به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، در ابتدای آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمان رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: بهترین درودها و سلامها را تقدیم میکنم به محضر پرنور و سرشار از آگاهی و معرفت همکاران محترم و از صمیم قلب هفته ملی پژوهش را به شما فرزندان برومند دانایی و آگاهی تبریک عرض می نمایم.
وی افزود: در فرهنگ گرانبار ایرانی و اسلامی ما دانش و پژوهش دو همراه همیشگی شمرده شدهاند که با مدد جستن از آنها آدمی توفیق مییابد که راه سعادت خود و جامعه خویش را به روشنی درک کند و به مقام فرشتگی نایل شود. در فرهنگ غنی ما سخنان ارزشمندی از بزرگان وجود دارد که به توصیف و ارزشهای راستین دانش و پژوهش پرداختهاند.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی اختصاص یک هفته از سال به پژوهش که البته جنبه نمادین دارد و در واقعیت تمام زندگی جامعه فرهیخته در زمینه دانش و پژوهش سپری می شود رویدادی بزرگ است که ارزش و اهمیت آن روز به روز روشن تر می شود. نیازی به گفتن نیست که دانش و فرهنگ امروزی بشر ریشههای عمیق چند هزار ساله دارد. تلاش و تفکر هزاران انسان در زمانهای مختلف دست به دست هم داده تا تمدن بشری را به این پایه رسانده است.
طاهر با نقل قول از ابن سینا درخصوص دانایی و آگاهی که خود نسبت به دانش واقعی بشر زبان به عجز گشوده و گفته است: تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم افزود: از دیرباز دانایان و فرزانگان با پژوهش در زمینههای مختلف علمی و فرهنگی بر کوله بار دانش بشری افزودهاند و موجبات ترقی و تعالی جوامع را فراهم کردهاند.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با طرح پرسش هایی با عناوینی همچون براستی ما در منظومه بیکران دانش بشری در چه جایگاهی قرار داریم؟ کدام یک از پژوهشهای خود را میتوانیم مایه مباهات و افتخارمان تلقی کنیم؟ پژوهشهای اصیل ما درباره چه مسائلی شکل گرفته و چه باری را از دوش ملتمان برداشته است؟ کجا بر صواب بودهایم و کجا راه را به خطا رفتهایم؟ هفته ملی پژوهش را بازنگری در کارهای پژوهشی دانست و افزود: با این بازنگری است که میتوان به صورت مداوم مسیر علمی خود را اصلاح کرد و به دانش دست یافت که تحولآفرین باشدو موجب کمال مادی و معنوی جامعه شود.
طاهر خاطر نشان کرد: بیتردید تنها در سایه پژوهش و دانش است که میتوان به توسعه پایدار در تمام جنبههای فرهنگی، علمی، صنعتی، اقتصادی و سیاسی دسترسی پیدا کرد و راه سعادتمندی در دنیا و آخرت گذرگاهی طولانی و پر پیچ و خم دارد که با بهره گیری از دانش و پژوهش می توان آن را پیمود.
وی با تاکید بر اهمیت پژوهش اظهار داشت: هرگونه سستی در تحقیق و پژوهش سبب بر باد رفتن عمر و هدر دادن فرصتها خواهد شد و بر دامنه نیازمندیهای کشور خواهد افزود رسیدن به استقلال واقعی، آزادی حقیقی و قدرتمندی آرمانی درگرو سامان دادن به پژوهش های دقیق و منطبق با نیاز هاست.
طاهر افزود: هفته ملی پژوهش، آنگاه به اهداف خود نایل خواهد شد که نگاه ما را به علم و دانایی کاربردی و مسئله محور سازد این هفته بهانهای است برای شناخت هر چه بهتر و دقیقتر نیازهای جامعه و برنامه ریزی دقیق برای پژوهشهایی که می خواهیم و می باید انجام بدهیم.
رئیس دانشگاه معین استان کرمان پژوهش نظاممند را اینگونه توصیف کرد: پژوهش نظاممند و در خدمت جامعه، صنعت، فرهنگ و علم یقیناً باید مهمترین دغدغه زندگی علمی هریک از ما باشد و باید بپذیریم که جامعه به تمام توانمندیهای شما نیازمند است و شما فرصت آن را ندارید که وقت گرانبهای خود را صرف پژوهش های کم ارزش، بیفایده و تفننی کنید.
طاهر با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ آموزش و پژوهش در جامعه افزود: تنها از طریق آموختن مستمر و پژوهش مداوم است که می توان خود را به کاروان همیشه در حال حرکت دانایی پیوند زد اگر این فرهنگ در ما نهادینه شود آنگاه میتوانیم ادعا کنیم که نام ما نیز در جرگه خردمندان و فرزانگان جهان ثبت شده است. دستیابی به رازهای دانش، آرزوی همیشگی انسان بوده است. همه انسانهای خردمند در طول تاریخ طولانی خود در مسیری پا گذاشتند که ما نیز از رهروان آن هستیم.
طاهر با مروری بر شاخص های آموزشی، پژوهشی و فناوری استان کرمان افزود: استان کرمان در سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ موسسه وابسته به آموزش عالی با ۱۱۶۳۶۱ نفر و ۲۷۳۹ عضو هیأت علمی داراست.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش در دانشگاه گفت: مجموع مقالات ISI در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۹۴۱ مقاله، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۳۴۶ مقاله و در سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۰۹۳ تعداد مقاله ISI بوده که این تعداد نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: مجموع مبلغ طرح های برون دانشگاهی دانشگاه استان کرمان تا آذرماه سال ۱۴۰۰ به سیصد و چهل و پنج میلیارد و پانصد میلیون ریال و شاخصهای پژوهشی H-index(wos) دانشگاه شهید باهنر کرمان تا آذر ماه ۱۴۰۰ (۹۱) و شاخصهای پژوهشی H-index(scopus) است.
طاهر با اشاره به شاخصهای بینالمللی دانشگاههای استان کرمان گفت: دانشگاههای شهید باهنر کرمان و علوم پزشکی کرمان در بین دانشگاههای پر استناد یک درصد دنیا قرار گرفتهاند و ۸۲ نفر عضو هیأت علمی از دانشگاههای استان در بیش از ۱۰۰۰ پایگاه استنادی ارجاع دارند.
وی در مورد کسب رتبههای دانشگاه شهید باهنرکرمان در جمع دانشگاههای برتر در نظامهای رتبهبندی بین المللی به شرح زیر اعلام کرد: قرار گرفتن دانشگاه شهید باهنر کرمان در بین ده دانشگاه برتر از ۷۲ دانشگاه جامع کشور در رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری -کسب رتبه + ۱۰۰۱ در رتبه بندی تایمز در بین دانشگاههای جهان و کسب رتبههای (کسب رتبه ۸۷۱ در پژوهش، کسب رتبه ۵۲۴ در در آمدهای صنعتی، کسب رتبه +۸۰۱ در شاخه مهندسی و فنّاوری، کسب رتبه +۶۰۱ در شاخه علوم زیستی، کسب رتبه +۸۰۱ در شاخه علوم فیزیکی، کسب رتبه +۶۰۱ در شاخه علوم کامپیوتر، کسب رتبه +۳۵۱ در دانشگاههای جوان، کسب رتبه ۴۰۰-۳۵۱ در آسیا، کسب رتبه ۸۸۲ در دنیا و کسب رتبه ۱۱ در بین دانشگاههای جامع در رتبه بندی لایدن، کسب رتبه ۱۳۲۸ در دنیا و رتبه ۱۹ در کشور در رتبه بندی وبومتریک، کسب رتبه ۵۱ تا ۷۵ بخش مهندسی معدن دانشگاه در رتبهبندی شانگهای، کسب رتبه ۱۳۲۳ دانشگاه شهید باهنر کرمان در جمع دانشگاههای برتر جهان و رتبه ۱۱ در دانشگاههای جامع در رتبه بندی US News ، کسب رتبه ۱۲۷۵ در بین ۲۵۰۰ دانشگاه بین اللملی شرکت داده شده در رتبه بودی یورپ و رتبه ۲۵ در بین ۴۵ دانشگاه از دانشگاههای ایران، قرار گیری ۳ عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع برترینهای ۱% دنیا بر مبنای پایگاه WOS ، قرار گیری ۱۳ عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع برترین های دنیا با توجه به شاخص C-Score بر اساس داده های اسکوپوس)
در پایان طاهر موضوعات؛ مهاجرت استعدادهای برتر به تهران، کاهش جدی تقاضا برای دورههای تحصیلات تکمیلی، مشکلات معیشتی اعضای هیات علمی جوان و اثرگذاری آن بر کیفیت آموزش، عدم وجود منابع کافی از محل بودجه عمومی در بخش پژوهش، عدم همراهی برخی از اعضای هیات علمی با برنامههای بینالمللیسازی دانشگاهها و تعداد موسسات آموزش عالی استان و لزوم ساماندهی و ماموریت گرا کردن آنها را چالشهای آموزش و پژوهش، عنوان کرد.
سپس حسین نظام آبادی پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: هفته پژوهش برای این است که پنجرهای از بهترینها به نمایش گذاشته شود و مشوقی است برای افراد از سطوح دانشآموزی تا سطوح هیأت علمی.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، گزارشی از دبیرخانه هفته پژوهش ارائه نمود و افزود: در جشنواره امسال ۶ کمیته وجود داشت که یک کمیته تخصصی در دانشگاه شهید باهنر کرمان به طور خاص تشکیل شد که این کمیته ماموریت داشت که ۶ گروه آموزش و پژوهشی را بررسی کند و نتایج را در بخش اعضای هیأت علمی، دانشجویان دکتری، دانشجویان ارشد و کارشناسی برگزیدگان را انتخاب کند در این کمیته از معاونین آموزشی و پژوهشی و یا نمایندههای کلیه دانشگاهها که کاندیدا در این زمینه داشتند استفاده و همین کمیته به طور خاص در دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزارشد که بخش پزشکی را اداره و مدیریت کردند.
وی افزود: کمیته سوم مربوط به فناوران و شرکتهای فناوربرتر، در پارک علم و فناوری استان و کمیته چهارم کمیته تخصصی تعیین پژوهشگران برتر دستگاههای اجرایی با رویکرد مهارتی که توسط روسای دانشگاههای فنی و حرفهای علمی و کاربردی، جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفهای و نماینده دانشگاه شهید باهنر این کمیته را برگزار کردند.
نظام آبادی پور خاطرنشان کرد: کمیته پنجم کمیته تخصصی تعیین پژوهشگران برتر دستگاههای اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه اداره میشد و کمیته تخصصی ششم انتخاب معلم پژوهشگر برتر و دانشآموز پژوهشگر برتر استان از طریق برگزاری کارگروه تخصصی با حضور معاون پژوهشی سازمان اموزش و پرورش استان رئیس مرکز پژوهشهای علمی و آموزشی استان، دبیر جشنواره خوارزمی و معاون آموزشی سازمان اموزش و پرورش استان تعیین شدند.
وی گفت: در جشنواره امسال از ۱۰ پژوهشگران برتر عضو هیأت علمی استان در گروه هفتگانه، ۳ فناور برتر استان، ۴ شرکت فناور برتر استان، یک پژوهشگر برتر با رویکرد مهارت افزایی در گروه فنی و مهندسی، دو معلم پژوهنده و ۱۲ دانشآموز پژوهشی استان، ۱۰ دانشجوی پژوهشگر برتر استان در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در گروه هفت گانه، ۸ پژوهشگر برتر سازمانها و دستگاههای اجرایی استان در گروه هفتگانه تقدیر شد.
وی بیان کرد: پس از برگزاری چندین دوره جشنواره هفته پژوهش در استان، برای پروژههای صنعتی، فناوری، مسائل مراکز رشد و استارتآپها، فضای همدلی در مجموعه دانشگاههای استان شکل گرفته و دانشگاه معین با نگاهی مثبت خود را وقف همراهی با سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کرده است.
وی تصریح کرد: اتمسفر خوبی در فضای موسسات آموزش عالی استان شکل گرفته که باید آن را حفظ کنیم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص ساماندهی موسسات آموزش عالی گفت: در بخش ساماندهی موسسات آموزش عالی ظرف ۵ سال حدود ۲۰ درصد موسسات ساماندهی شدند و امیدواریم که با مطرح کردن دانشگاههای معین و دیگر تدابیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این تعداد در سال آینده کیفی سازی شود و بتوانیم مسآله آموزش عالی را به صورت ماموریتگرا حرکت دهیم.