگاه یا پایانه مرزی شمعتیغ هم در خاک ایران است که در دست تکمیل است.
خطیبی اظهار کرد: قسمت برونمرزی این خط ریلی که قطعه سوم آن محسوب میشود و در خاک افغانستان است، ۶۲ کیلومتر طول دارد، ۳۰ کیلومتری ابتدایی این مسیر زودتر تکمیل شد و ۳۰ کیلومتر دوم در بخش جوشکاری، ریلواژ و بالاستریزی کارهایی مانده بود که تکمیل شد.
وی اضافه کرد: در انتهای قطعه ۶۲ کیلومتری (قطعه سوم) هم ایستگاهی به نام ایستگاه روزنک ساخته میشود که ساختمانی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع است و در حال تکمیل ساختمان ایستگاه پایانی در قطعه ۳ هستیم.
* اتصال شبکه ریلی ایران به چین و آسیای میانه با تکمیل خط آهن هرات-مزارشریف
خطیبی در تشریح مزایای این خط ریلی گفت: این خط آهن استراتژیک در توسعه مناسبات ایران و افغانستان مؤثر خواهد بود، همچنین از لحاظ حملونقل و ترانزیت سوخت و سیمان از کشور ایران به افغانستان، این خط ریلی اثرات زیادی دارد.
معاون ساخت توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: در ادامه این خط ریلی، کشور افغانستان طرح ریلی دیگری در دستور کار دارد و جزو برنامهای کلان کشور افغانستان قلمداد میشود که احداث راهآهن هرات به مزار شریف است که اگر این ارتباط برقرار شود، عملاً شبکه ریلی ایران و افغانستان از طریق این خط آهن به کشورهای آسیای میانه و چین متصل خواهد شد.
وی اظهار داشت: برای کل قطعات خط آهن خواف ـ هرات در بخش تعهد ایران، (قطعات یک تا ۳) ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که ارزش روز آن خیلی بیش از این رقم است.