به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مسیرها و کریدورهای ریلی در بخش ترانزیت کالا و جابجایی مسافر مزایا و محاسن پرشماری نسبت به سایر مسیرهای مواصلاتی مانند هوایی، دریایی و یا خودرویی دارند که از آن جمله میتوان به ارزانی سفر، همسو بودن با محیط زیست و البته امنیت سفر اشاره کرد.
استان گلستان به عنوان یکی از استانهای پیشرو در برخورداری از راه آهن محسوب میشود به نحوی که ۹۶ سال قبل و در محدود سال ۱۳۰۶ فرآیند احداث راه آهن در بندرترکمن در مجاورت دریای خزر آغاز و در سال ۱۳۱۷ به بندر امام خمینی در حاشیه خلیج فارس متصل شد.
به سبب نوع شکلگیری مراکز جمعیتی در استانهای شمالی و به طور خاص غرب گلستان در پیرامون مسیرهای ریلی، تردد و آمد و رفت مردم و خودروها از دو سوی راه آهن امری لاجرم و ناگریز است.
افزایش خلق شهرها و البته روستاها در دو سوی راه آهن از یک سو و همچنین افزایش تردد قطارها و مسافرتهای ریلی سبب شده تا زمینه افزایش حوادث و سوانح ناشی از عبور و مرور شهروندان و البته وسایل نقلیه مثل موتور سیکلت، خودرو و تراکتور روز به روز افزایش یابد و هر چند وقت شاهد تصادفات جرحی یا فوتی ناشی از برخورد با قطار باشیم.
عصر پنجشنبه ۱۶ شهریور ماه در محدوده شهرستان بندرگز بر اثر برخورد قطار با یک دستگاه موتور سیکلت نوجوان ۱۵ ساله گلستانی جان باخت البته در فروردین سال گذشته هم بر اثر برخورد قطار با یک دستگاه خودرو سواری در حوالی بندرگز دو نفر از مسافران در دم جان باختند.
این مباحث بیانگر آن است که توجه به ایمنی مسیرهای ریلی به ویژه در پیرامون مراکز جمعیتی باید بیش از پیش در دستور کار دستگاههای متولی به ویژه راه آهن قرار بگیرد.
عدم بهرهمندی از تکنولوژیهای نوین، اصرار در به کارگیری ابزارهای سنتی در مدیریت خطوط و ترافیک ریلی و همچنین کافی نبودن اعتبارات مربوط به ایمن سازی مسیرها، استمرار تلفات انسانی ناشی از چنین رخدادهایی را محتمل کرده است.
رئیس فرماندهی انتظامی بندرگز در گفتگو با خبرنگاران گفت: ۲ روز قبل (پنجشنبه) یک جوان گلستانی بر اثر برخورد با قطار در حوالی روستای باغوکناره شهرستان بندرگز جان خود را از دست داد.
سرهنگ مهدی مهدوی نیا اظهار کرد: جوان گلستانی موتور سوار به علت ناتوانی در کنترل موتور سیکلت خود با قطار برخورد و فوت کرد.
امان محمد دبیری یکی از اهالی روستای قرهسو واقع در مجاور خطوط ریلی گلستان به خبرنگار دانشجو گفت: اهالی روستاهای واقع در مجاور مسیرهای راه آهن انتظار ندارند که برای همه معبرها یک راهبند پیش بینی شود بلکه فقط میخواهیم که مراکز پر تردد دارای راه بندهای مستحفظ باشند.
وی گفت: در حال حاضر مدیریت راه آهن و ترافیک قطارها به شیوه سنتی انجام میشود در حالی که با استفاده از فناوریهای نوین و بکارگیری از اینترنت میتوان هشدارهای لازم را در خصوص نزدیک شدن قطار به مردم منطقه داد یا ابزارهای بروزتری را در منطقه پیش بینی کنیم.
دبیری گفت: تلف شدن احشام و یا بروز حوادث ناشی از برخورد قطار با وسایل نقلیه روستاییان، به یک موضوع تکراری تبدیل شده که استرس زیادی به مردم وارد میکند، امیدواریم در این خصوص شاهد اقدامات جدی متولیان امر باشیم.
وی افزود: مدیران مربوطه میگویند مردم باید هوشیارتر باشند و احتیاط کنند.
صابر حسن پور فرماندار بندرگز هم در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهار کرد: از نظر فنی و هم از نظر اعتباری امکان ایجاد تقاطعهای ایمن و نصب کانکسهای کنترل راهبند برای همه طول مسیر راهآهن ممکن نیست.
وی گفت: پراکنش مناطق مسکونی و مراکز جمعیتی پیرامون مسیرهای ریلی در شهرستان بندرگز از فراوانی بسیاری برخوردار است و با توجه به شغل اکثر اهالی منطقه (کشاورزی)، عبور و مرور ادوات نقلیه از گذرهای مجاز و حتی غیر مجاز بسیار زیاد است.
حسن پور گفت: در محل حادثه سال گذشته در محدوده غرب شهرستان بندرگز که منجر به فوت دو نفر از هموطنان ما شده بود؛ راهبند ایمن طراحی شده است و در حال حاضر با استقرار کانکس و فعالیت سه نفر به صورت شیفتی ایمنی مسیر ارتقا یافته است.
قاسمی: سرپرست اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: راه اندازی و شکل گیری راه آهن در استان گلستان بیش از ۹۵ سال قدمت دارد و با توجه به گسترش مراکز جمعیتی و شهرها در پیرامون این مسیر ریلی در سنوات گذشته، شاهد شکل گیری معبرهای عرضی زیادی برای تردد اهالی و وسایل نقلیه هستیم.
محمدرضا حبیبی افزود: با توجه به ترافیک عبوری مسیر و همچنین ارزیابیهای فنی کارشناسان راه آهن، محلات پرخطر و پر ریسک شناسایی شده و برای این مناطق زیر گذر یا رو گذرهایی احداث شده ویا با تعبیه راهبندهای مجاز تلاش کردیم تا مخاطرات را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد در حال حاضر ۹ راه بند مجاز در گلستان وجود دارد که ۵ قطعه از این راه بندها دارای مستحفظ (نگهبان ۲۴ ساعته کنترل خط) بوده و ۴ قطعه فاقد مستحفظ هستند.
سرپرست اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ افزود: مسیرهای ریلی همانند بسیاری از مستحدثات فنی، دارای حریم اختصاصی هستند؛ به طوری که بنا به مصوبه هیئت وزیران ۱۷ متر از طرفین به عنوان حریم اختصاصی راه آهن تلقی میشود.
وی ادامه داد: در حادثه روز پنجشنبه در شهرستان بندرگز شاهد بیاحتیاطی از راننده موتور سیکلت در حریم اختصاصی راه آهن بودهایم؛ بنا به اظهارات لوکوموتیو ران فرد راکب موتور در حال انجام حرکات نمایشی بود که با قطار برخورد میکند.
حبیبی ادامه داد: ابعاد و دلایل متقن بروز این حادثه، پس از بررسی این پرونده در کمیسیون جلوگیری از سوانح راه آهن جمهوری اسلامی مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.
وی گفت در سال جاری با مشکلات مالی و چالش نقدینگی روبرو هستیم و امسال و سال آینده امکان افزایش تعداد راهبندها و به ویژه راهبندهای مستحفظ در استان گلستان فراهم نیست.
وی گفت احداث راه بندهای مستحفظ و یا زیرگذر بر روی مسیرهای ریلی به پارامترها و شاخصههای متعددی بستگی دارد که از آن جمله میزان ترافیک عبوری از راه آهن است.
حبیبی گفت: در حال حاضر در مسیرهای ریلی گلستان شاهد عبور یک نوبت قطار مسافربری و چند قطار محلی در طول روز هستیم در حالی که برای اختصاص معبرهای روگذر باید به طور متوسط شاهد عبور یک ران قطار در هر ساعت باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی مسئولان ارشد استان به ویژه استاندار و همراهی نمایندگان مجلس بتوانند فرایند ایمن سازی در مسیرهای ریلی گلستان را بهبود ببخشند.
به گزارش دانشجو، هرچند نمیتوان حوادث و رخدادهای ترافیکی در مسیرهای ریلی را به صفر برسانیم، اما با بهرهگیری از علوم و ابزار آلات نوین و همچنین تخصیص اعتبارات مکفی میتوانیم زمینه کاهش بروز چنین رخدادهای تالم برانگیزی را به حداقل ممکن رساند.
استان گلستان علاوه بر برخورداری از مسیر ریلی از سمت گرگان به سوی تهران، دارای یک خط آهن از مرکز استان به سمت گمرک اینچه برون در شمال گلستان است.