امین بیگلرخانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو بیان کرد: اگر فرآیندهای درمانی و بهداشتی به بستر الکترونیک انتقال پیدا نکند شاید مستقیم سلامت جامعه را تهدید نکند، اما قطعاً دچار آسیبهایی خواهیم بود. افزایش هزینهها و عدم مدیریت فرآیندهای درمانی از جمله آسیبهایی است که میتواند سلامت افراد را در جامعه تهدید کند.
وی پیشگیری و کنترل بیماری را از مزایای طرح سلامت الکترونیک دانست و افزود: پزشک با دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت میتواند بیماری را زودتر شناسایی کند و روند درمانش را آغاز کند. به وسیلهی این دسترسی میتوان برخی هزینهها را هم کاهش داد. همچنین پزشک طبق الگوریتمهای تعریف شده در سیستم و سوابق و آزمایشاتی که در پرونده الکترونیکی افراد است، میتواند شناسایی کند که فرد در معرض چه نوع بیماریهایی قرار دارد و به دنبال آن چه اقدامات پیشگیرانهای را باید انجام دهد.
بیگلرخانی ادامه داد: در دورهی کرونا با توجه به مشکلات و درگیریهایی که وزارت بهداشت داشت، اما توانست با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت اتفاقات خوبی رقم زند و واکسیناسیون افراد را افزایش دهد.
وی همکاری و همراهی پزشکان در اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تاکنون از سوی پزشکان برای اجرای این طرح همکاری خوبی صورت گرفته است و ۹۰ درصد، همکاری لازم را داشتهاند. در این میان افرادی هستند که استفاده از پرونده الکترونیک برایشان آسان نیست چرا که در شرایط عادی زندگیشان هم از دنیای دیجیتال استفادهای نداشتهاند و به همین دلیل ممکن است همکاری لازمی از سوی آنها صورت نگیرد. در کنار این پزشکان، پزشکان دیگری هم هستند که نگرانند اجرای این طرح، آنها را محدود کند و بعضاً به خاطر نسخهای که برای بیمار مینویسند، مورد مواخذه قرار گیرند و یا پرداختی به موقعی نداشته باشند.
مدیرکل مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال «پس از گذشت چند ماه از اجرای مرحله ابتدایی پیاده سازی نسخه الکترونیک، آیا آسیب شناسی کاملی از فرآیندها، سامانهها و... صورت گرفته است؟»، بیان کرد: ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت به صورت مستمر پیگیر مسائل هستیم. برای اجرای این طرح وزارت بهداشت به تنهایی درگیر این موضوع نیست و وزارت خانهها و سازمانهای دیگری هم هستند که رویکرد مختلفی دارند و ممکن است تضاد منافع بین این سازمانها ایجاد شود. به عنوان مثال بیمهها عمدتاً رویکردشان اقتصادی و بیمهای است در حالیکه رویکرد وزارت بهداشت اقتصادی نیست و این باعث مشکلات و تأخیر در اجرای این طرح میشود. در این راستا باید همکاری همه جانبه از سوی این سازمانها صورت گیرد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در فرآیند اجرای این طرح دیده و بعضاً باعث کندی در اجرا شد، نارضایتی مراجعه کنندگان و پزشکان بود. هر سازمان بیمهگری برای خودش یک پنل نسخه نویسی مستقل داشت و پزشکان میبایست براساس نوع بیمهی هر مراجعه کننده به پنل آن بیمه مراجعه میکردند و این باعث شد وقت زیادی از پزشکان گرفته شود و در نتیجه بیمار هم زمان بیشتری در مطب پزشک منتظر بماند. خوشبختانه وزارت بهداشت با ایجاد ظرفیت استارتاپها توانست پنلهای مشترکی را آماده کند تا اطلاعات به راحتی ثبت و تبادل شود.
بیگلرخانی امینت داده سلامت را دغدغه اصلی اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: مردم دغدغهی این را دارند که سوابق و پرونده الکترونیکیشان در امنیت کامل باشد و در اختیار بخشهای خصوصی و در معرض سوءاستفاده قرار نگیرد. به همین سبب وزارت بهداشت استانداردهایی را برای این پنلها تعریف کرده تا نسخه نویسی در یک فضای امنی صورت گیرد و اگر اطلاعاتی هم در آن نگه داشته شد، تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی باشد.
وی در پایان تصریح کرد: علیرغم الزام قانون به دسترس مردم به پرونده سلامت الکترونیک خود، تاکنون این امر محقق نشده است. اکنون پروندهها را در سطوح مختلفی داریم و امکان دسترسی هم وجود دارد، اما آیین نامهی حفاظت از حریم خصوصی بیماران و مراجعه کنندگان در حوزه سلامت نهایی نشده است. قانون ۱۴۰۱ هم تا انتهای خرداد ماه فرصت داده که این آیین نامهها نهایی و دسترسی ایجاد شود.