به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، حامد قادرزاده رئیس دانشگاه کردستان در جلسه اعضای هیئت رئیسه و مدرسین مدعو دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از مدرسین مدعو و پارهوقت غیر از کار تدریس شغل دیگری ندارند، اظهار کرد: متاسفانه در شغلهای پاره وقت حمایتهای تامین اجتماعی و بسیاری دیگر از خدمات وجود ندارد و امیدواریم با همفکری همدیگر خدمات مناسبتری را به مدرسین مدعو ارائه دهیم.
سرپرست دانشگاه کردستان تصریح کرد: امیدواریم در آستانه سال جدید گامهای موثر در جهت پر کردن خلاءهای موجود در تمامی بخشها برداریم و همگی نسبت به اعتلای دانشگاه با همدیگر تلاش کنیم.
وی گفت: ضروری است در سطح دانشگاه و تمامی دانشکدهها به صورت منظم با اساتید مدعو جلسه برگزار کنیم تا موارد و مشکلات سریعتر حل شود.
قادرزاده با اشاره به اینکه فرایند جذب بسیار طولانی است، افزود: با وزارتخانه صحبت کردهایم و امیدواریم هرچه سریعتر پروندهها در مسیر نهایی شدن قرار گیرد.
وی افزود: کیفیت تدریس در آموزش و پرورش و در دانشگاهها با شروع کرونا بسیار افت کرد و اکنون دانشجویانی که وارد دانشگاه شدهاند چندسال از دوران یادگیری خود را به صورت مجازی طی کردهاند و از این رو انتظار داریم همکاران با تهیه محتوای مفید آموزشی و استفاده حداکثر از زمان کلاس در جهت افزایش کیفیت و نظم آموزشی دانشگاه تلاش کنند.
در ادامه محمد رزاقی ضمن معرفی دانشگاه، آن را به شهری بزرگ تشبیه کرد که بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت دانشجویی، کارمندی و اساتید دارد بنابراین خالی از عیب و نقص نیست و وجود برخی مشکلات در این حجم از جمعیت طبیعی است.
وی بیشترین تعداد مدرس مدعو را بر طبق آمار مربوط به دانشکده علوم انسانی و اجتماعی اعلام کرد و افزود: با توجه به تعداد کم دانشجو در دانشکده بیجار، کمترین تعداد اساتید مدعو هم مربوط به این دانشکده است.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان خواستار نظارت دقیق اساتید بر کلاسها و برگزاری آنها در هفته پایانی سال شد و عنوان کرد: ارائه طرح درس کار مهمی است که باید انجام شود و شورای گروهها باید آنها را بررسی کنند.
وی در پاسخ به خواسته مدرسین مدعو در رابطه با توسعه دانشکده هنر و معماری، خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه قرار است ۱۱ رشته جدید در این دانشکده ایجاد شود، اما جذب هیئت علمی برای رشتههای هنر بسیار سخت است و بدون این امر امکان توسعه دانشکده وجود ندارد.
رزاقی در رابطه با ثبات کاری این افراد نیز خاطرنشان کرد: شورای گروه، تشخیصدهنده وضعیت تخصیص درس به مدرسین مدعو، تمدید دروس و ... است که بر اساس شاخصهای مختلف صورت میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه کاهش موظفی اعضای هیئت علمی در اختیار دانشگاه نیست و دارای قوانین بالادستی است، اعلام کرد: دانشگاه شاخصی به نام نسبت استاد به دانشجو دارد که باید به ازای هر ۲۵ دانشجو یک استاد حضور داشته باشد و این شاخص در برخی گروهها کمتر و در برخی هم بیشتر است و ما این نسبت را در فراخوان جذب هیئت علمی لحاظ کردهایم.
در ادامه خالد احمدزاده، معاون اداری مالی دانشگاه نیز اظهار کرد: پرداختهای مربوط به مدرسین مدعو همواره جزء اولویتهای دانشگاه بوده و در مقایسه با دانشگاههای همجوار همواره از وضعیت بهتری برخوردار است چراکه همه باور داریم زحمات ارزشمند این افراد در برابر میزان پرداختی بسیار بیشتر است.
وی افزود: اگر گاهی وقفهای در پرداخت حق التدریسیها اتفاق میافتد، به دلیل وجود فرآیندهایی است که باید در قسمت مالی به اتمام برسد تا نسبت به پرداخت حقوق اقدام شود.
احمدزاده ضمن اشاره به اینکه مسائل مربوط به حوزه آموزشی و طی فرآیندها انجام شده، تصریح کرد: یقین بدانید پس از دریافت اسناد در معاونت اداری و مالی، متناسب با بودجهها و منابعی که در اختیار دانشگاه است، پرداخت حقوق صورت خواهد گرفت.
وی در خصوص دریافت مالیات از مدرسین مدعو نیز اظهار کرد: این یک الزام سازمان امور مالیاتی بوده که به دانشگاه ابلاغ شده و ما مکلف به انجام آن هستیم.
در ادامه مظفری، معاون پژوهشی دانشگاه نیز در خصوص حق استفاده مدرسین مدعو از کتابخانههای دانشگاه، اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای استفاده این افراد از کتابخانه با ارائه کارت شناسایی وجود ندارد و همه میتوانند از منابع و فضای کتابخانه استفاده کنند.
وی همچنین از مدرسین مدعو خواست تا اگر تالیف کتابی را در برنامه دارند، به معاونت پژوهشی اعلام کنند تا پروسه داوری را طی کند و چنانچه خواهان ترجمه کتب هستند، اعلام کنند تا به منظور جلوگیری از دوبارهکاری، ما آن را به دانشگاههای دیگر اعلام کنیم.
اسعد وزیری نیز در ادامه در پاسخ به سوال مدرسین مدعو، تصریح کرد: فرم ارزیابی اساتید تنها ملاک ارزشیابی مدرسین نیست و ما جنبههای دیگری را نیز مد نظر قرار میدهیم.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه کردستان افزود: اساتید مدعو علاوه بر رعایت اخلاق علمی، رعایت سرفصلها، آموزش با کیفیت و علاقهمند کردن دانشجو به دروس را مد نظر قرار دهند، زیرا اینگونه بازخورد خوبی از دانشجویان خواهند گرفت.