به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس خطیبی با تاکید بر اینکه راهآهن خواف-هرات در مسیر کریدور شرق به غرب بوده و چین را از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل میکند، اظهار کرد: این پروژه بهنوعی احیاگر جاده ابریشم ریلی است و پروژه میتواند شرق را به غرب متصل و در کاهش هزینههای صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه راه آهن خواف–هرات سالانه ظرفیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن کالا را دارد، افزود: بهره برداری از راه آهن خواف - هرات در کاهش هزینههای صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا میکند و حمل و نقل ریلی در این مرز، سرعت ترانزیت و صادرات را افزایش و هزینههای مترتب بر آن را کاهش میدهد.
وی هزینه ساخت خط ریلی خواف-هرات را ۴۳۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: مبدا و مقصد این راه آهن دو قطب اقتصادی در ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی امکان ارتباط بین کشور افغانستان با بنادر جنوبی ایران برقرار میشود. از آنجایی که بخش قابل توجهی از این راه آهن از افغانستان و از ایران عبور میکند، موجب اتصال چین به سمت ترکیه و اروپا از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران میشود.
خطیبی افزود: راهآهن هرات هم بخشی از این کریدور است و اگر در ادامه آن از هرات به مزار شریف متصل شود، کریدور میتواند به صورت ۱۰۰ درصدی شکل بگیرد چراکه از مزار شریف به حیرتان (مرز بین افغانستان و ازبکستان) اتصال ریلی برقرار است و حلقه مفقوده این محدوده هرات-مزار شریف است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه گفت: اگر طرفهای افغانستانی به تکمیل و تداوم این خط ریلی اقدام کنند، قطعا تحول بزرگی در حوزه حملونقل روی خواهد داد. پیشنهاداتی هم با روشهای مختلف سرمایهگذاری از طرف ایران به افغانستانیها ارائه شده است.
خطیبی اضافه کرد: پروژه خواف-هرات سالها قبل در راستای کمک به بازسازی افغانستان تعریف شد و روند احداث پر فراز و نشیبی هم داشت، اما سال گذشته عملیات ریلگذاری قطعه اول و دوم این پروژه به طول ۷۷ کیلومتر که در خاک ایران بود، انجام شده است. عملیات مربوط به ایستگاه «شمتیغ» نیز ساختمان بزرگی ساخته شده که تمام امور مربوط به گذرنامه، گمرک و مرزبانی میتواند در آن انجام شود، برای بخش مسافری باید هماهنگیهایی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش فروش بلیت و جابهجایی مسافر انجام شود.
وی یادآور شد: در قطعه سوم با طول ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان نیز عملیات روسازی، ریلگذاری و تکمیل سیستمهای ارتباطی تکمیل شده و ایستگاه روزنک افغانستان، آذرماه سال گذشته به بهرهبرداری رسید. پس از آن کشور افغانستان قطعه ۴ را به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول را آغاز کردند.
خطیبی تاکید کرد: با توجه به تحولات سیاسی افغانستان و تغییر دولت در این کشور، روند ساخت و تکمیل پروژه مدتی متوقف شد، اما اخیرا مسئولان ایرانی مذاکراتی با دولت طالبان در این خصوص انجام داده اند و هر دو طرف در صدد احداث این خط آهن به سمت هرات و بهرهبرداری از آن هستند.
بنا بر اظهارات معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت، مسئولان کشورمان در خصوص تسریع بهرهبرداری از این ریل و ادامه آن با همکاری ایران مذاکراتی با دولتمردان افغانستانی انجام دادند.