به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفتهای که گذشت، خبرهایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاهها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آنها حائز اهمیت بود. گزیدهای از مهمترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاهها در هفته گذشته را مرور میکنیم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اعطای وام ودیعه مسکن متاهلی برای دانشجویان براساس ماده هشت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد.
مسعود گنجی گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کمک به رفع مشکلات معیشتی دانشجویان مستعد و کم بضاعت تسهیلات مختلفی از جمله وام شهریه، وام تحصیلی، وام ودیعه مسکن و وام ضروری در اختیار دانشجویان قرار میدهد.
وی با بیان اینکه میزان این وامها هر سال یک بار در هیأت امنای صندوق تعیین میشود، افزود: بعد از تعیین میزان وامها، به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد تا دانشجویان ثبت نام نمایند و وام در اختیار آنان قرار گیرد.
گنجی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای جوانی جمعیت، تصریح کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و ابلاغ شده است و در ماده ۷ آن دانشگاهها موظف به ساخت خوابگاههای دانشجویی شده اند.
دانشگاه شریف در اطلاعیهای اعلام کرد: ساعات کاری دانشگاه شریف در ایام تابستان تغییر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: بنا بر مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه، به اطلاع میرساند؛ ساعات کاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ ۱۶ خردادماه الی ۱۵ شهریورماه از ساعت ۷ صبح الی ۱۴ خواهد بود.
مدیرکل امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی به تشریح جایگاه حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتبار مصوبات و تصمیمات این شورا پرداخت.
حسین عبدی، مدیرکل امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی به تشریح جایگاه حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتبار مصوبات و تصمیمات شورا، پرداخت که به شرح زیر است:
سوال: طی سالهای اخیر، برخی ابهامات در فضای مجازی یا برخی رسانهها درخصوص جایگاه حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح میشود؛ جنابعالی به عنوان مدیرکل امور حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه توضیحی درخصوص جایگاه حقوقی شورای عالی دارید؟
عبدی: در مقدمه عرض کنم اساساً مطالبهگری و درخواست تبیین موضوعات و رفع ابهامات، حق ذاتی و قانونی هر فرد یا جامعه است که در قوانین بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت پیشبینی شده است، لذا در این رابطه، نسبت به تبیین چنین موضوعاتی، همواره اهتمام و اراده مؤثری از جانب شورای عالی و مجموعه دبیرخانه وجود داشته است. درخصوص سؤالی که مطرح نمودید، با توجه به اینکه طی سالهای پس از تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی برای تبیین جامع حقوقی نسبت به جایگاه شورای عالی بنحو منسجم فراهم نشده، در حالی که این موضوع بواسطه برخی مواضع رسمی و غیررسمی پیرامون مصوبات و عملکرد شورای عالی، اهمیت مضاعفی پیدا میکند؛ بنابراین لازم میدانم ابتدا جایگاه حقوقی شورای عالی، براساس مؤلفههای نظام حقوقی حاکم و مبتنیبر ظرفیتهای متناسب در قانون اساسی بعنوان نرم افزار حکمرانی کشور را تشریح و سعی میکنم در حد چارچوب این مصاحبه به کلیاتی از آن اشاره کنم؛ البته لازم به ذکر است این ظرفیتها، دائر بر رسالتهای نظام و وظایف رهبری نظام که هم مؤسس و هم مقوّم نهادی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده اند، شناسایی و تبیین میگردد.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها گفت: تفاوت ماهوی انقلاب، در نگاه اسلام و سایر مکاتب و اندیشههای سیاسی است که هم باید به دنبالش بود و هم به پیشواز آن رفت.
تفاوت ماهوی انقلاب اسلامی ایران، در نگاه اسلام با سایر مکاتب است
حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در «همایش انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصتها و چالشها» که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به تفاوت بنیادین نگاه به انقلاب در اندیشه اسلام و دیگر اندیشههای سیاسی اجتماعی گفت: علوم اجتماعی و سیاسی معاصر، انقلاب را یک پدیده استثنایی در حرکت اجتماعی تلقی میکنند، اما در نگاه اسلام، انقلاب یک سنت و ضرورت است؛ یک صیرورت و تحول دائمی است که انسان به آن دعوت شده است؛ این تحول از درون انسان نشأت میگیرد و در محیط هم آثار خود را نشان میدهد.
وی افزود: این تفاوت ماهوی انقلاب، در نگاه اسلام و سایر مکاتب و اندیشههای سیاسی است. وقتی ما تغییر و تحول را هم اقتضای طبیعت و هم اقتضای انسان-به عنوان بخشی از آفرینش خدا- بدانیم، انقلاب پدیدهای میشود که هم باید به دنبالش بود و هم به پیشواز آن رفت.
حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه از منظر دین اسلام، انقلاب اتفاقی است که از دورن انسانها نشأت میگیرد و سپس به کنش اجتماعی تبدیل شده و جامعه و ارکان آن را دچار تحول میکند، خاطرنشان کرد: در این نگاه، هم انسان و هم جامعه امکان حرکت و تحول خواهند داشت و انقلاب میتواند به صیرورت در درون انسانها تبدیل شود که منجر به تحول اجتماعی میشود. یعنی تغییر درونی انسانها باعث تغییر اجتماعی میشود.