گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان؛ همکاری ایرج طهماسب با صداوسیما؛ تکذیب شد. شروع فصل جدید عصر جدید؛ تکذیب شد. حضور چهرههای مشهور در برنامههای تلویزیونی؛ تکذیب شد. این روزها بازار اخبار منتشره مرتبط با صداوسیما و سپس تکذیب آن داغ داغ است. خبرهایی که بی آنکه منبع انتشار آن به درستی مشخص شود تنها منتشر و سپس تکذیب میشود.
چندی پیش خبری مبنی بر شروع فصل تازه «عصر جدید» منتشر شد. این درحالی بود که احسان علیخانی در آخرین قسمت پخش شده برنامه روی آنتن زنده از مشکلات گفت و اعلام کرد که به دلایل بسیاری امکان تولید مجدد برنامه ممکن نخواهد بود. با پیگیریهای انجام شده مشخص شد که تیم سازنده همراه احسان علیخانی در پروژههای دیگری مشغول به کار هستند و خبری از تمرکز بر روی پروژههای ذکر شده نیست و هنوز کوچکترین اتفاقی نه برای «جوکر» علیخانی افتاده و نه «عصرجدید» او!
این اخبار ضد و نقیض در ارتباط با تولید یا حضور اشخاص روی آنتن رسانه ملی در اولین گام به نوعی بازی با اعتبار رسانه ملی محسوب میشود. این اخبار از چند منظر قابل بررسی است. یک، خطر از بین رفتن بیش از پیش مرجعیت خبری تولیدات رسانه ملی و انفعال روابط عمومی سازمان در مواجه با انتشار اخبار تولیدات. دو، چندگانگی میان مدیران و مدیریت سازمان که گاها خبر از سوی مدیری منتشر و مدیری دیگر تکذیب یا اعلام بی خبری میکند و نکته بعدی شیطنت گروهی بیرون از این سازمان برای سنجش میزان مقبولیت یا همراهی افکار عمومی در مواجه با رویکردهای متفاوت صداوسیما. اگر با این نگاه به مسئله نظر کنیم که انتشار این اخبار ضد و نقیض آزمایشی برای سنجش فضای عمومی مخاطبان رسانه ملی است باید دید تا کجا و به چه شکل این شرایط ادامه خواهد داشت؟
به طور مثال حضور ایرج طهماسب با فصل سه برنامه «مهمونی» در صداوسیما جدیدترین خبری بود که پس از انتشار از سوی این کارگردان تکذیب نشد. این برنامه نیز با حواشی بسیاری همراه بود. فصل دوم «مهمونی» در شرایطی پخش شد که یکی از قسمتهای آن جنجال بزرگی برای ایرج طهماسب ایجاد کرد. مدتی بعد هم با انتشار خبر همکاری این کارگردان برای فصل سوم و عدم تکذیب آن جنجال و حاشیه بعدی ایجاد شد.
شروع گمانه زنیها برای بازگشت این مجری محبوب به یک نامه بازمی گردد. نامهای با امضای اداره کل بازرگانی در فضای مجازی منتشر شده که این اداره با اشاره به بازگشت ایرج طهماسب به تلویزیون از مدیران شرکتها و صاحبان صنایع و کانونهای تبلیغاتی برای ارائه درخواست تبلیغات انحصاری دعوت کرده است. در این نامه از عنوان برنامه «مهمونی» هم یاد شده است که نشان از قوت حضور این برنامه و برنامه ساز در نوروز ۱۴۰۳ دارد.
امیرعباس اشرف مدیر تأمین برنامه شبکه نسیم درباره نامهای که آغازگر پخش گمانهزنیهای بازگشت ایرج طهماسب و ساخت «مهمونی» جدید در این شبکه تلویزیونی بوده، به خبرنگار تسنیم گفت: این نامه به شکل غیررسمی و البته به نقل از مجموعه دیگری از سازمان منتشر شده است که ارتباطی با شبکه نسیم ندارد و از صحت و سقمِ این نامه بیخبریم.
وی درباره بازگشت ایرج طهماسب و توافق با شبکه نسیم برای اجرای برنامه «مهمونی» توضیح داد: پیرو صحبتهای رئیس سازمان صداوسیما این سازمان از هنرمندانی که در چارچوب سیاستهای فرهنگی مشغول فعالیتاند و در این راستا کار میکنند حمایت میکند.
اشرف در پایان خاطرنشان کرد: در شبکه نسیم به طور ویژه که موضوع نشاط و سرگرمی را در دستور کار دارد و همیشه هم همینطور بوده که در تلویزیون و این شبکه به روی این هنرمندان باز بوده و هست.
انتشار این دست از اخبار و نامهها و سپس اعلام بی خبری و عدم اطلاع از صحت و سقم خبر اوضاع را به مراتب دشوارتر میکند. این اخبار چیزی جز بی اعتمادی بیشتر مخاطبان به رسانه ملی و قوت این گمانه که عاملی برای سرقت و انتشار خبر از درون سازمان و یا از دست رفتن مرجعیت خبری آن نخواهد داشت. در این میان آنچه اهمیت مییابد نقش روابط عمومی سازمان صداوسیما است که از موضع منفعل خارج شده و واکنش مناسبی در قبال اخبار منتشره و یا سازماندهی این اخبار داشته باشد.