به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری چندی قبل و حدود ۱۳ ماه پس از آغازثبتنام برای واردات کامیونهای دستدوم اروپایی گفته بود: از تعداد ۲۷۰۵ کامیون تعداد ۲۰۳۱ دستگاه ثبت سفارش آنها انجام شده و تعداد ۲۹۱ دستگاه برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی شده که از این میان تعداد ۱۸۸ دستگاه ترخیص و تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شمارهگذاری شده است.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با تاکید بر نوسازی ناوگان حملونقل باری و مسافری جادهای کشور گفته است: چند سال است در حال مذاکره و پیگیری برای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای هستیم و منابع خود را نیز به این مهم اختصاص دادهایم.
محمد اسلامی ادامه داد: بر این اساس برای نوسازی ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور برنامه مدون داریم و با کارخانجات داخلی قرارداد مبادله کردهایم. اکنون کارخانجات باید توضیح دهند که چرا قراردادهای را اجرا نمیکنند.
وی با یادآوری اینکه قراردادهای خرید کامیون نو با ایران خودرو دیزل و هم با ماموت امضا شده است، گفت: بر اساس این قراردادها حدود ۸۰ درصد قیمت این کامیونها تسهیلات است و ۲۰ درصد به علاوه یک کامیون فرسوده را باید متقاضی فراهم کند.
وی با اعلام اینکه متوسط سن اتوبوس حدود ۱۱ سال است، اما معدل سن مینیبوسهای کشور ۲۴ سال است که نشان از فرسودگی بالای این ناوگان دارد، افزود: متوسط سن سواری روی مرز مجاز است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون واردات کامیونهای دست دوم ۳ سال ساخت، تصریح کرد: امیدوار هستیم که دستگاههای مربوطه اجازه دهند ترخیص ۱۵۰۰ کامیونی که یکسال است در گمرک هستند، بیش از این به تاخیر نیافتد و مردم طبق اختیار قانونی که به قانونگذار اعطا کرده بتوانند این کامیونها را ترخیص و از آنها استفاده کنند.