به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از اساتید دانشگاههای سراسر کشور و پژوهشگران حوزه حمل و نقل طی نامهای خطاب به رئیسجمهور منتخب دولت سیزدهم خواستار تشکیل وزارت حملونقل شدند.
متن این نامه به شرح زیر است:
آیت الله رئیسی رئیسجمهور منتخب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران
سلامعلیکم
ضمن عرض تبریک پیروزی در انتخابات و آرزوی موفقیت در ادامه راه؛ ما بهعنوان جمعی از اساتید، دانشجویان و دغدغهمندان صنعت حملونقل ریلی کشور، وظیفه خود دانستیم تا نکاتی را در این حوزه به استحضار جنابعالی برسانیم.
در شرایط کنونی حملونقل ریلی بهعنوان شاهرگ بدنه اقتصاد ملی، در وضعیت قابل قبولی قرار ندارد. علیرغم اینکه راهآهن پیشران اقتصاد اغلب کشورهای توسعهیافته است، ترابری ریلی در ایران در بطن اقتصاد کشور قرار نداشته و بنابر عوامل بسیاری به حاشیه رانده شده است.
با نگاه به روزهای آغازین انقلاب صنعتی در کشورهای پیشرو، نقش صنعت ریلی را پررنگ و کلیدی مییابیم، اما شاهد آن هستیم که این صنعت علیرغم ظرفیتهای بسیار بالا، به طور شایسته در کشورمان مورد بهرهبرداری قرار نمیگیرد طوری که بسیاری از کارشناسان آن را به چاه نفتی فراموش شده تشبیه میکنند.
ایران دارای منابع و معادن سرشار و همچنین کارخانهها و صنایع بزرگ بسیاری است که حمل بار بیش از ۹۰ درصد آنها توسط جاده صورتمیگیرد. این شیوه از حملونقل هزینه بسیاری را برای صاحبان صنایع و همچنین هزینههای بلندمدت بسیار بیشتری را برای کشور رقم میزند درحالیکه با اقداماتی همچون افزایش بهرهوری، توسعه زیرساختهای لازم و ملزم ساختن صاحبان بار بزرگ به استفاده از حملونقل ریلی میتوان این صنعت را به جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر روشهای حملونقل تبدیل کرد.
شاخصهای ارزیابی تخصصی راهآهن تصویر امیدوارکنندهای از شرایط فعلی صنعت ریلی ایران ارائه نمیکنند؛ به طوری که برخی از شاخصها همانند بهرهوری یکسومی راهآهن ایران در مقایسه با میانگین جهانی، نشاندهنده عقبماندگی حملونقل ریلی کشور در سطح بینالمللی گردیده است. همچنین سرعت بازرگانی بهشدت پایین و نبود خطوط فرعی لازم باعث شدهاند که بسیاری از بارهای ریل پسند توسط جاده حمل شوند.
از دیگر مشکلاتی که رشد این صنعت مهم کشور را با کندی مواجه کرده، عدم تناسب حقوق و مزایای کارکنان و کارمندان راهآهن در ازای فعالیتآنهاست. این شیوه از پرداخت حقوق و مزایا که ثابت بوده و مبتنی بر عملکرد نیست، در مواردی موجب عدم انگیزه و عدم تلاش کافی برای پیشرفت مجموعه و در گاهی اوقات موجب بروز فسادهای مالی میشود که امید است با تصحیح برخی ساختارهای موجود مرتفع شود.
لازم به ذکر است که در روزهای سخت تحریمهای ظالمانه که طبق نظر دولتمردان طی آن درآمدهای نفتی به کمترین میزان خود در سالیان گذشته رسیده، با تکمیل و توسعه زیرساختها و فعالسازی مسیرهای ترانزیتی و همچنین برداشتن موانع پیش روی آن، درآمد حاصل از ترانزیت میتواند نقش بزرگی در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ایجاد نماید.
در مدت زمانی که استفاده از این ظرفیتها تحققنیافته است کشورهای منطقه با سرمایهگذاری در این حوزه در حال پیشی گرفتن از کشورمان هستند. دور خوردن مسیرهای ترانزیتی ما توسط برخی از کشورهای منطقه ظرفیت ترانزیتی ایران را در معرض خطر و تهدید قرار داده و در این شرایط هر لحظه غفلت برابر است با سالها افسوس در آینده.
عوامل گفته شده و مشکلات ساختاری در تنظیم روابط حکمرانی این صنعت طی سالها استفاده بهینه از خطوط و ناوگان ریلی را در ظاهر به رؤیایی دستنیافتنی تبدیل کرده است و این در حالی است که راهحل تمام مشکلات نامبرده، موجود و قابلارائه است و با استفاده از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی و همچنین مدیران آگاه و با تجربه قابل تحقق است.
تأکید ویژهی مقام معظم رهبری به مقولهی حمل و نقل بهویژهحملونقل ریلی، موید این نکته است که ضرورت دارد وزیر محترم راه و شهرسازی در کنار توجه لازم به ساخت مسکن، اهتمام ویژهای در موضوع حملونقل ریلی و انتصاب مدیران مسلط و با تجربه در این حوزه داشته باشند.
با اطمینان خاطر میگوییم که اعتماد به جوانان و افراد متخصص و متعهد همواره نتایج درخشانی را به همراه داشته، که خودکفایی در بخش قابلتوجهی از صنعت لکوموتیو و ریل ملی به دست جوانان نخبه همین مرزوبوم از جمله آنها است.
در انتها از شما خواستاریم تا در سکانداری امور اجرایی کشور، راهآهن را همانند سایر بخشها بهعنوان پیشران اقتصاد، تولید و ارزآوری موردتوجه قرار داده و با توجه به اینکه تحقق این امور را در گرو ایجاد وزارت حملونقل میدانیم، در صورت امکان برای تشکیل آن اقدام بفرمایید. در غیر این صورت، قائممقامی برای وزیر محترم در نظر بگیرید تا در سالهای آینده شاهد جهش کشور عزیزمان ایران باشیم.
آقای دکتر محسن پورسید آقایی
مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی راه آهن)
آقای دکتر مهدی غضنفری
وزیر اسبق صمت و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی صنایع)
آقای دکتر میرسامان پیشوایی
عضو یک درصد پژوهشگر برتر دنیا و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی صنایع)
آقای دکتر سیدمیعاد صالحی
مدیر عامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت)
آقای دکتر مسعود یقینی
ریاست دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
آقای دکتر بابک احمدی ناقدی
مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی شرکت مپنا
آقای دکتر امین اوحدی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی راه آهن)
آقای دکتر محمد تمنایی
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (دانشکده مهندسی حمل و نقل)
آقای دکتر میثم جلالی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی فناوریهای نوین)
آقای دکتر حمید رضا حیدری
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی راه آهن)
آقای مهندس مرتضی رجبی
مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان
آقای دکتر محمود صفارزاده
استاد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر حوزهی حمل و نقل
آقای دکتر شروان عطایی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی راه آهن)
آقای دکتر محمد فتحیان
ریاست دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
آقای دکتر احمد فهیمی فر
ریاست دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
آقای دکتر حمیدرضا کرمی
استاد دانشکده مهندسی راه آهن و عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
آقای دکتر مسعود مسیح طهرانی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
آقای دکتر علیرضا معینی
ریاست دانشکده دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران
آقای دکتر محمد موسوی گزافرودی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران دانشکده مهندسی راه آهن
آقای دکتر احمد میرآبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مهندسی راه آهن
آقای مهندس احمدرضا اکبری
پژوهشگر حوزهی حمل و نقل ریلی
آقای مهندس محمد امین دژمان
پژوهشگر حوزهی حمل و نقل ریلی
آقای مهندس محمد حسین رضائیان
کارشناس سابق حمل و نقل ریلی مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و مدیرعامل حلال فاند
آقای مهندس محمدجواد شاهجویی
کارشناس اقتصاد حمل و نقل
آقای مهندس محسن شاه محمدی
کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل
آقای مهندس علی ضیائی
کارشناس حمل و نقل و ترانزیت
آقای مهندس مهدی عبدالملکی
کارشناس مطالعات و سیاست گذاری انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
آقای مهندس عرفان قربانعلی
کارشناس حمل و نقل ریلی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
آقای مهندس سید مرتضی ناصریان
کارشناس ارشد و مشاور اقتصادی توسعه راه آهن
آقای دکتر سبحان نظری
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته